Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 231

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2008-12-08 19:13
Antal inlägg: 2200

Inskränkt var ordet. 60-åriga Bengt: Vad ska jag med en yuppie-nalle med? Jag har klarat mig med fast telefoni hela mitt liv och det har även resten av världen gjort, dumt att ödsla pengar på en yuppie-nalle och dumt att få cancerstrålning etc etc etc. Ska du jobba med mobiltelefoni pöjk? Haha, det där en bara en fluga ska du se, det förstår du när du blir lika gammal som jag.

Minta2008-12-08 19:13
Antal inlägg: 20042

Å andra sidan kanske inte äldres visdom helt ska avfärdas. De har ju, vilket inte de unga har, perspektiv åt båda håll.

_abc_2008-12-08 19:16

Minta: Men det är ju precis det jag underminerar. När någon förlorat pengar på aktier, fördömer h*n det 10 år senare, "visare/klokare".
Någon som haft dålig erfarenhet av mörkhyade är i sitt tycke klokare än att anlita en mörkhyad elektriker "såna där stjäl bara av en", det ska du veta så du inte behöver göra samma misstag som jag gjorde, jag vet detta då jag är äldre än dig bla bla bla.

Mrs Jonsson2008-12-08 19:16
Antal inlägg: 142

Jag tycker det är ett jätte dumt ordspråk... Man gör dumma saker från att man är barn tills man bli gammal... Alla gör misstag, väldigt ofta..

_abc_2008-12-08 19:17

Dvs en äldre person har ETT perspektiv på mörkhyade, och handlar efter det (rasistisk).

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-08 19:17
Antal inlägg: 1977

Mysp.. skrev: "tänker på hur vuxna människor beter sej mot andra,och vad dom kan ställa till med,vuxna beter sej sämst av alla i många fall"
Ursäkta mig!!! Beter sig sämst av alla i många fall ??? När du läser en tidning eller ser på tv om våld, hot, rån, misshandel och dylikt, är det då medelålders/äldre människor vi får se?? Nä, det är mestadels ungdomar!
Oftast är det väl inte mogna människor som misshandlar varandra? Inte heller dom som rånar ica/coop på 2000 en onsdagkväll. Dom som gruppvåldtar en kvinna? Har väldigt sällan läst om en grupp medelålders män som går ut och gruppvåldtar någon. Vet inget fall där gamla Olga misshandlat, rånat eller gjort något liknande, däremot läser jag ganska ofta om yngre och yngre tjejgäng som går ut och rånar andra tjejer. Killgäng som våldtar tjejer. Grabbar som rånar ica/coop på någon tusenlapp. Tjejer som snattar smink osv osv.
Visst finns det äldre som gör det också, men jag tror "unga och dumma" ungdomar som inte förstår bättre står för merparten.. Å andra sidan får man ju hoppas att dom lär sig skilja på rätt och fel med åldern.
Men det är ju vad jag tror. :D

Minta2008-12-08 19:19

_abc_, varför skulle äldre bara ha ett perspektiv på mörkhyade till skillnad från unga?

_abc_2008-12-08 19:24

Jag menar inte att de skulle det överlag minta, missförstå mig inte.
Jag menar att erfarenheter FORMAR en. Om man då haft enbart dåliga erfarenheter av aktier, poker, mörkhyade, villaköp, giftemål etc. etc. etc. kommer enbart dåligt komma ur detta.

Att då använda denan erfarenhet i debatt med yngre person och säga "jadu, när du är lika gammal som mig med mina erfarenheter kommer du inte att lita på aktiemarkanden/mörkhyade osv....

Piaree2008-12-08 19:31
Antal inlägg: 1325

Men bara för man lyssnar på äldres erfarenhet, behöver det ju inte betyda att man tycker eller gör som dom. Förhoppningsvis har man ett sunt förnuft.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-08 19:35
Antal inlägg: 3473

Det är nog olika från person till person. Att en äldre person har mer livserfarenhet är ju givet, men det behöver ju inte betyda att dom är bättre eller kan mer än en yngre människa. Allt beror ju på erfarenheter. Själv har jag enligt mig själv varit med om "för" mycket när det gäller tråkiga upplevelser, men även varit med om mycket kul och intressant i mitt liv. Sen finns det ju 19-åringar som varit med om mer saker i livet än vissa 60 åringar. Så att säga att nån är dum för dom är yngre är fel.

Minta2008-12-08 19:36

Jo, men man KAN faktiskt lära sig av erfarenheter också, även lära sig att inte dra förhastade slutsatser därför att man gjort det felaktigt så många gånger.

Minta2008-12-08 19:38

Det finns ju äldre som stelnat, och inte tar in så mycket nytt som ett ungt öppet sinne, men erfarenhet av livet är inte betydelselöst när det gäller att fatta beslut och bedöma saker och ting. Gott omdöme bygger ibland på erfarenhet.

_abc_2008-12-08 19:41

Minta: Dåligt omdöme bygger ibland på erfarenhet.

Det är unga som du säger som har det öppna sinnet fortfarande, det i mitt tycke är viktigare att ha än en hög med skeva erfarenheter.
Men det är klart, jag lyssnar gärna på någon som jag anser är gammal och vis, men jag lyssnar inte på någon jag anser gammal och inskränkt. Någon gammal, utan epitet lyssnar jag på som om den vore ung, mellangammal eller stofilgammal.

Minta2008-12-08 19:44

Så du tror inte att unga inte kan ha skeva erfarenheter och uppfattningar? Min erfarenhet säger mig inte att äldre är mer fördomsfulla och stelnade faktiskt. Jag är faktiskt ibland förvånad. Jag är mittemellan och när jag var ung var det de äldre som var moraliserande och ropade på ordning och redan, idag är det de unga.

Minta2008-12-08 19:45

Det var lite generaliserande men min poäng går kanske fram.

Piaree2008-12-08 19:45

Det kan ju tex handla om att "Jag tänker INTE bli som min rasistiska mormor". Men för att förstå att hon är rasistisk, måste man ju lyssna på henne. Som sagt, det handlar om sunt förnuft.

Piaree2008-12-08 19:47

Är det inte att nedvärdera dagens ungdom att tro att dom är omdömeslösa, utan sunt förnuft & oförmögna att forma egna åsikter?

katalias - Ej medlem längre2008-12-08 19:55
Antal inlägg: 2032

Ung = dum.
Näe, verkligen inte. Men visst, jag kan tycka att jag var lite dum när jag var ung i jämförelse med nu. Däremot kopplar jag inte det till ålder. Det handlar om mognad, kunskap, erfarenhet och intelligens i en blandning, tror jag.

Ju äldre jag blir desto mindre vet jag. Så känns det. Idag vet jag inte mycket, men tror mycket. Som ung visste och kunde jag allt. Med mognad kommer viss ödmjukhet eftersom man lärt sig (ofta den hårda vägen) att man kan ha väldigt fel. Oavsett hur klok man tycker sig vara.

Men jag hoppas verkligen att jag inte är så där nedlåtande mot de ungdomar jag träffar. Nej, jag är säker på att jag inte är det. Puh.

Minta2008-12-08 20:03

Jag har inte sagt det Piaree.

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-08 20:56
Antal inlägg: 5000

menar i större sammanhang,som tex,kolla på de som styr världen,som ska tyckas veta bäst osv,,så ser den ut som den gör?å sånt ska barn å unga se upp till????kanske just därför unga som du säger dominerar rubriker i tidningarna?va vet ja,,men de är vad jag tror iaf,,"barn gör inte som du säger,barn gör de du gör"

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?