Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 302 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kajix | 2009-01-08 17:51 | |
![]() | Studier visar att lågkolhydrat är ofarligt efter 2 år. Men sen är det nog bäst att passa sig... content.nejm.org/cgi...9/ 3/229/F3 | |
| frvib | 2009-01-09 04:46 | |
![]() | Jomenvisst att en bantningsstudie som syftar till att jämföra tre olika dieter (där lågkolhydratkostdeltagarn a för övrigt åt 40 E % kolhydrater) skulle ge fritt fram åt kopiösa mängder mättat fett. Lär dig tolka studier. | |
| kajix | 2009-01-09 09:47 | |
![]() | Indikationer? | |
| Pim_ | 2009-01-11 13:32 | |
![]() | En fin köttbit med en fräsch sallad är alltid fint. Men om Atkins för att banta är rätt metod är väl frågan, om man börjar tänka på vad man äter så är det ju iaf ett steg i rätt riktning om man nu inte förstår att man måste minska energiintaget/öka förbränningen för att minska i vikt. | |
| Minta | 2009-01-11 13:40 | |
![]() | Jag hörde att Atkinsmetoden kan minska vikten snabbt ungefär som när man har magsjuka, muskler och vatten försvinner. Tveksamt i långa loppet. Det är svårt att bygga muskler och träna då kolhydrater krävs för det. Musker bidrar också till ökad förbränning. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2009-01-11 13:42 | |
![]() | Uteslut inte kolhydraterna helt. Det är det som håller fettbrasan brinnande. Metabolismen fungerar så. Nu kommer jag inte ihåg mekanismen. Se upp med det raffinerade sockret o de artificiella sötningsmedlen. Våra kroppar är inte byggda för att ta hand om det raffinerade sockret. Sötningsmedel lurar kroppen o triggar ogång insulinpåslaget så att du blir hungrig. Sen är är det "gift" (i mitt tycke). | |
| kajix | 2009-01-11 18:30 | |
![]() | Jag tror att fettbrasan klarar sig alldeles utmärkt utan kolhydrater. Jag tror att kolhydrater bryts ner till enkla sockerarter redan innan det tas upp i tarmen. Jag tror att en lågkolhydratkost inte behöver betyda en nedbrytning av kroppen. | |
| frvib | 2009-01-11 21:07 | |
![]() | Lågkolhydratkost minskar kraftigt kapaciteten till, och effekten av, alla former av hård träning. | |
| kajix | 2009-01-11 21:33 | |
![]() | Tränar man hårt är man dessutom i troliga fall inte i behov av att tappa kilon. Själv är jag alldeles för lat för att hålla på med någon sorts hård träning alls. Alltså, om effekten man vill få ut är nedgång i vikt, och man inte orkar, vill, kan eller får(?) utöva hård träning, så får man försöka på annat sätt. Jag röstar för kaloribegränsning. Utförs av några genom att "utesluta" kolhydrater, med i vissa fall gott resultat. Problemet med kaloribegränsning är nämligen hos en del att de äter en massa extra kalorier av olika orsaker. Min erfarenhet är att man kanske kan undvika såna "fällor" om man drar ner på kolhydrater och ersätter med fett. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-01-11 21:42 | |
![]() | Nej, jag är fin som jag är. :) | |
| frvib | 2009-01-11 22:22 | |
![]() | Om den enda effekt man vill uppnå är viktnedgång så finns det inget att invända mot lågkolhydratkost. Om man väljer att dra ner på fett eller kolhydrater tycks spela mindre roll - däremot verkar ett högt proteinintag vara av desto större betydelse. De allra flesta brukar eftersträva fler effekter, t.ex. välmående och att behålla sin vikt när man har gått ner. För bästa möjliga hälsa krävs det oftast träning och motion. | |
| myra64 - Ej medlem längre | 2010-01-11 19:18 | |
![]() | Någon som fortsatt av de som skrivit i tråden? Eller någon som börjat precis?? | |
| monew | 2010-01-11 19:20 | |
![]() | jag vet några som lyckats mycket bra med den. | |
| Miss_jk | 2010-01-11 19:28 | |
![]() | Jag håller på nu, och har hållt på sedan i somras om man bortser från julen då jag fuskade. Jag har gått ner _väldigt_ mycket. Har ingen våg, men jag kollar mina mått istället och på rumpan har jag minskat med 8 cm, trots att jag inte var särskilt tjock innan. | |
| Beardo - Ej medlem längre | 2010-01-11 20:27 | |
![]() | Jag vet en som testat den, Robert Atkins. Han dog vid 72 års ålder efter att ha snubblat på en trottoarkant. Kanske borde han ha slängt in ett glas mjölk i dieten. Jag tror på den gamla hederliga metoden att äta mindre än man förbränner. Inte lika festligt och medialt som GI, LCHF och alla andra förkortningsbantningar, men det funkar. | |
| wildcard | 2010-01-11 20:32 | |
![]() | Jag äter sk. jägarkost/LCHF sedan i somras. Jag mår finfint. Jag har skrivit detta i en annan tråd, tror jag, om att min främsta anledning var att bli av med blodsockerfallen som i mitt "fall" (hehe) var riktigt otrevliga för min familj. Jag har ett jämnare humör, orkar mer vid träning och dör inte av kolhydratbrist efter motionen som förut. Idag åt jag frunch (omelett på 3 ägg och en liten skvätt grädde) vid ca 10.30, inget mer intag förrän vid ca 18.30 då vi kom hem efter ca en timmes skidåkning. Det var inte meningen att det skulle dröja så länge innan jag åt men jag var faktiskt inte helt slut då vi åt gryta till middag. Jag har inget sockersug alls, äter aldrig godis eller kakor, har inget behov av det. De kolhydrater jag får i mig får jag från grönsaker och där kommer vitaminerna också. För övrigt är det (så klart) så att om man har ett högt intag av fett och inte förbrukar detta, så kommer man att gå upp i vikt efter ett tag och inte ner. Jag tappade ca 1 kg i veckan under drygt en månad, sedan stannade jag i den vikten tills jag återupptog min träning på allvar, då börjar jag minska igen. Miss_jk: jag gjorde en svingod frestelse på vitkål istället för potatis som vi åt på julafton. Jag åt hemgjord sill, lax, vildsvinsskinka och till detta hade jag gjort en variant på coleslaw som jag åt till, de andra vräkte i sig potatis till och höll på att dö av "paltkoma" mitt i middagen medan jag var lagom mätt och kunde ta en liten portion till. Den godaste julafton jag har haft på många år... | |
| Miss_jk | 2010-01-11 20:37 | |
![]() | Har liiiite svårt att förstå varför det alltid kommer in folk och ska påpeka att det minsann finns bättre metoder och bla bla bla. Detta funkar hur bra som helst för mig, vilket andra metoder inte har gjort. Denna tråd handlade om huruvida någon hade testat den, inte om det fanns andra metoder. | |
| Miss_jk | 2010-01-11 20:40 | |
![]() | wildcard: Ja, vi brukar göra vitkålsgratäng. Mycket smarrigt! Men just julen hade jag planerat redan från början att jag skulle fuska lite, så det får funka! Men nu är jag igång igen. Håller med dig ang. träningen. Kör på min crosstrainer och är inte alls lika slut efteråt som jag var förut. Samma med godissuget, det är nästan helt borta, till skillnad från tidigare då jag helt enkelt nästan var tvungen att äta choklad efter maten. | |
| myra64 - Ej medlem längre | 2010-01-11 20:41 | |
![]() | ok, har svårt att äta frukost innan jag går till jobbet, börjar oftast 05.30, så frunch kanske vore något istället då? Har svårt att hitta någon form av recept då jag är liiiiite kräsen och inte äter allt. :) | |
| wildcard | 2010-01-11 20:42 | |
![]() | Miss_jk: hoppas att du inte syftar på mig, för det är väl samma sak? LCHF och Atkins? Jag äter inte kolhydrater som finns i bröd, potatis, ris, mjöl mm mm. men äter fett, kött och grönsaker. | |