Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade23
Mobilspel
Pågående18 966

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kissed - Ej medlem längre2008-11-25 20:19
Antal inlägg: 3037

bra talat abc!!
Var ska gränsen sättas??

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-25 20:28
Antal inlägg: 6214

tack abc, bobo, kissed et al! ;)

Kan se hur familjemötet år 2010 ser ut så här: Mamma, pappa och barnen i köket. Mamma med laptopen säger "jaha, nu har vi någon som är dömd för något som flyttat in. Ni vet vad som gäller: Håll er inne tills pappa och jag vet mer om det här. Jag skall prata med grannarna..."
pappa: "Och ser ni honom, titta på fotot ungar och memorera det, så ringer ni på min eller mammas mobil direkt, ok? Och prata inte med honom. Är vi inte hemma, gå till Svenssons på trean. Är herr svensson för full, så be om att bara få komma in och titta på tv."
barnen: "men vi skulle ju få gå ut och bygga en snögrotta...!?"
mamma: Det får vi ta efter att vi har haft möte med grannarna. Och pappa får skjutsa er till träningen ikväll..."
pappa: "Men jag har ju druckit tre öl redan gumman?"
mamma: "Vill du verkligen att våra barn skall gå ut själva med den där...det där monstret som flyttat in!? är du galen?"
pappa: "nej det är klart gumman. Ungar, gör er i ordning så skall jag dricka lite vatten och ta en promenad runt kvartert och nyktra till. Glöm inte era mobiler, överfallslarm och pepparsprejen som mamma gjort åt er"
barnen: "Men vi vill ut och leka"
mamma: SKärp er ungar. Vet ni inte vad han kommer att göra om han får chansen!? Ni får lita på oss. Låt pappa nyktra till nu så kör han er sen"
pappa: "fan, har inte satt på vinterdäcken ännu..."
mamma: "skärp dig nu! Jag ringer grannarna så fixar du med barnen. Kör försiktigt älskling"

osv.

Sternocleido - Ej medlem längre2008-11-25 20:29
Antal inlägg: 259

Bravo Dudde! LoveYa!

kissed - Ej medlem längre2008-11-25 20:30

Du är bäst dudde<3

sjutusan2008-11-25 20:30
Antal inlägg: 824

Nejdå, istället ska vi säga ; gå till farbror Bosse och lek! Han säger ju alltid att ni bör hälsa på honom oftare. Och han har ju sonat sitt brott nu!!

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-25 20:33

Ja, exakt så korkat skall man bete sig sjutusan. Det är ju enda alternativet till moralpanik och överbeskyddande, inte sant!? ;)

kissed - Ej medlem längre2008-11-25 20:35

Ja det finns ju inget mellanting sjutusan, utan allt är svart eller vitt!

_abc_2008-11-25 20:37
Antal inlägg: 2200

Tack kissed. Det är vi och dudeniro mot världen.

sjutusan: Jag förstår din poäng. Jag vill inte lämna över mina bankuppgifter till en bankrånare, ekobrottsling eller fd langare/alternativt annan form av brottslighet som rör pengar.
Men vill jag föra ett offentligt register över dessa? NEJ! Det du försöker säga är en ju en truism, klart ingen är sugen på att lämna över sina barn till en fd pedofil. Men var vill du dra gränsen då? Jag vill fortfarande inte lämna ut mina bankuppgifter, värdepappaer, pengar eller dylikt till någon som begått ett brott som rör pengar.

Och har man haft dåliga erfarenheter av svarta, lär man vara fördomsfull och smått föraktande inför svarta också. Var går gränsen?

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-11-25 20:37
Antal inlägg: 7733

jisses vad allt blir uppblåst när media är i farten... pedofili har nog förmodligen funnits i alla tider, men inte har man varit så rädd för det som nu? Nog ska man vara försiktig och vara aktsam om sina barn, men va tusan om man ska gå runt och vara rädd för allt så kanske man ska låsa in sig i sitt hem och vara rädd för att andas också?!

söt gilliv - Ej medlem längre2008-11-25 20:37
Antal inlägg: 146

Framtidsvisionen i ett nötskal.... Men det är ju sant. Vi uppfostras med någon slags skrämseltaktik... Egentligen är det ganska sorgligt att världen ska vara så mörk. Självklart ska man vara försiktig men det får inte gå till överdrift. Man måste ju leva också. Eller har vi glömt det på vägen? Pluggar man in sexförbrytare och oroar sig för det varje gång man sätter foten utanför dörren påverkas ju hela psyket och det tror jag inte är speciellt bra...

Som sagt. Det är bara DÖMDA brottslingar som står med i register... de har blivit "behandlade"... Men han som bor under dig då? Jämte? Ovanför? Tvärs över gatan? Vad vet vi egentligen om våra grannar och vårat samhälle? Nä, lika bra att dra täcket över huvudet... eller nåt.

sjutusan2008-11-25 20:38

Kan lätt säga att jag hatar dom, sätt upp skyltar på stan på dom, och den som rör min dotter mosar jag med upprepade slag med stekpanna eller vad som helst. Har en kompis vars dotter blev söndertrasad både fram och bak vid 2 års ålder, av sin morbror. Mår illa av ert resonemang om integritet. Tror du nån av dom blev sej lika efteråt?

söt gilliv - Ej medlem längre2008-11-25 20:41

sjutusan - Precis som jag skrev förut så är det lättare att se det ur ett annat perspektiv när man är objektiv och inte själv blivit utsatt.
Men frågan är ändå... vad vill du ska hända efteråt då? Vad är poängen?

Ingen som svarat på detta ännu.

_abc_2008-11-25 20:42

Sjutusan: Det skriker tyvärr lång väg när någon i tråden varit med om någon händelse i sin närhet. Ni är inte rationella helt enkelt. Våldsoffer resonerar säkerligen i stor utsträkcning som ni. Vill ha register på alla hustrumisshandlare och hade jublat över en sida där det gavs skottpengar på dem, jag är seriös till tusen!

sjutusan2008-11-25 20:42

Att denna våldsverkare inte någonsin ska kunna göra om nåt liknande igen! Inte ges chansen överhuvudtaget!

dudeniro - Ej medlem längre2008-11-25 20:43

Jag förstår dig sjutusan. Jag skulle nog hata själv. Jag skulle kanske tycka att det är samhällets uppgift att administrera mitt hat genom straff och panik.

Jag tror inte offret mår bättre av att folk ser det som att hatet gör att man bara måste skriva spaltmetrar om gärningsmän och offer i tidningar, att hänga ut familjer och anhöriga och att människor sitter hemma och drar slutsatser om hur människor är, vad de gjort och vad de kan tänkas göra baserat på en kommersiell sajts "information".

Någon som fått sitt liv förstört behöver samhällets och omvärldens ovillkorliga stöd. Att som "medmänniska" tro att man stöttar någon i deras "återhämtning" genom att gå omkring och hata gärningsmannen tror jag inte. Ovillkorlig kärlek för dem som drabbats. Hatet får offret kanske hantera själv, men "sympatihat" förändrar ju knappast situationen för offret.

katalias - Ej medlem längre2008-11-25 20:43
Antal inlägg: 2032

Återigen denna diskussion.
Nåja, återigen vill jag påpeka att det är skillnad (en väldig skillnad faktiskt) på pedofiler och dömda sexbrottslingar. Kika här: www.betapet.se/forum...e= 7#720749

_abc_2008-11-25 20:44

Jag säger inte att ni överreagerar, men det finns säkert de där ute som överreagerar när sin bil blev stulen och bestämmer sig för att döda personen i fråga som stal den när han får reda på var personen bor. Var vill ni mest färgade egentligen sätta gränsen vid uthängningar?

kissed - Ej medlem längre2008-11-25 20:45

Men säkrar man verkligen för det om man hänger ut dom på nätet sjutusan?
Och tycker du att pedofilens närstående också ska straffas för att de har en pedofil i släkten?
För du kan lita på att släkten inte går fria från böpeln.

söt gilliv - Ej medlem längre2008-11-25 20:46

han är allt smart den där...

rosa_kanin - Ej medlem längre2008-11-25 20:47
Antal inlägg: 704

Alla som begått ett brott förtjänar väl en andra chans när man suttit av sitt straff? annars kan vi lika gärna skjuta dem med en gång..eller vänta nu.....kom jag på en bra ide.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?