Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 366 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| skogge | 2008-12-14 13:38 | |
![]() | Fan, jag som trodde att folk som var intresserade av ordspel var intelligenta... | |
| daner00 | 2008-12-14 13:41 | |
![]() | Ja och du framstår som ett riktigt geni... | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-14 13:42 | |
![]() | Jag kan absolut förstå att man tycker att nedladdning av upphovsrättsskyddat material är ett brott och ska vara olagligt. Det är säkert en debatt som behövs. Det jag inte förstår är att man tycker det är ok att försöka motverka detta genom att skapa lagar som är helt befängda och som saknar motstycke för någon annan form av brott. Lagarna och dess följder står inte i proportion till brottet över huvudtaget. Vid vilket annat brott kan den som anser sig drabbad göra en egen utredning och vända sig till domstol för att få på reda information om den man misstänker så att man utan att blanda in rättsväsendet kan kräva ersättning av den misstänkte (dvs inte på ngt bevisat skyldige)? Har man ens funderat på vad detta kostar i form av rättssäkerhet? Har man inte gjort det så är det fan illa, då skapar man ju lagar utan att fundera på konsekvenserna. Om man har tagit med det i beräkningarna är det nästan ännu värre, då har man ju frivilligt kastat rättssäkerheten i sjön. Båda situationerna är lika illa. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-14 14:01 | |
![]() | lite dum fråga tycker jag, jag tycker det är givet, självklart är rattfylla värre | |
| daner00 | 2008-12-14 14:05 | |
![]() | finns inga dumma frågor, bara dumma svar! | |
| MaLin__93 | 2008-12-14 14:07 | |
![]() | Jag tycker det är idiotiskt att ens jämföra de där två.... Men ni överklassare kanske vill att vi "normala" ska bli ännu fattigare, synd att inte Robin Hood finns. | |
| skogge | 2008-12-14 14:08 | |
![]() | "Ja och du framstår som ett riktigt geni..." Det beror väl på vad man har för ideologisk utgångspunkt... Är man från en borgerlig överklass och tycker att det är ok att kulturarbetare berövas från ersättning av sitt utförda arbete så kan jag tänka mig att mina åsikter känns långt ifrån ok. | |
| Dalkullan | 2008-12-14 14:14 | |
![]() | Förstår inte varför det ska gnällas så mycket om nedladdningen av musik...kopierat musik har man väl alltid gjort i någon form i min ungdom spelade man in från radion och kopierade lp-skivor till kassettband ...so what | |
| daner00 | 2008-12-14 14:17 | |
![]() | Du är bra rolig du, så bara för att man inte håller med dina åsikter så är man av borgerlig överklass och vill beröva kulturarbetare deras ersättning?? Du sitter och snackar om överklass när det finns barn, ungdomar, barnfamiljer som tvingas köpa en cd-skiva för 200 kr. Tänk om man vill ha 3 skivor i månaden? Det är hutlösa priser , och det är bevisat. vet du hur? jo majoriteten av dom här artisterna bor inte i en 4-rummare i farsta... dom har sköna feta kåkar och bilar i ett resultat av att dom suger ut konsumenten när dom säljer skivor. Och alla dom här små artisterna som köper sina instrument och bokar studiotid ocj lägger ut massa pengar, dom sitter ju bara och väntar på det stora genombrottet för att kunna håva in big cash. Jag har sett många musiker genom tiderna, och dom tjänar bra.. vare sig dom är signade av ett skivbolag, spelar på pubar/firmafester eller säljer skivor. dom som inte tjänar pengar på det är helt enkelt inte bra. | |
| skogge | 2008-12-14 14:38 | |
![]() | "...som tvingas köpa en cd-skiva för 200 kr" Det är väl för fan ingen som är tvingar någon att köpa skivor? "jo majoriteten av dom här artisterna bor inte i en 4-rummare i farsta... dom har sköna feta kåkar och bilar i ett resultat av att dom suger ut konsumenten när dom säljer skivor" Vet du att man som band på 4 personer måste sälja 5600 skivor i månaden för att kunna få in en halvtidslön (12 000 kr brutto) per person? Jag har siffrorna specificerade om du är intresserad och/eller inte tror mig. | |
| daner00 | 2008-12-14 14:47 | |
![]() | "Det är väl för fan ingen som är tvingar någon att köpa skivor?" Det är exakt vad man gör. När man tar fram såna här lagar samt försöker dra männsikor inför rätta med hot om enorma skadestånd så tvingar man folk att köpa. Man kan väl bara inte lyssna på fågelkvitter?? "Vet du att man som band på 4 personer måste sälja 5600 skivor i månaden för att kunna få in en halvtidslön (12 000 kr brutto) per person? Jag har siffrorna specificerade om du är intresserad och/eller inte tror mig. " Självklart så ligger ju inte ett bands hela inkomst på skivförsäljningen.. Men dina siffror verkar ändä lite konstiga, 5600 x 150 = 855 000 Ta då dina 4 bandmedlemmar ggr 12 000 brutto som är 48 000 då har du helt plötsligt 808 000 kvar att bolla med (skatter, produktion m.m ) Får man det inte att gå runt då, ja då kanske man borde byta jobb. Eller revisor. Andra aspekter är ju livespelningar där har jag sett summor från 1500 till 60 000 betalas ut svart per kväll. Jag har en arbetskollega som spelar som trubadur varje helg. Han får 1500 i handen, öl och mat. Det är 6000 svart i månaden, roligast av allt är att han spelar covers och kallar sig själv musiker. | |
| daner00 | 2008-12-14 14:48 | |
![]() | Edit 5600 x 150 är 840 000.. däremot så kostar en skiva som inte är rabatterad mellan 159-199. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-14 14:57 | |
![]() | daner00 ja och hur ska du då kunna lyssna på nån musik?? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-14 15:00 | |
![]() | le-lou musiker och deras stimpengar - ska ha betalt för varje gång ens musik spelas ...helt sjukt egentligen, som att tandläkaren ska ha betalt för varje gång jag tuggar med hans lagade tand. Det är skillnad, tex min man är låtskrivare och andra framför hans musik, det lilla han får i stimpengar är bara ett par kronor. En tandläkare fick en stor summa när han lagade din tand. | |
| daner00 | 2008-12-14 15:02 | |
![]() | vad pratar du om bino?? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-14 15:04 | |
![]() | skogge du skriver bra inlägg:) daner00 vadå vad jag pratar om? Vad är det du inte förstår så kan jag försöka skriva bättre:) | |
| daner00 | 2008-12-14 15:06 | |
![]() | "daner00 ja och hur ska du då kunna lyssna på nån musik??" Vad är det du vill ha sagt ?? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-14 15:06 | |
![]() | ditt inlägg i början om skivbolag etc | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-14 15:07 | |
![]() | Jag hoppas nedladdningen ökar, och att det går åt helvete för alla stora skivbolag och filmbolag. Lite svårt som låtskrivare och artist att ens kunna fungera om det ej fanns skivbolag | |
| daner00 | 2008-12-14 15:11 | |
![]() | så du menar att jag inte kan lyssna på musik längre?? Läs igenom inläggen och försök förstå vad jag försöker säga, om du inte förstår kan du alltid fråga. Men att tro att jag vill att alla skivbolag ska försvinna är ju bara korkat. | |