Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 818

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CHL2009-01-09 21:33
Antal inlägg: 1212

ps. idag fick hon sitta uppe lite till lets dance, men hon somnade direkt :)

bove2009-01-09 21:35
Antal inlägg: 1333

Jag har inga barn men jag minns hur det var när jag var liten. Jag har alltid varit en kvällsmänniska men tvingades att lägga mig 21.00 när jag var i lågstadieåldern. Det hände nog i princip aldrig att jag somnade innan 22.00 och ofta var jag vaken en bra stund efter 23.00, så det innebar väl minst en och en halv timme i snitt av att stirra upp i taket per kväll.

Det jag vill säga är att jag tror att det är väldigt individuellt. Jag tror att du nog egentligen märker bäst själv vad dina barn mår bra av.

micro1132009-01-09 21:50
Antal inlägg: 17542

bove

Mina barn har åkt i säng en viss tid -- vill de sedan ligga tysta och läsa så de inte stör de andra så har vi inte brytt oss -- de brukar somna rätt snabbt bara de kommer i säng.

micro1132009-01-09 21:53
Antal inlägg: 17542

Jag vill lägga in ytterligare en dimension i denna diskussion, för så som jag upplevt det är det viktigt för oss vuxna att få ett par timmar för oss själva på kvällen när barnen lagt sig.

Ni som låter barnen bestämma sovrytm har inte ni det behovet?

Och nu menar jag inte sexuell samvaro, utan vuxen samvaro där man umgås med varandra.

Alizee2009-01-10 02:27
Antal inlägg: 34

Nattravn: Jag tror att man kan lära sig vara kvällstrött/morgonpigg. För mig är det extra svårt då det inte varit särskilt naturligt för mig. På något sätt är jag dålig på att försvara mina sömnvanor när det blir diskussion, det känns alltid som att det är mina vanor som är ovanor. Förmodligen tror jag inte tillräckligt på mig själv i den frågan.

Caligatia2009-01-10 04:54
Antal inlägg: 2187

Mimi, ja det har jag. Har fått sömntabletter, men vill inte använda dem mer än vid viktiga grejer (typ måste upp till jätteviktiga provet dan efter), vill inte riskera att jag inte kan sova alls utan tabletter.
Men även NÄR jag tagit dem (o de är starka) är det inte alltid jag kan somna. När jag väl har somnat så sover jag som ett barn.

Läste för inte så länge sedan om någon sömnstörning som betedde sig på exakt det här sättet, (som bl a kännetecknades av just att man inte kan somna ens med tabletter), där den kroppsliga klockan helt enkelt går några timmar fel; man har en fullt normal sömncykel, bortsett från att den är förskjuten. Tänkte ta upp det med min läkare nästa gång jag går dit, men är hopplös med det där. Det skall praktiskt taget till att döden flåsar mig i nacken innan jag masar mig iväg till läkare.

Har som sagt även provat att gå upp tidigare o tidigare. Till slut sover jag mig igenom allt vad alarm heter, innan dess är jag på uruselt humör pga sömnbrist, och det har påverkat mitt liv genom åren rätt rejält.

Ett sätt som dock fungerar för mig är att omvänt ställa om "klockan", genom att hålla mig vaken så länge jag bara kan (alltså efter den tidpunkt då jag faktiskt KAN somna), sedan sova färdigt. T ex hålla sig vaken till 9 på morgonen, och kanske vakna klockan 17.00, hålla sig vaken till 11.30 dagen därpå, sova till 19.30, osv. Till sist har man "gått ett varv runt", och kan somna i tid på kvällen. Testade det när jag var arbetslös, och mitt nya schema höll i nästan 3 månader. Det räcker dock med EN kväll då jag inte kan sova, för att rytmen skall vara störd på nytt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?