Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade18
Mobilspel
Pågående19 391

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mollee - Ej medlem längre2008-12-18 20:15
Antal inlägg: 6087

Hemskt det där, man känner sig jätte dum som har svårt för matte, med tanke på vår kultur. Folk som är bra inom såna områden som mattematik och fysik uppskattas som Intelligenta, medans folk som är bra på det mesta,utom matte, uppfattas som dumma :(

Baal 666 - Ej medlem längre2008-12-18 20:20
Antal inlägg: 64

Går inte gränsen för mentalt efterbliven någonstans vid 90-110. Rätta mig om jag har fel, inte meningen att provocera.

kaai - Ej medlem längre2008-12-18 20:23
Antal inlägg: 453

under 80 tror jag det är :P ,

hi hi , tänk att få spö i något intelligensbaserat av den där iq 100 apan ^^ , det vore förnedrande,,

broglo2008-12-18 20:29
Antal inlägg: 116

Gränsen för utvecklingsstörning går vid 70.

Orm2008-12-18 20:38
Antal inlägg: 172

trodde 90 iq var medel. men det motsager iofs inte dig broglo

Tinna2008-12-18 20:40
Antal inlägg: 20250

Det där med stora tuttar och låg IQ stämmer nog inte..
Eller ja, jag kan va ett undantag också ;P

mollee - Ej medlem längre2008-12-18 20:42

100 är medel.

mollee - Ej medlem längre2008-12-18 20:45

utvecklingstörd. Min bror klassas som utvecklingsstörd pga AS och han har över 120.
Vart drar man gränsen utvecklingstörd/normal.

IQ har inget med handikapp att göra, såvida det inte gäller logiskt handikapp.

Heartandsoul2008-12-18 20:47
Antal inlägg: 169

Tinna då är vi två :)

8507102008-12-18 20:51
Antal inlägg: 5222

Finns det något test på intelligens när det gäller allmänbildad, ser hellre upp till någon som är allmänbildad än någon som har lärt sig hela nationalencyklopedins uppslagsverkbok och enbart kan rabbla saker på bokstaven K
(förlåt var bara tvungen att dra en friendsreferens)

Finns det något värre än när man sitter vid en bjudning och någon pratar om ett ämne och går han/hon utanför ämnet som pratar den bara runt ämnet ändå för att ändå avsluta med att berätta om sina studier 1984 och när man spillde ut sitt kaffe över sin lärobok när bröderna herreys vann melodifestivalen källen innan stora tenta :S

Risotto - Ej medlem längre2008-12-18 21:10
Antal inlägg: 3069

IQ har ingen reell betydelse utan är bara en faktor bland många andra. Anledningen till att du känner dig frustrerad är att de som hävdar sin överlägsenhet genom iq har lyckats att få dig att känna dig sämre, vilket på intet sätt är sant.

Kan dra ett litet exempel från i dag, jag har sedan i morse varit sjuk och dålig i magen, kört buss på toaletten har jag gjort bla.
Min handikappade, utvecklingsstörd bla., syster ringde i dag och ville höra lite om julen och hur det skulle bli.
När jag sa att jag inte orkade pratat för att jag är dålig så sa hon på bästa storasystermanér att jag skulle dricka Ramlösa, det gör hon när hon är dålig i magen.
Det tycker jag är ett mått på god intelligens trots att det saknas vissa pusselbitar på andra håll.

Andreas

Ps, jag smittar inte genom nätet så ni kan vara lugna trots att ni läst detta. DS

Orm2008-12-18 21:17
Antal inlägg: 172

k;rt buss p[ toalettten?

gnill2008-12-19 14:06
Antal inlägg: 1942

Mollee: utvecklingstörd. Min bror klassas som utvecklingsstörd pga AS och han har över 120.

Detta handlar om terminologi. Han är inte utvecklingsstörd (som är detsamma som IQ under 70) utan han har en så kallad "genomgripande störning i utvecklingen" (som just autism och AS är). Mnga har (med rätta) kritiserat den terminologin eftersom störning i utvecklingen och utvecklingsstörd låter som om det skulle vara samma sak. Och det kommer nog att ändras i kommande psykiatriska manualer (formuleringen alltså). Men din bror är inte utvecklingsstörd när han har IQ 120. Däremot har han ett neuropsykiatriskt funktionshinder.

Molleee: Vart drar man gränsen utvecklingstörd/normal.

Som andra påpekat är IQ under 70 = utvecklingsstörd. Men "normal" ja, det kan även utvecklingsstörda vara förstås. Beroende på vad man lägger för betydelse i ordet. Men använder man den så kallade normalfördelningskurvan så är det så att flest individer i befolkningen har IQ 90-110 och sen ju högre eller lägre IQ blir desto färre individer blir det. Med normalfördelningskurvan (som visar fördelningen av IQ i befolkningen) är det alltså normalt (om än ovanligt) att ha extremt hög eller extremt låg IQ.
Att ha en funktionsnedsättning, må den vara neuropsykiatrisk som AS, eller fysisk som hörselskada gör ju inte att man är onormal, i varje fall inte som jag ser det. Sen måste man ju ha bra hjälpmedel för att kompensera för sin nedsöttning och omgivninegn behöver vara tolerant.

Mollee: IQ har inget med handikapp att göra, såvida det inte gäller logiskt handikapp.

Mja, det har det ju. Om man med handikapp menar att man har något man behlver hjälpmedel för att kompensera. Har man under 70 i IQ så behöver man ofta hjälpmedel och då har man ett handikapp" (E´man brukar säga funktionsnedsättning nuförtiden efetrsom WHO pekat på att hur handikappad man blir av sin nedsättning delvis beror på hur väl eller illa miljön är anpassad).

vulcan2008-12-19 15:13
Antal inlägg: 7666

Gällande IQ så är det dessutom så att det egentligen är ett mått på din intelligens i relation till din egen åldersgrupp. Ett korrekt utfört IQ-test på en tioåring med utfallet 120 ska alltså ställas i relation till en normalpresterande 10-åring vars testresultat definitionsmässigt sätts till 100 (en siffra som man egentligen får genom att dividera "intelligensåldern" med verklig ålder och mulitplicera med 100)

Vad IQ egentligen mäter och vad det har för relevans kan man diskutera tills man blir blå i ansiktet. Det enklaste svaret är att IQ är ett mått på förmågan att prestera på IQ-tester. Dessa tester tar i sin tur sikte på vissa specifika förmågor i våra psyken, men fångar t ex inte den enorma kroppsliga talang som ligger bakom Zlatans trollkonster på fotbollsplanen. Eller förmågan att övertyga och få andra med sig och ena grupper av människor kring ett gemensamt mål. Trots det så är IQ-test långt ifrån meningslösa eller irrelevanta som en del påstår. Sambandet mellan studieframgång och IQ är väldokumenterat högt och detsamma gäller IQ och många yrken.

Slutligen: De förmågor som IQ-test fångar upp är inte statiska utan kan tränas och vidareutvecklas. Vi har alltså INTE en en gång för alla given intelligens som vi bara måste leva med. Däremot tyder det allra mesta på att det genetiska arvet sätter tydliga gränser för vad som är möjligt att uppnå för en enskild individ.

bove2008-12-19 15:25
Antal inlägg: 1333

Apropå det sista stycket i Vulcans inlägg ovan så vill jag minnas att Japans befolkning har en medel-IQ på strax över 110, så ifall man inte utgår ifrån att japaner genetiskt sätt är intelligentare så kan man ju ta det som bevis på att det faktiskt går att träna upp intelligensen (eller vad det nu må vara som IQ-test mäter!). I Japan lägger man ju som bekant stort fokus vid utbildning.

JuicyM2008-12-19 15:57
Antal inlägg: 326

Jag gjorde IQ-test på mensa precis och fick 122 :)
Men IQ-test mäter väl snarare logik än intelligens? Eller är intelligens och logik plötsligt synonymer?

EQ finns det nåt som heter med, om ingen redan tagit upp det kanske. Emotionell istället för Intelligens. Det tycker jag är viktigt(/viktigare?) att ha..

Yazzy2008-12-19 16:39
Antal inlägg: 71

Hi hi... Gjorde också just testet.

Fick "126 eller mer". Och sen stod det så här:

"Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet

Detta motsvarar 96:e percentilen, dvs 96% av befolkningen har en IQ mindre än 126.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.

Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!"

Tror jag spelar betapet istället... ;-)

Här handlar det tyvärr mest om tur eller otur med bokstäverna...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?