Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 361

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082008-12-12 13:35
Antal inlägg: 18003

Klobba2: Jag hade slutat gå på krogen innan jag vart gravid med honom. Jag har inte haft någon längtan att resa långt bort.
Jag är en enkel människa med enkla behov ;-)
Kan också säga att dessa år har varit DE BÄSTA ÅREN, jag har ju spenderat dessa år med min familj!!!
Dessutom är jag så pass ung när de blir stora att jag kan hitta på saker då... Vill jag åka utomlands så kan jag ju göra det...

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-12 13:39
Antal inlägg: 3473

Det där med att barn inte vill ha för gamla föräldrar håller jag inte med om. Jag vet tjejer som är 25 som är "kärringar" jag har en väninna som är 60, och hon är hur ung och rolig och "tokig" som helst:) Åldern är bara en siffra:)

klobba2 - Ej medlem längre2008-12-12 13:39
Antal inlägg: 2332

"slutat gå på krogen innan jag vart gravid" nu var det ju inte krogbesök jag tänkte på i 1:a hand. men om du fick ditt 1:a barn
vid 19, och så vitt jag vet åldersgräns på Krogen 18år när hann du gå ut innan du blev mamma?

Tess 082008-12-12 13:41

Var väl och partajade från 15-16 års ålder och om man är 16 och går på krogen och de inte kollar leg.. tja, de började med det strax efter att jag fyllt 18 ;-)

klobba2 - Ej medlem längre2008-12-12 13:43

Ni som har startat familj tidigt, vad sa era respektive när ni
nämnde att ni var gravida 1:a gången??
Planerade ni familj så tidigt, eller var det olycksfall i arbetet?
Ingen av er som använt er preventivmedel?

Tess 082008-12-12 13:45

Läs igen!
Jag var gravid en gång tidigare men fick ett sk sent missfall.. Vi var tok-ledsna båda två och kände att vi ville ha barn.
Vi startade alltså tillverkningen efter det!

När jag träffade mina barns far sa jag uttryckligen att jag aldrig skulle göra abort om jag vart gravid. Hade han inte velat ha barn hade han lätt kunna göra något åt det ;-)
Nu kommunicerade vi iofs med varandra så det var inga funderingar angående det...

kissed - Ej medlem längre2008-12-12 13:46
Antal inlägg: 3037

Det är väldigt olika hur tidigt man mognar klobba. Om jag ser till mej själv så var jag tvungen att bli vuxen tidigt pga hemförhållande i min barndomshem. Flytta hemifrån vid 16, bodde i Danmark ett år, jobba i Italien i 4 månader och har sprungit på krogen otroligt mycket.

Så när jag var 20 kände jag verkligen att jag hade hunnit med mycket!
Och nu när jag är 40 och mina barn är stora så kan jag göra hur mycket jag vill också. Så allt har för och nackdelar.

Tess 082008-12-12 13:46

Använder hormonspiral nu då vill inte vill ha fler barn nu... ;-)

annelille2008-12-12 13:47
Antal inlägg: 500

... jag förstår inte hur man kan kritisera någon som har skaffat barn överhuvudtaget.... gjort är gjort.... Tess tycker att det var det bästa hon kunde göra oavsett hur gammal hon var.... det är väl bra om en tjej är såpass mogen vid 19 och skaffar barn om hon kan...

mrperfect2008-12-12 13:49
Antal inlägg: 11437

Jag har aldrig blivit far och fattar inte hur fork har råd vid 20 års ålder, det skulle inte jag ha haft och just nu är jag jäkligt glad att jag inte är förälder då jag är arbetslös, kan ju inte ens försörja mig själv.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-12 13:50
Antal inlägg: 3473

håller med annelille. Själv är jag inte mycket för barn. Men en stor eloge till människor som Tess08:)

klobba2 - Ej medlem längre2008-12-12 13:55

Jag anser inte att barnafödande handlar om mogenhet
Bara för att man "känner" sig mogen vid 18-19 års ålder
är det ju ingenting som säger att man måste skaffa barn
vid den åldern. Tonårsgraviditeter är ett stort samhällsproblem
världen över inte minst i Usa och England, Och här hemma
har Socialstyrelsen arbetat hårt för att få till en attitydförändring
så att tonårsgraviditeterna ska minska.
Själv hade jag en sambo som ville att vi skulle skaffa familj
när jag var 24 år, aldrig i livet tänkte jag aldrig farsa före 30.
kan inte säga att jag ångrat det heller.
men har aldrig känt att det är min livsuppgift att föra
familjenamnet/blodslinjen framåt heller.

klobba2 - Ej medlem längre2008-12-12 14:01

Annelille: om det var mitt inlägg du menade.
Anser inte att mina spörsmål är kritik mot någon.
Funderar bara över hur tankegångarna varit
för tjejer som skaffat barn så tidigt.

HumbleBug2008-12-12 14:04
Antal inlägg: 1836

".... det är väl bra om en tjej är såpass mogen vid 19 och skaffar barn om hon kan... "

okej, kan nån definiera vad "mogen" innebär i den här definitionen. Personlig mognad är inte något man har utan snarare något man arbetar sig till. Ska vi snacka mognad så finns det säkert en del 20-åriga brudar som skulle bli kalas-morsor. Men helt säkert väldigt många 40-50åringar som inte alls har den mognad som krävs.

Men ekonomi och stabilitet då? Varför inte vänta om man kan tills man är säker på att man faktiskt kan ge sina barn en bra barndom?

annelille2008-12-12 14:08
Antal inlägg: 500

.... god ekonomi är inte lika med bra barndom...

efrezina2008-12-12 14:08
Antal inlägg: 541

angående äldre föräldrar , jag är 24 o mamma 64, hon fick alltså mej, sitt första o enda barn när hon va 40 fast hon försökte mycket tidigare än så.
klart man har kanske tänkt ngn gång att det skulle vara kul me en yngre mamma, men inte heller att det är hemskt att ha en äldre så att säga.
mamma är lärare på gymnasiet o hon säger iallafall själv att det har hjälpt henne i sin relation med mig (kanske för att hon "borde vara rätt gammeldags, född 1944..)o förstår ungdomar kanske bättre än om hon inte hade haft det yrket.
Så en bra föräldrar tror jag mer har med personen att göra än med åldern även fast jag helst ser att få barn innan 30 typ, o då hinner förhoppningsvis mamma bli mormor också :D

klobba2 - Ej medlem längre2008-12-12 14:13

....superunga föräldrar är inte lika med bra barndom...

micro1132008-12-12 14:16
Antal inlägg: 17542

klobba

Mitt första barn kom till som en konsekvens av olycklig uppväxt - jag förklarar inte mer än så.

För mig var det en ängel som kom. Pappan har jag hållit utanför bilden så gott jag kunnat -- för att skydda mitt barn. Vi har haft skyddade uppgifter i över 20 år -- fram tills han dog.

Mitt andra barn var planerat, men pappan var nog för ung och omogen när det väl blev en graviditet -- jag gjorde slut när barnet var tre månader.

Mina tre sista är födda inom äktenskapet med min man -- då var jag, 22,23 och 24 år.
Det första helt planerat -- fast vi bara hade varit ihop någon månad -- vi gifte oss efter sju månader.

De andra två var planerade -- men inte riktigt på den tidpunkt det blev.

Alla fem har varit välkomna och älskade.

Jag tycker inte jag förlorat något på de här åren -- hade redan varit med om för mycket.
Däremot tror jag absolut att jag hade levt annorlunda om jag väntat till senare -- jag vet dock inte om det vore på ont eller gott.

Jag rekommenderar i alla fall mina barn att vänta tills de är minst 22-25 år -- för sin egen skull.

Själv har jag inget emot om det kommer massor av barnbarn.

micro1132008-12-12 14:19
Antal inlägg: 17542

klobba
....superunga föräldrar är inte lika med bra barndom...

Jag håller med -- jag känner ju själv hur skillnaden i balans och humörssvängningar varit beroende på min ålder.

Jag tror inte man skall vara kompis till sina barn -- man skall vara förälder och förebild.
Är man för ung så är det lätt att rollerna flyter ihop.

kissed - Ej medlem längre2008-12-12 14:25
Antal inlägg: 3037

Vad är superunga för dej då klobba?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?