Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 256

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sally93 - Ej medlem längre2008-12-04 20:19
Antal inlägg: 1032

..eller gåva..beror på hur man ser det.

sally93 - Ej medlem längre2008-12-04 20:28

Nej, apan, men människan har ett behov av att tro på något. Sen om det är Gud..eller Evolutionsteorin, På Sig Själv eller På Ingenting etc. så är det ju likafullt en tro.
Om man t.ex säger att 'det finns inget liv efter döden'...så TROR man väl det?
Kanske ska ändra till att människan är en troende varelse.

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-04 20:33
Antal inlägg: 6214

Vi är "allergiska" mot allt vad organiserad religion är... det är jag åtminstone själv. Samtidigt ser jag det absurda, då jag gladeligen stöttar och deltar i aktiviteter bara de inte passar in i min "stämpel" av vad organiserad religion handlar om. Egentligen är det ju bara budskapet som förändras, religion eller pengar eller vad det må vara

sally93 - Ej medlem längre2008-12-04 20:35

Jag är allergisk mot alla ytterligheter,, oavsett om det är av religiös eller ickereligiös art.

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-04 20:39

jag är med dig på den sally. För mig är det ingen ytterlighet dock att sitta i en kyrka och "meditera" för att jag tycker att det är en inspirerarande, rofylld miljö t.ex. Inte heller att stötta en organisation som jag tror gör gott, även om jag inte 100% håller med om deras grundmission... jämför med att jag betalar skatt utan att protestera, men faktiskt inte tycker att alla mina skattepengar används på ett sätt som är förenligt med min livsåskådning (skattemedel till forskning/utveckling av vapen, onödiga polisresurser, höga löner och lyxiga fester för politiker osv)

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-04 20:41

disclaimer: jag tycker politiker i t.ex. riksdagen skall ha en bra lön, men den skall sättas/höjas med respekt för samhällsekonomin m.m.
Polisresurser är inte dåliga, men det finns onödiga polisresurser också! ;)

sally93 - Ej medlem längre2008-12-04 20:52

Sant...jag går aldrig, eller högst sällan i kyrkan, men antar att det är en av de få platser idag där man verkligen kan ha det tyst omkring sig? Inga mobiler som ringer osv..En fridfull oas.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-04 20:56
Antal inlägg: 993

Nej, det där får du nog stå för själv. Jag tror inte att alla har ett behov av att tro på ngt. Varför skulle det vara så?
Nu har du ju dessutom ändrat det från att vara religiös till att ha en tro.
En tro behöver dessutom inte heller vara religiös. Tar man dessutom ordet tro i meningen att det betyder att man har en uppfattning om ngt så stämmer det verkligen inte.

Om jag tror att ngt förhåller sig på ett visst sätt, dvs att jag har en uppfattning om ngt, så behöver det väl varken vara religiöst eller en 'tro'. Det kan ju gälla vad som helst.

För att ngt för mig ska vara en tro, speciellt en religiös sådan, krävs det att man lägger extra vikt vid dess innebörd och låter det ta en speciell plats i ens liv.
En tro på en gud och en tro på evolutionsteorin är vanligtvis inte samma sak eller samma sorts tro.

Jag uppfattar att saker förhåller sig på ett visst sätt som för mig verkar sannolikt och det påverkar i viss utsträckning mitt liv, men någon tro är det inte och definitivt inte en religiös sådan.

sally93 - Ej medlem längre2008-12-04 21:29

Du får tro vad du vill;-)

Baffin_Bay2008-12-04 21:43
Antal inlägg: 93

Jag är inte religös, jag vet inte vad jag tror på egentligen. Knappast på mänskligheten iallafall som gör sitt bästa för att ta kål på allt. Tror mer på naturen / moder natur om man ska säga så. Betalar gärna kyrkoskatten för den går förhopningsvis till något gott och den är ju en sådan liten del av det vi annars betalar i skatt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?