Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 983 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:51 | |
![]() | blazing: Jag kan faktiskt inte tolka det du skrev innan på ngt annat sätt än att skaffar man inte barn, helst så fort det går, så är man rakt upp och ner en egoistisk och dålig människa. Vill man göra ngt annat än att skaffa barn är man alltså en egoist, man ska offra sig för att skaffa barn och man inser inte hur fel man har haft för än man sitter där med dom. Låter det rimligt? För mig låter det mer rimligt att folk själva får avgöra när, om och varför det är dags att skaffa barn, detta utan att bli dömda av någon som sitter och moraliserar över deras barnlöshet. Föräldrar som känner sig redo och själva valt att det är nu det är dags för dom har nog inte direkt sämre förutsättningar. Det ligger precis lika lite i ditt påstående som i ett påstående om att det verkar som att väldigt många personer i fertil ålder idag väljer att skaffa barn utan att tänka efter över huvudtaget. Dom skaffar bara barn för att dom är fega och inte vågar leva sina liv. Barnen är bara till för att stärka deras egon och ge dem en känsla av att ha förverkligat sig själva och gett sina liv en mening. En mening som de inte själva har funderat över utan har tryckts på dem av samhället. Dessutom, om någon nu är nervös eller orolig inför att skaffa barn, tror du inte detta kan vara ett ganska sunt tecken? Det kanske innebär att man inser vilket ansvar det är som krävs av en som förälder. För mig känns det som att du enbart utgår från dina egna erfarenheter och förutsätter att alla andra borde känna likadant. | |
| Blazingstar - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:53 | |
![]() | jag märker att du inte ser djupet i mitt resonemang ""det som räknas för mig är den INRE resan, att jag får upptäcka nya världsdelar i mig själv, och det gäller alla delar i livet inte enbart barn!!!" jag har vid många tillfällen mitt i livsbruset tagit mig tid till eftertanke och kontemplation. Jag har funnit många saker som ger mitt liv mening, detta forumsinlägget handlade om barn till att börja med, barn är en oerhört stor del av mitt liv, därför tog jag upp den delen här. Been there, done that, livet är mångfacetterat. Du verkar inte ha viljan att inse hur jag tänker. Kanske är bra att se över respekten gentemot andra, ha respekt för att alla har sin åsikt, och kunna svara på ett inlägg utan personliga påhopp?lycka till med ditt liv, du får göra PRECIS som DU vill, men respektera gärna att det finns människor som tänker annorlunda än du. | |
| Blazingstar - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:58 | |
![]() | jaha, mitt inlägg var till samtliga berörda...have a good life, and respect eachother | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:59 | |
![]() | Det var ungefär det där jag försökte säga till dig. Om du tog illa upp ber jag om ursäkt, det var inte så det var menat. Ditt första inlägg var dock inte så nyanserat och lämnar inte mycket utrymme för annan tolkning. | |
| Blazingstar - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:02 | |
![]() | tack, apanbollo, kan händaatt jag i mitt första inlägg på något vi skrev in mina tankar mellan raderna, jag hade kanske svårt att uttrycka i text vad jag menade, hoppas att det är mer utrett nu. | |
| bitley - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:04 | |
![]() | Jag förstod vad du menade Blazingstar. Och jag tycker också att kermis respons är otroligt simpel, tycker sättet att beskriva det hela på känns om om man har en bristande empati och insikt, citerar; "en avkomma". Låter som om man lika gärna skulle kunna diskutera, citat, "en gammal dammig matta". Du beskriver levande på hur barn fick dig att leva upp som person. Jag håller med om detta. Jag ser inte en egoistisk koppling till det och tycker det är upprörande med folk som anser att det är egoistiskt att, återigen, "skaffa"... barn. Detta simpla sätt att kommunicera kring något som är så stort! | |
| Blazingstar - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:14 | |
![]() | Tack, vad skönt å höra Bitley.. :o) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:16 | |
![]() | Varför skaffade du barn bitley? | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:17 | |
![]() | Med risk för att misstolkas så tror jag nog att det ligger en del egoism i valet att skaffa barn. En 'positiv' egoism dock. Lite krasst så handlar det ju om att föra sina gener vidare. Ngn egoism i vanlig mening tror jag inte det handlar om dock. Ordvalet 'skaffa barn' ser jag för övrigt inget fel i. Det är bara ett uttryck och alla förstår ju vad som menas. Jag ser själv fram mot att ha barn ngn gång och de kommer säkert ge mitt liv en mening som jag inte förstår nu. Det kommer säkert vara något stort, som bitley säger, för mig också men det betyder inte att det är det för alla. | |
| Dalkullan | 2008-12-01 17:20 | |
![]() | Apan...kan bara prata för mig men när jag fick barn så kände jag typ, hur kunde jag någonsin tycka något var viktigt förut. Det var min känsla, därmed inte sagt att barnen är hela mitt liv. | |
| Tess 08 | 2008-12-01 17:24 | |
![]() | Tror att många "skaffar" barn för att de vill, tror få funderar på vad de har att erbjuda ett barn eller vad som är bäst för barnet. En positiv egoism att föra generna vidare... är det då negativ egoism om man inte vill ha barn för att man inte vill att någon ska vara beroende av en (eller för att man inte orkar stiga upp tidigt om morgnarna, vill inte gå upp i vikt/amma eller vad det nu kan vara)? Jag tycker att det är bra att de som inte vill ha barn inte heller "skaffar" barn. Varför ska de det?? OM de någon gång känner att de vill ha barn och fortfarande kan (biologiskt) så är det ju bara att börja producera ;-) Jag var själv 19 när jag fick första barnet är nu 33 och har tre i åldrarna 4,10 och 14... Jag känner nu att jag INTE (Absolut inte) vill ha fler barn! Just av egoistiska själ!!! Orkar inte börja byta blöja på barn igen, orkar inte med det liv man har de första åren med barn.... Vad är det för egoism? | |
| bitley - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:24 | |
![]() | Jag "skaffar" inte barn, för det andra diskuterar jag inte mitt privatliv närmare än så här på internet. | |
| Lurvas07 | 2008-12-01 17:25 | |
![]() | Det är inte ens säkert att man kan få några barn. Man kan vara lycklig i ett förhållande utan barn också. Man planerar sitt liv efter vilka förutsättningar man har just nu. Visst skulle det vara mysigt med barn men jag vet inte om jag skulle vara lyckligare för det. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:32 | |
![]() | Förunderligt hur man kan tycka att det inte är en egoistisk handling. Det är ju bland det mest egotrippade man kan göra. Att acceptera det är väl inte så svårt? | |
| kermis | 2008-12-01 17:33 | |
![]() | bitley: ah, den bristande insikten som alla vi barnlösa har. Men när ni halleluja-barn-är-meninge n-med-livet-föräldrar kallar oss som valt att inte skaffa några, kallar oss för självcentrerade, lata och whatnot måste jag ju undra på vilken nivå era "insikter" ligger på. Jag vill ha BELÄGG för dessa påståenden. Hittills har jag inte hört NÅGON föräldrer säga att de lärt sig något om livet, som inte vi barnlösa inte lyckats lista ut på egen hand. På vilket KONKRET sätt har ni blivit mognare, smartare, hurtigare människor än till exempel mig. (OK, hurtigare klår ni mig på, utan tvekan men de gör de flesta femåringar också, och de har ju inga barn de heller :) ). Vilka djupa insikter har uppenbarat sig för er, som gör att det berättigar er att kalla barnlösa för de saker vi kallas för både i den här tråden och på andra ställen..? | |
| bitley - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:38 | |
![]() | Jag klandrar ingen och förstår inte vad du läser in, riktigt, men jag tror att jag fick en djupare empati och kärlek till livet när jag blev pappa. | |
| Blazingstar - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:47 | |
![]() | bitley, håller med i varenda stavelse i ditt senaste inlägg...(förutom att jag är mamma)! | |
| Lisaa | 2008-12-01 17:54 | |
![]() | Jag tycker att det är fult av cyberghosts vänner att fråga så. Anta att ni håller på allt vad ni kan för att skaffa barn men har problem och inte vill basunera ut det för hela världen ? Eller inte har råd, eller plats? (Ja, eller tänker vänta.) Ett bra svar på "om ni faktiskt älskar varann" är kanske "varför vill du veta det?" | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:59 | |
![]() | Sällar mig till föräldraskaran;-) Fast mina är vuxna o utflugna nu. Var flerbarnsmamma när jag var 25. Noterar att emmacipationen funkar...Förr var det en naturlig process att få barn. Idag diskuteras det som om man ska skaffa ...eller inte skaffa... en ny statuspryl. Nå, jag tycker att folk ska göra som dom vill. Gnället mot alla föräldrar har jag dock svårt att ta. Det är trots allt våra barn som kommer att ta hand om även er andra när ni blir gamla. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-01 18:04 | |
![]() | Notera, gnället iaf från mig gäller ni föräldrar, inte era ungar. Som jag hoppas är annorlunda och har mer självinsikt när de växer upp. | |