Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 280

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vinterresa - Ej medlem längre2008-12-05 00:34
Antal inlägg: 253

Man frågade en miljonär: "Hur har du kunnat bli så rik?"
Miljonären svarade: "Jag köper aldrig det jag behöver. Jag köper det som jag inte kan vara utan."

När det kniper, så ska man för en tid sluta handla och försöka bilda ett buffert för "ännu sämre dagar".
Man kan en kortare tid laga mat av sådant som finns i skafferiet och man kan lära sig att stoppa sina strumpor.
Man kan vara sparsam med smink, tvål och t o m papper och vatten - även el.
Avsluta prenumerationer och läsa nyheterna på nätet.
Sluta gå ut på dyra ställen och bjuda vänner hem. Prova på knytkalas!

Jag var arbetslös och trivdes inte på aktivitetsgarantins konstiga projekt. Jag kände mig utnyttjad. Jag sade upp min a- kassa och tog avsked från arbetsförmedlingen. Startade eget företag. Det var knapert i början för jag fick inget Starta Eget Bidrag med motivation, att mitt företag skulle inte ge tillräckliga inkomster. Det ger det inte fortfarande, men jag har lärt mig att njuta av de små tingen i livet, som är gratis eller billigt.

Man kan vara lycklig utan den skräp, som reklamen ser till att människan får behov av. Blunda för reklam! Glöm bort yttre attribut och utveckla ditt inre! Njut av solstrålar och friskt luft, som är gratis. Njut av sällskapet av dina vänner - det kostar inget men ger enormt! Ni behöver inte träffas i en dyr krog.

Prova ett tag att leva knapert och berätta sedan, hur det känns!
Tänk på, att efter sju magra år följer sju feta år.
Tänk på, att även om det känns knapert i dag, så behöver det inte vara så för alltid.

trashone - Ej medlem längre2008-12-05 00:36
Antal inlägg: 18678

hur är det nu med pengar från soc. Rökning och husdjur måste man inte ge upp?

Era22008-12-05 00:38
Antal inlägg: 63

Jag vet inte om man måste ge upp rökning eller husdjur, men det är ju lite konstigt om skattepengar ska gå till någons cigaretter...

Era22008-12-05 00:40

å andra sidan kan man tänka att flera personer med missbruksproblem behöver bidrag. Får man soc.bidrag om man har ett missbruk? Vad lever de annars av?

Era22008-12-05 00:41

... eller lever och lever ...

Gilena2008-12-05 00:41
Antal inlägg: 7250

"Vad ska man göra när det kniper?"
Kanske har du barn, och kompisar med barn i diverse åldrar. Bjud ihop alla och ordna en jätteloppis på kompisnivå! Nya skridskor mot lego mot en sittvagn mot dockhus?

krutmarie2008-12-05 01:11
Antal inlägg: 1696

Era2, vaddå skattepengar ska gå till någons cigaretter? Vet du hur mycket skatt en rökare betalar? 50,- kr/ask det är inte någon annan som betalar mina cigaretter det gör jag faktiskt själv. Möjligen om vi inte för tillräckligt snabbt i cancer att det kostar samhället skattepengar i form av vård, men innan dess har vi betalat otroligt mycket vi också till vår vård. 50,- kr av skattade pengar x hur mycket man hinner röka i livet. Dessutom inkomstskatt, bensinskatt, alkoholskatt, (för man missbrukar naturligtvis vin och sprit ibland också), matmoms, ++++ alla andra skatter man betalar på redan skattade pengar. Nej jag tror inte att du betalar rökarnas missbruk :)

krutmarie2008-12-05 01:13

Gilenas förslag tycker jag är jättebra. Det är ju många bostadsområden (iaf där jag bor) som ordnar bytesdagar vår/höst för urvuxna kläder, sportartiklar osv. Till mindre barn går det jättebra med second hand liksom för mig själv, det blir lite värre när ungarna börjar bli 11-12 år och ställer krav. Då får man förklara att man inte har råd med märkeskläder och köpa det som är snyggt/önskat/bra ändå.

trashone - Ej medlem längre2008-12-05 01:23

Fast sluta röka om man har det knapert är ju en av de smartaste och första åtgärderna man bör ta. Redan innan det går så långt att soc blir indraget.

Minta2008-12-05 01:24
Antal inlägg: 20042

Jag undrar vad en person med hund ska göra om h*n blir sjuk och inte kan gå ut med hunden och hemtjänsten säger nej till hundrastning och familj och vänner saknas? Avliva hunden?

trashone - Ej medlem längre2008-12-05 01:29

Jag har läst om de som tvingats sälja sina djur. Så avlivning är nog inte uteslutet som sista utgång om ingen vill köpa/ta emot djuret.

Minta2008-12-05 01:31
Antal inlägg: 20042

Det stod om ett sådant fall i GP idag, länsrätten står på kommunens sida och beviljar inte kvinnan hundrastning under den begränsade tid det gäller (brutet ben). Synd tycker jag.

herr_apa - Ej medlem längre2008-12-05 01:32
Antal inlägg: 61

hehe, har aldrig varit med om att soc har kollat mina tobak- eller alkoholvanor. tandläkaren däremot

Alma Mi2008-12-05 01:36

Ja djur får man nog inget bidrag för. Trist men med tanke att många människor inte ens får sina egna behov tillgodogjorda så är det inte så konstigt. Slut pengar i soc-kassan kan det ju bli också. Den är ju inte outsinlig.

krutmarie2008-12-05 01:36

Ja, det stämmer "apa", tandläkaren frågor ju varje gång: "du har inte slutat röka?" och får samma svar varje gång hittills. Även läkare brukar ju fråga om man är rökare och hur många man röker per dag, annars är det väl egentligen ingen som bryr sig.

krutmarie2008-12-05 01:38

Har iofs aldrig varit hos soc, men det kan ju hända att vissa nitiska tjänstemän på socialkontoret frågar även sånt och säger att man inte får några pengar förrän man slutat med rökningen.

Alma Mi2008-12-05 01:40

Nej, soc kan inte gör så. Vad man gör med de pengar som man har rätt till har de inte med att göra. Men man får naturligtvis inte något extra för att röka.

krutmarie2008-12-05 01:56

Nej, det kan man förstå, det är väl bara till det allra nödvändigaste och knapp det. Sen måste man ju välja själv om man vill äta eller röka upp pengarna antar jag :)

herr_apa - Ej medlem längre2008-12-05 02:11
Antal inlägg: 61

fast man får ju ersättning för medicinpengar.. så .. om man är beroende av något.. säg insulin eller tobak eller alkohol.. och kan påvisa att man BEHÖVER det för att leva.. nog borde man kunna lämna in kvitton för vilken craving det än må vara

Budalv - Ej medlem längre2008-12-05 02:25
Antal inlägg: 2199

Djur kan räknas som tillgångar. Till exempel en dyr travhäst. En vanlig sällskapshäst som inte är värd så mycket räknas ej som tillgång.

Nej, soc bestämmer inte vad man gör med sina pengar. De har väl en schablon men det vore tokigt om man var tvungen att följa den slaviskt. Där räknas in saker som tidning, kläder, skor och det är ju inte alla som vill köpa de sakerna varje månad utan kanske hellre köper mat till sitt husdjur, smink eller whatever.
Hur skulle det ens gå till att kontrollera bidragstagarens alla inköp? Kvitton? :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?