Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 350 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 14:23 | |
![]() | Minta, efter ett par år av moppande förstår jag det. Särskilt om hon kissade i möbler och kläder. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 14:25 | |
![]() | uisge beatha, ja jag tänker absolut testa det. Kanske ska satsa på två nya lådor i stället för en. Två med sand och två med pellets, borde väl räcka till sju utekatter? På sommaren kanske jag kan gå ner till en pellets och en sand, eftersom de gör ifrån sig ute då. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-12-20 14:39 | |
![]() | Hur lite är de ute om vintern? Kanske kan du försöka lura ut dem oftare... | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 14:41 | |
![]() | Budalv, det beror helt på väder. Blött och snöigt, inte så kul. Soligt och "torr" snö, väldigt kul... :) Ibland när jag misstänker att de är lite nödiga så brukar jag mota ut dem lite försiktigt. Brukar inte vara alltför svårt, men vi är ju hemma jämt. | |
| Sotfinger | 2008-12-20 14:41 | |
![]() | Jag tycker faktiskt också att du ska fundera på om det verkligen är så hemskt att "tvinga" dem att gå ut och kissa? Det är nog mest en vanesak för dem, tror inte att de skulle lida så värst av en liten tur ute i friska luften. Jag hade en katt en gång som själv föredrog att gå ut även i dåligt väder trots att jag erbjöd låda.... | |
| kaai - Ej medlem längre | 2008-12-20 14:44 | |
![]() | finns ju en slutgiltig lösning på kattproblemet! | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 14:53 | |
![]() | Sotfinger, vad jag är rädd för är att de tolkar utgång som straff, om jag slänger ut dem när de helst vill vara inne. Visst, det kanske är en obefogad rädsla, men jag vill helst lösa problemet på annat sätt. | |
| Sotfinger | 2008-12-20 15:00 | |
![]() | Jag tror inte att dom gör det, om du helt enkelt bara tar för vana att skicka ut dem vid vissa tidpunkter varje dag, utan samband med kiss-förseelser inne. Om sen någon slinker in och direkt försöker kissa på låda eller nån annan stans, så bär du bara helt sonika ut katten igen. Det är bara en markering att kissar gör man ute, det är inget straff. Dom kissar ju ute hela sommaren så det är ingen nyhet. | |
| stormig | 2008-12-20 15:04 | |
![]() | Jag håller med sotfinger. Du förkarade bättre än mig. En katt kommer hem igen och spec om det är kallt ute. Det vet var mat och värme finns. hoppas inte det här misstolkas nu... | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 15:05 | |
![]() | Du har nog rätt, det blir inte som ett straff. Visst, jag kan mota ut dem när jag tror att det kanske är kissdags. Men att bara släppa in och ut katterna vissa tider funkar absolut inte. De är för många och vi öppnar den där dörren säkert hundra gånger om dagen.. :). | |
| Dalkullan | 2008-12-20 15:05 | |
![]() | katalias, det går att lära katter kissa ute....så ha inte dåligt samvete om du kastar ut dem i fall du ser dem krafsa När jag bra hade 2 katter förut så hade vi ingen låda alls, katterna var vana att gå ut och göra sina behov | |
| stormig | 2008-12-20 15:08 | |
![]() | katalias.. jag har 3 katter och jag förstår dej som har 7 st vi öppnar dörren... MÅNGA gånger om dan. Men se det som ett projekt just nu... | |
| milon - Ej medlem längre | 2008-12-20 15:09 | |
![]() | Katalias, du skriver att de mest kissar vid spisen i köket. Förlåt mig, men har du städat bakom spisen på ett tag? Det gör man ju inte ofta, men där kan ju vara något som de känner lukten av och som gör att de tror att det går bra att kissa där. Om inte, så kan det väl vara idé att koncentrera sig på den platsen med fyspray eller citrondoft? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 15:09 | |
![]() | Och är de ute så kissar de ute, de försöker alltså inte "slinka in" för att kissa. De gillar helt enkelt inte att gå ut när det är ruggigt. Bara för att förtydliga. Grundproblemet är nog inte heller just detta, utan att de är för många och vill markera för varann. Och kanske att de är stressade. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 15:12 | |
![]() | milon, städade faktiskt bakom spisen så sent som i förra veckan. Och före det var det bara någon månad. Vi håller på att renovera lite i köket och det har varit en del målande bakom spisen och fix med golvet. Kanske känner de fortfarande av målarfärgen, trots att det har gått en månad? | |
| milon - Ej medlem längre | 2008-12-20 15:19 | |
![]() | Jag tror att du har hittat problemet! Det har varit förändringar i köket, och det är där de kissar. Kan du stänga ut dem från köket ett tag, tills målarlukten har försvunnit också för kattnosar? Och/eller koncentrera alla motmedel dit. | |
| Dalkullan | 2008-12-20 15:19 | |
![]() | jag tror inte problemet ligger i städningen...tyvärr så är ju så att har en katt börjat kissa utanför lådan tenderar ju problemet att sprida sig till de andra katterna | |
| Sotfinger | 2008-12-20 15:33 | |
![]() | Nej, jag menade inte heller att katterna inte skulle få gå ut annat än vid vissa tidpunkter. Jag menade att de katter som inte alls vill gå ut ska bli mer eller mindre utmotade åtminstone ett par tre gånger per dag, och om de då försöker slinka in så åker de ut igen. Sen kan man ju spekulera hur mycket man vill om stress och revir och ombygnationer och målarlukt. Frågan är hur ni själva vill ha det. Vill ni att katterna ska kissa och bajsa ute, så bestämmer ni att det ska vara så, och genomför beslutet resolut och kompromisslöst. Det är inte elakt mot katterna på något vis och borde underlätta er tillvaro avsevärt. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 15:35 | |
![]() | milon, det är inte problemet. De kissar gärna i köket, ja, men de kissar även överallt annars. Stänger jag dem ute från köket så fortsätter de ändå i vardagsrummet och i sovrummet... | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 15:38 | |
![]() | Sotfinger, jag gillar ditt resonemang. Ingen dum tanke alls. Ska prata med sambon och höra vad han tycker. Och så ska vi förstås skaffa fler lådor tills de lärt sig. | |