Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 531 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bergarn1 | 2008-12-28 11:10 | |
![]() | Uhhh, vissa flickor går inte att ha att göra med när det käkar p-piller. Det är nästan så att de får hålla koll på sig själv, så att de inte går runt och tror att de har sådant humör när de är normala. Lite orättvist när andra går runt med opåverkat humör kan tyckas. Kan ju påverka både humör och sexlust.. | |
| rymdisk - Ej medlem längre | 2008-12-28 11:32 | |
![]() | upa: Bara för att din kropp är perfekt inställd som en klocka så är det inte allmängiltigt. Varför tror du att "säkra perioder" avråds på alla tänkbara sätt i broschyrer o dyl.? Jo, för att det är en bra tanke som tyvärr fungerar sällan. Med ditt resonemang skulle man bara kunna ha sex några få dagar i månaden, OM man är lyckligt lottad och har regelbunden mens. Jag började med p-piller för att jag hade oregelbundna, smärtsamma och rikliga menstruationer. De första jag provade gav mig precis de syndrom som TS beskriver, men jag bytte sort och har haft dessa, Cilest28, i flera år nu. Jag har nu inte alls ont och sparsamma blödningar. De har inte gett mig några biverkningar överhuvudtaget, ingen viktuppgång, acne eller minskad sexlust (snarare tvärt om). Mina p-piller har gett mig en enorm frihet som jag inte vill vara utan. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-12-28 12:10 | |
![]() | Ja, självfallet är det upp till var och en hur man vill skydda sig. Har man regelbunden mens är det inte bara under ett par dagar man kan ha samlag utan att bli gravid. mommes, det var underhållande att du lämnade ut dina fantasier här. Jag hade inte en tanke på analsex men den idén var nog inte så dum :) Anledningen till att man avråder människor från att köra på säkra perioder är för att man vet att folk är felinformerade vilket man ser tydligt i den här tråden. De som har en nyckfull cykel ska givetvis inte anamma "säkra perioder". Att folk måste försvara sig hela tiden och utgå från att jag har en regelbunden cykel. Det har jag visserligen men jag behöver inte bekymra mig särskilt mycket då jag har kommit på den bästa metoden för att inte bli gravid. Nämligen avhållsamhet. Jag tror man kan ha svårt att uttala sig om eventuella bieffekter som ung kvinna när man börjar med hormoner i så tidig ålder. Man lär känna sin kropp då den är manipulerad av hormoner, hur ska man då veta att man inte lider av några bieffekter? Jag tycker inte man ska sterilisera 17-åringar, jag tycker inte unga kvinnor ska ha sex öht. Är man inte mogen för att eventuellt kunna ta hand om ett barn ska man inte heller försöka. Nu vet jag ju att det inte förhåller sig så. Hur som helst ser jag inte hormonpreparat som det bästa preventivmedlet just för att det rör sig om hormoner som påverkar kroppen otroligt mycket. Det finns massa alternativ, bla säkra perioder kombinerat med hormonfritt skydd som jag förespråkar. Vad är så svårt att förstå? Är man nu rädd för att tillhöra något undantag som lyckas bli gravid två veckor efter samlag förstår jag inte hur man kan förlita sig på ett läkemedel som inte ens är individanpassat. Det finns kvinnor som blir gravida trots p-piller. Jag tror tom de är fler än de som blir gravida två veckor efter samlag. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2008-12-28 12:14 | |
![]() | Nämn ett hormonfritt skydd då Upa, förutom avhållsamhet :), för jag hittar inget om det på nätet, men jag letar kanske fel?? | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2008-12-28 12:16 | |
![]() | Kondom, pessar o kopparspiral kanske? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-12-28 12:22 | |
![]() | Haha, ja :) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-28 12:23 | |
![]() | Avhållsamhet :( Kanske funkar för dem som aldrig ätit honung men vi som fått mersmak dårå? | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-12-28 12:25 | |
![]() | Eller se till att ni kommer in i klimateriet illa kvickt ;) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-28 12:27 | |
![]() | :S jag har inte många år kvar *gråter hejdlöst* | |
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-12-28 12:28 | |
![]() | Jag tror att p-piller är ett mycket bra alternativ för väldigt många. I den här tråden låter det som att det bara är nackdelar. Jag åt p-piller från jag var 16 till jag var 40 med ett uppehåll för en graviditet. Har inte märkt en enda biverkning, tvärtom slapp jag störtblödningar och smärtor varje månad. Dessutom visste man nästan på timmen när mensen skulle dyka upp. Avhållsamhet? Vad skulle det vara bra för? | |
| sakoline | 2008-12-28 18:46 | |
![]() | Jag käkade p-piller i tonåren något år, provade sammanlagt tre olika sorter plus p-ring men det funkade inte, jag snörvlade och grät mest hela tiden. Nu är det kondom och min lyckliga stjärna som gäller haha. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2008-12-28 19:00 | |
![]() | Om man är allergisk mot latex då?? Och kopparspiral är väl ingen hit?? Stoppa in metall i kroppen måste ju vara lika illa som hormoner i så fall?? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-28 19:07 | |
![]() | Beror på metallsorten. Sen är man allergisk mot latex ja det är ett tecken, du skall aldrig hava sex utan wow'a tills du blir 54 år. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-12-28 19:09 | |
![]() | Jag tycker att det är nog så svåra biverkningar på avhållsamhet. | |
| Tess 08 | 2008-12-28 19:09 | |
![]() | Men det finns ju latexfria kondomer, har jag hört Kopparspiral kan ge mer blödningar än man hade innan... Hormonspiral är en gåva sänd från ovan ;-) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-28 19:15 | |
![]() | Men efter ett tag måste ändå kåtheten svalna vid avhållsamhet... Annars är det Repmånad på tv nu, perfekt om man vill dämpa lite lustar. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2008-12-28 20:29 | |
![]() | Hormonspiral?? Fick huvudvärk som höll på att spränga sönder mitt huvud av den och ingen trodde på mig fören jag höll på att dö av den. Dom tog ut den och efter en vecka var jag bra igen. Det bästa med den var väl att man slapp ha blödningar! | |
| broglo | 2008-12-28 20:51 | |
![]() | Min erfarenhet är att sådana reventivmetoder som bygger på att man är rationell och planerad (tex. avhållsamhet och "säkra perioder")kanske fungerar en bit in i ett förhållande, men då man är nykär, nylycklig och galen funkar det knappast. Det har inte gjort det för mig i alla fall, utan resulterat i ett par omgångar dagen efter-piller, vilket ju knappast är någon "treat" för kroppens hormonsystem. Självklart skall man inte må dåligt av sitt preventivmedel, men att ha en trygg preventivmetod (som p-piller ju faktiskt kan vara) kan ge en rätt hög livskvalitet. Tycker jag. | |
| Noira | 2008-12-28 22:24 | |
![]() | Självklart kan man ju känna sig tveksam till om det är bra att stoppa i sig hormoner men jag tycker att det ligger en fara i att endast de negativa sakerna lyfts fram varje gång man läser debatter om p-piller. Jag är helt övertygad om det finns massor av kvinnor som tycker att det fungerar hur bra som helst med p-piller. För många, särskilt yngre, är det kanske många gånger viktigt att ha ett riktigt säkert preventivmedel och då är vare sig kondom eller säkra perioder att rekommendera. Det lär knappast vara hälsosammare med dagen- efter-piller eller oönskade graviditeter. Sen menar jag så klart inte att man ska fortsätta äta p-piller om man mår dåligt av dem, det måste ju var och en själv känna efter. | |