Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 373

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2008-12-15 16:24
Antal inlägg: 2200

Folk talar om invandrare som offer för diskriminering, som blir visiterad av polis när de går ute på kvällen i förorten etc. Sedan finns det folk som dig som säger att det i svneksnar- invandrarsnack är svenskarna som det "är synd om". Vilka ska jag tro? Seriöst.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-15 16:28
Antal inlägg: 31064

_abc_ varför måste det vara antingen eller? Kan det inte "vara synd om" bägge parter - på olika sätt? I ett segregerat samhälle är ingen vinnare.

serendipity6 - Ej medlem längre2008-12-15 16:32
Antal inlägg: 32

Du ska tro på båda förstås. Det finns offer och förövare av alla färger och nationaliteter och offren förtjänar hjälp och förövarna behöver stoppas oberoende av hudfärg, nationalitet, politisk åskådning och religion.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-15 16:32
Antal inlägg: 31064

Bra talat.

serendipity6 - Ej medlem längre2008-12-15 16:37

Sylvia Plath har så rätt när det gäller segregation. Det blir katten på råttan direkt. Ju längre ner på stegen man står desto större blir behovet av någon att sparka på.

_abc_2008-12-15 16:46

Vem ska stoppa den diskriminerande fördomsfulla polisen som stoppar "varenda invandrare" oberättigat då? Invandrarnas problem kan i mitt tycke vara värre än svneksnens I-landproblem med att bli kallad för "viting" eller svenne.
Att invandrare kan göra vad som helst innan de åker upp till rektorn talar ju helt emot mitt scenario där "invandrarna" oftast pekas ut som misstänkta först.

Vadå i Sverige är det ju så integrerat det kan bli sett till andra västländer? Om man bortser från flyktinginvandring som verkligen inte alla länder tillämpar. Det är ju det tråden handlar om, "problemet" för svenskar som blir kallade viting eller svenne.

serendipity6 - Ej medlem längre2008-12-15 17:06

enligt min mening är det poänglöst med diskrimineringsrelativism . Den som blir utsatt för förtryck och kränkningar tröstas inte av att veta att någon annan grupp blir mer utsatt. Och vem ska få bestämma vem som lider mest?

Måste också säga att om jag var polis skulle jag känna mig orättvist påhoppad av ditt inlägg. Alla poliser är inte fördomsfulla och varenda invandrare stoppas inte oberättigat.

Avslutningsvis kan jag inte hålla med om att "det är så integrerat det kan bli" i Sverige, inte heller om att vi är bättre än andra västländer på det. Jag har bott i en lång rad länder - Finland, Kuwait, Korea, Israel, Malaysia och jag har tillbringat ett halvår på Nya Zeeland. Alla länder na har bra sjukvård, skolor, vägar och fungerande system för att integrera invandrare. Somliga är bättre än oss i vissa grenar, sämre än oss i andra. Jag önskar att den svenskarroganta tron att vi är bättre än resten av världen vill dö ut någon gång.

_abc_2008-12-15 17:19

"Den som blir utsatt för förtryck och kränkningar tröstas inte av att veta att någon annan grupp blir mer utsatt. "
Håller med. Men min jämförelse var snarare för att ge min bild av saken, att svenne-problemet är ett I-landsproblem i jämförelse med rasism för ovita människor.

Av de länder du nämner känns det som att endast Nya Zeeland är ett bra exempel, de andra tillhör inte västfvärlden? Och FInland är ju Sverige globalt sett.
Får jag fråga, är du vit? Om ja, är det så att du ansåg att du som invandrare i icke-vita länderna blev välkomnad bra? Tror inte situtionen är jämförbar när det kommer "mörkhyade" kurder, turkar, chilenare, irakier etc till vita Sverige.

serendipity6 - Ej medlem längre2008-12-15 17:43

Rasism och diskriminering leder till mer rasism och diskriminering, det är min poäng. Blir man utsatt för rasism blir man lättare en som behöver andra att trampa på. Historisk har västvärldens rasism ställt till med massor av elände och på det sättet är vi skyldiga till mycket lidande också idag. Däremot lider inte tredje världen under vårt ok nu. Nu är det ett större problem med den rasism "ovita" människor utsätter varandra för. Det har jag sett mycket av. På Fiji är halva befolkningen indisk och hatet och misstron mellan de två befolkningshalvorna kompakt.

Ja jag får väl räknas som vit också om vi alla är byrackor egentligen. Som jag redan nämnde har jag sett mycket främlingsfientlighet under mina år utomlands.
I Korea såg männen ner på mig för att jag var kvinna och alla såg ner på västerlänningar som de kallade hårlösa apor. I Malaysia fanns det en fientlighet mot västerlänningar och man diskriminerade de indiska och kinesiska minoriteterna. I Kuwait kunde alla placeras på en rangordning och vi svenskar var långt ifrån högst på den stegen. På Nya Zeeland möttes vi med fientlig misstänksamhet ända tills det visade sig att vi skulle segla därifrån och varken ta folks fruntimmer, män eller jobb. Just skandinaver var särskilt illa sedda för vi var överrepresenterade bland deras invandrare.

Icke desto mindre vill jag ändå säga att jag förstår din poäng. All animals are equal but some are more equal than others - och den som är mest equal than others är den som är man, ung och vit. Jag som snart kommer att tillhöra den bespottade och illa sedda samhällsgruppen klimakteriekärringar
undrar hur känns det där högst uppe på pyramiden? :)

barbi2008-12-15 18:23
Antal inlägg: 1924

Jag undrar om det hade vart ok om ja hade börjat min tråd med "Hur svartingar tolkar musik"? jag är helt säker på att man hade tagit bort min tråd då. Jag fick inte ens har kvar en tråd då ja skrev om ett par barn om vad dom hade skrikit just för att det annsågs vara rasistiskt skrivit fast jag tycker att det va tragiskt att barn kan vara så hatiska..

patboone2008-12-15 18:24
Antal inlägg: 3222

"Däremot lider inte tredje världen under vårt ok nu"
Jo tjenare...

Caligatia2008-12-15 18:32
Antal inlägg: 2187

barbi; "svenne" har inte samma negativa laddning som "svarting" har, och jag tycker inte det är något man skall eftersträva heller, vilket jag försökte förklara tidigare i tråden.

mrperfect2008-12-15 18:33
Antal inlägg: 11437

jag skulle aldrig säga svarting om en lakritstomte

patboone2008-12-15 18:42
Antal inlägg: 3222

:)

barbi2008-12-15 18:50

Caligatia helt ärligt så har de tyvärr de:( Just därför tycker inte jag att det är ok att starat en tråd där det står "svennebanaer" Kanske inte bland älder så uppfattas svenne nedlåtande.. vad vet ja.. min åsikt bara

barbi2008-12-15 18:50

men bland OSS äldre

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-15 20:07
Antal inlägg: 6214

Om blatte - ordets ursprung.
Hej Sunbeam. När jag var liten pojke i början på sextiotalet så var ordet blatte förekommande i olika sammanhang. Småungar kallades i bland för blattar.

En gång så kom det en äldre man in i trapphuset där vi bodde och han sa då: Jassååå här sitter ni era små blattar, gå ut o lek i stället.

En annan beskrivning av blatte kunde härledas till stockholmare som var i innesvängen i nån stil som var lite udda och som hade speciella kläder. Svingpjattarna kallades ofta för blattar.

Barn kallades som bekant för battar eller battingar, så även idag, så kanske kom ordet blatte att hänvisa till "andras skitungar". Blatte kunde också vara en stöddig yngling i tonåren och blattar samlades i gäng kom jag ihåg.

Uttrycket vann mark igen i mitten till slutet av sjuttiotalet då det blev vanligare med att unga utlänningar samlades i gäng. Det kom sig nog av att man tyckte att de var stöddiga och kaxiga och på så vis antar jag att unga invandrarbarn fick benämningen blatte och att ordet blatte kunde användas i sammanhang då man beskrev så kallade avfällingar.

Saxat från: www.blatteformedling...ag eId=9119

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-15 20:09
Antal inlägg: 6214

Skall väl tilläggas att följande tillägg (en anmälan av ovanstående svar som jag klippte in ovan) finns på samma hemsida:

Vissa har hävdat att det ska ha att göra med feminin av den franska kackerlackan, vilket verkar föga troligt då maskulin av den franska kackerlackan heter "cafard" och således borde vara ordet som präglat svenskans blatte. Antydningar om att det ska härstamma ur kaffe latte.. kaffe blatte är en annan mer trolig teori. Likaledes är det också troligt att det blommat ur Sveriges mest kända grabbgäng: Knatte, Fnatte, Tjatte och.. Blatte, denna bild motsvarar dessutom den nya befolkningstillväxten och det Sverige som vi lever i idag. Då invandrarna snart utgör17% av befolkningen och per 2030 beräknas utgöra 25% av befolkningen. Å andra sidan kallas invandrade personer i Canada och USA för 1:st or 2:nd generation Canadians or Americans. Kanske benämns ingen längre som invandrare i framtiden, utan som svenskar av första eller andra generation. Who knows.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?