Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 234 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:31 | |
![]() | Katalias. Katten1972 skrev ett påstående i en annan tråd, den är låst! Skulle jag ha startat ännu en tråd om handikappade enkom för att bemöta det hon skrev...? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:34 | |
![]() | Så TS är mer insatt i hur en handikappad känner sig för att vad? Och vågar insinuera att vi andra inte kan föreställa oss att bli behandlade annorlunda. För det har ju aldrig skett andra än bara handikappade. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:35 | |
![]() | Att patologisera har för och nackdelar. En nackdel är att det kan verka stigmatiserande. En fördel är att man kan uppbåda resurser för att få hjälp om någonting klassas som en sjukdom. Ta kalylexi, till exempel -- sjukdomen som gör att man är dålig på att räkna. För några år sedan var man just - dålig på att räkna. Idag är det någon slags sjukdom. Samma sak med utbrändhet, som för några år sedan kallades utmattning. Och så tycks det vara med de som har låg IQ, som jag nyligen lärde mig var utvecklingsstörda. Att svenskar är duktiga på att sjukdomsförklara vissa "typer" är naturligtvis en effekt av att sådant belönas ekonomiskt. Man är beredd att svälja förnedringen mot att man får hjälp av staten. | |
| Minta | 2008-12-09 13:39 | |
![]() | Kognitiv funktionsnedsättning heter det väl? | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:39 | |
![]() | Jag börjar faktiskt undra om du är "på riktigt" JaapConrad. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:40 | |
![]() | lågt IQ har ingenting med vissa handikapp att göra. Sen är det väl bara bra om det kommer fram att det är en "sjukdom" så personen i fråga kan få den hjälp hon eller han behöver. Det enda jag inte gillar är när folk hela tiden "går in i väggen", det däremot kan jag känna har blivit en modefluga | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:40 | |
![]() | grönöga, ja inte ska du väl fortsätta en diskussion från en annan tråd här? Den tråden är ju stängd? Det här är en annan tråd. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:41 | |
![]() | Okej, ska kontakta lämplig forumvärd då och be dem ta bort mitt inlägg. | |
| steffin - Ej medlem längre | 2008-12-09 13:57 | |
![]() | 3 st av mina vänner är handikappade och det är mina bästa underbaraste vänner :-) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-09 14:00 | |
![]() | Finns det gradskala? Handikappad light osv... Lista sina handikappade bekanta och sina normala bekanta som två grupper låter lite fånigt. Mina bekanta borde räcka. | |
| gnill | 2008-12-09 14:01 | |
![]() | bino08, jag vet inte vad du tror att ett förståndshandikapp är men enligt all internationell klassificering är förståndshandikapp (eller mental retardation) just detsamma som låg IQ, dvs IQ under 70. Och det är med hjälp av ett validerat IQ text som man ställer diagnosen. Funktionsnedsättningen kan man ha i fyra grader, beroende på just var iQ ligger. Lätt, måttlig, svår och grav utvecklingsstörning/menta l retardation vill jag minnas att de fyra benämns. Men att ha bara lite lägre IQ än genomsnittet (fast över 70) är givetvis inte "ett handikapp" i den bemärkelsen att det diagnosticeras, men ibland kallar man det ändå svagbegåvning efetrsom vissa som befinner sig där behöver extra stöd. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-09 14:03 | |
![]() | Jag är helt övertygad om att anledningen till att folk tittar konstigt och bemöter handikappade konstigt är för att det är "nytt" för dem. På den skolan som min pojke går som är ett friskt barn har de även förståndshandikappade barn. Ibland blandar de barnen vid sångstunder. Det fantastiska med detta är att de friska barnen har lärt sig att det inte är något konstigt alls med handikapp. Att det finns många som har handikapp och att det finns olika sorters och att det kan drabba vem som helst. | |
| gnill | 2008-12-09 14:03 | |
![]() | steffin skrev "3 st av mina vänner är handikappade och det är mina bästa underbaraste vänner :-)" Igen tycker jag att detta är ett märkligt sätt att uttrycka sig. Hur blir det om man säger " 3 st av mina vänner är kvinnor och det är mina bästa underbaraste vänner :-)" Är det inte att implicera att man egentligen är förvånad över att en kvinna/svart/handikappad/ annan kategori är en bra vän och att man själv egentligen är en GOD människa som ser förbi detta? | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-09 14:15 | |
![]() | Om ni misstänkte att ni var handikappade enligt någon gängse definition hos socialstyrelsen, och att detta skulle innebära att ni var behörig att få ett färdtjänstkort eller en stödlärare eller en personlig assistent eller talböcker i skolan - skulle ni uppsöka läkare för att få den diagnosen då? Skulle ni väga ett sådant beslut mot någon annan känsla? | |
| steffin - Ej medlem längre | 2008-12-09 14:20 | |
![]() | Gnill, varför skulle det vara ett konstigt sätt att uttrycka sig? DU har helt fel i ditt resonemang. Gå tillbaka till trådskrivarens första inlägg och läs igen vad denna tråd handlar om. | |
| steffin - Ej medlem längre | 2008-12-09 14:25 | |
![]() | Jag har sett hur ledsna mian vänner blivit ibland och illa behandlade, så jag vet hur dom känner sig eftersom vi pratat och jag som vän ofta fått ge tröst och råd. Många handikappade är mer älskvärda, ärliga, jordnära,äkta människor om man jämför med andra människor. Därför uppskattar jag dom så mycket som vänner. Jag vet att dom finns där i med och motgång. | |
| gnill | 2008-12-09 14:30 | |
![]() | steffin, jag har läst trådstartarens första inlägg (i denna tråd) och även där ragerade jag på en liknande formulering av en annan person. Men av ditt inlägg förstår jag att vi nog inte talar samma språk. Du skriver att jag "har fel", som om du hade ett universellt patent på rätt och fel. Jag menar att _du tycker_ att jag har fel och det är helt okej att du tycker det naturligtvis (jag tycker naturligtvis inte att jag har det). Men innan du avfärdar mitt resonemang så kanske du skulle förstå det? | |
| gnill | 2008-12-09 14:33 | |
![]() | Men Steffin är verkligen människor med funktionsnedsättningar annorlunda än andra människor? Att du har träffat några som blivit dina vänner är väl just för att de är älskvärda, ärliga, jordnära,äkta människor och inte för att de har funktionsnedsättningar. Det finns människor med funktionsnedsättningar som är egoister, tråkmånsar, lögnhalsar, precis som människor utan funktionsnedsättningar kan vara just detta. Och de utan funktionsnedsättningar kan också vara älskvärda, ärliga, jordnära,äkta människor . Var drar man enligt ditt resonemang gränsen för "handikapp" -- är närsynta också älskvärda, ärliga, jordnära,äkta människor, eller måste man vara helt blind för att bli sådan? | |
| Amiable | 2008-12-09 14:34 | |
![]() | - handikapp kan sträcka sig även bland det som vi kallar känslor. Att inte ha empati, anser jag vara ett handikapp - EQhandikappad! Finns en o annan som är det... | |
| steffin - Ej medlem längre | 2008-12-09 14:48 | |
![]() | Handikapp kan göra dig mer ödmjuk som människa ja. Jag har inte ens lust att resonera med dig, för du vrider och vänder på allt. Gnill, du borde heta Gnäll. Mitt första inlägg var menat till trådskrivaren. | |