Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 078

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dyslekso2008-11-27 21:21
Antal inlägg: 8945

Jag svanktatuerar in en gran på 1:a advent, det får räcka tycker jag.

Åskmoln - Ej medlem längre2008-11-27 21:31
Antal inlägg: 120

Anser att allt pyntande inför julen är överdrivet, så man kan säga att jag gör som Dennis.

DennisPlz2008-11-27 21:33
Antal inlägg: 4031

Dyslekso: Börjar det bli en fin granskog nu? :P

trashone - Ej medlem längre2008-11-27 21:33
Antal inlägg: 18678

Jag är redan klar. Det varierar ständigt år från år när pyntandet sker. Något år glömde jag ljusstakarna kvar till mars till grannarnas glädje.

Edw2008-11-27 21:35
Antal inlägg: 11

Jag avskyr allt tjuvstartande. Stjärnor, ljusstakar, advetnskalendrar från 1:a advent, små lucia- och stjärngossefigurer, pepparkakor, nötter och fruktskålar från Lucia, men allt det riktiga julpyntet (tre kartonger på vinden) får inte komma upp förrän klockan paserat tolv på natten före julafton. Sedan skall det däremot sitta uppe under hela julen d.v.s. minst 20 dagar till Tjugonda Knut, fast om man vill kan man få ha kvar det ända till Kyndelsmäss när julen verkligen helt tar slut.

Jag förstår inte varför man skal börja fira jul före jul när man ändå har advent, och istället slutar folk med julmat och tar bort julfriandet redan efter nyår, fast julen då bara pågått en vecka.

Traditioner är till för att bevaras!

Edward

trashone - Ej medlem längre2008-11-27 21:36

Sorry men var står dessa regler nerskrivna?

Edw2008-11-27 21:36

Ursäkta flera skrivfel, var visst lite trött märker jag ... Och god jul när den vä infaller! E.

kissed - Ej medlem längre2008-11-27 21:39
Antal inlägg: 3037

I mitt föräldrarhem en gång så hade vi en gran som stod sig så bra att den fick kottar!!
Mamma och pappa vägra slänga den bara för den inte barra och hade kottar.
Skäms och säga det nästan men grannarna kollade lite extra när den åkte ut nån gång i april!!!

Edw2008-11-27 21:39

När julen börjar och slutar avgörs ju av kyrkoåret. Även om de flesta firar jul "borgerligt" så är det ju en kristen högtid.

När man skall sätta upp vilka pynt följer ju även det logiskt när helgerna infaller: advent infaller före jul, jul börjar den 24:e eller 25:e december, julen slutar till kyndelsmäss enligt kyrkoåret, men av gammal vana har man i Sverige infört att "Tjugonda Knut dansas julen ut."

Egentligen råder stor enighet om dessa "regler", vare sig man frågar gummorna på Skansen, läser en bok om jultraditioner, går på kyrkoåret elller kollar en uppslagsbok - det är bara att folk struntar i det nu förtiden. Till oss stofilers stora upprördhet.

Edw.

Edw2008-11-27 21:41

Vi har också haft granar kvar för länge för att de satt skott, men då tog vi bort dekorationerna i alla fall, man slänger ju ogärna en gran som inte börjat barra ... :-)

trashone - Ej medlem längre2008-11-27 21:41

Bra, låt oss förstöra eran jul. Oh kolla på alla tomtar som står i fönstret hehe Regler är inte detsamma som "av gammal vana"

kissed - Ej medlem längre2008-11-27 21:41
Antal inlägg: 3037

Hahaha Edw,,du kan ta mina gamla grannar i hand.
De tog fram stakarna dagen innan första advent men tände dom inte förän på söndagen.
De höll på att smälla av när jag pynta och tände stjärnorna redan på torsdagen innan första advent!

Edw2008-11-27 21:43

Ja, jag ser ett stort värde i att det görs på samma sätt varje år, det är ju liksom det som är vitsen med traditioner. Under 15-20 år har nu jufirandet tidigarelagts med en månad och julskyltandet med en och en halv. Det blir lite trist - dessutom späder man ut det. Förr hade man advent hela mörka december och jul under trista, mörka januari, men nu är folk trötta på allting till nyår och sedan har man ingenting förrän Valborg, påsk och vår.

trashone - Ej medlem längre2008-11-27 21:44

Då kör du med gran i taket och spädgris oxå?

Edw2008-11-27 21:44

Ja, jag skulle heller aldrig tända dem förrän på första advent, annars upphör ju första advent att vara just dagen man tänder ljus och stjärnor. Magin försvinner. Det är som att köpa en choklakalender och äta upp alla luckors bitar på en gång, då kan man ju lika gärna köpa en vanlig chokladkaka.

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-11-27 21:45
Antal inlägg: 7733

Traditioner är till för att brytas... jag är inte troende och kör mitt eget race...

Edw2008-11-27 21:46

Sedan tre år har jag gran. Eftersom jag firar själva julafton med släkten och först kommer till min lägenhet på annadagen, så brukade jag inte bry mig att sätta upp någon när jag var yngre, utan nöjde mig med pyntet. Men sedan tre år åker den upp på annandagen - och sitter kvar till någon gång mellan 20:a Knut och Kyndelsmäss. Överdekorerad! :-)

Edw2008-11-27 21:47

Jag är förvisso troende, men det är inte det som är enda motivet i det här fallet. Tomtar, grisar och granar är ju knappast religiösa symbolet utan det handlar även om traditionernas värde i sig. Jag skulle bli lika upprörd om man började fira midsommar en vecka innan - och tyvärr ligger den ju inte längre på den riktiga midsommaren utan på närmaste lördag ... Suck!

trashone - Ej medlem längre2008-11-27 21:47

Ellebelle: Flesta gör nog så tack o lov. Jag kom ihåg då jag insåg att inte alla firade som min familj. Huja

trashone - Ej medlem längre2008-11-27 21:48

kommer förbövelen

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?