Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 800 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 18:39 | |
![]() | trash: förstummande eller hur! | |
| CHL | 2009-01-10 18:39 | |
![]() | finns det nån som äger barn uisge beatha? Jo, saga-li... förstår hur du tänker. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-10 18:41 | |
![]() | Saga: I love u men ibland verkar du komma från en annan planet. | |
| tipitina | 2009-01-10 18:43 | |
![]() | Den brukshundsklubben jag går på förespråkar i vart fall godis... konsekvent! Men jag undrar också lite kring det här med koppelträningen; vi håller som bäst på att lära oss "gå fint", vilket min valp faktiskt klarar galant, även för henne relativt långa sträckor. Min fundering nu är om en vuxen hund då bara skall gå fint på kommando? Jag vill ju att min hund alltid skall gå fint utan att dra och inte springa tre meter framför mig hela tiden. Hur går era hundar med er? Tillåter ni att de går före? | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 18:44 | |
![]() | trash: jes, maybe the skinny planet. skojar, nä men jag har svårt för såna som tvångsgöder både barn o husdjur och "tröstar" med mat och godis, det skapar ju inget bra. Och det borde gälla både för husdjur och barn samma dåliga beteende. | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 18:46 | |
![]() | tiptina: i regel är det väl så att "småhundar" lättare kan tränas till lydnad genom godis, medan större hundar för yrkesuppgifter endast belönas med uppmuntran, som tullhundar och liknande. | |
| CHL | 2009-01-10 18:46 | |
![]() | jag tycker att man nåt målet med koppelträning när kopplet bara är en symbol för andra .. att min hund inte är lös då alltså. Mina hundar får gärna gå före om jag inte sagt att dom ska gå fot, dom får dock inte dra i kopplen. Jag måste ha god pli på mina hundar, annars drar dom omkull mig på nolltid. När man verkligen måste engagera sig och lära hunden, så är det nog nästan lättare. Vår brukshundsklubb förespråkar beröm också. Beröm kan ju dock vara klicker, godis, klapp o kel eller lek. Eller varför inte lite dragkamp om hunden gillar det. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-10 18:46 | |
![]() | Förvisso, dock är jag inte helt anti hundgodis. bra att ta till och förstärka ibland | |
| tipitina | 2009-01-10 18:47 | |
![]() | Grand Danois? Ingen småhund iaf men skall likväl (enl. min klubb) tränas med godis... | |
| CHL | 2009-01-10 18:47 | |
![]() | tiptina... inte till mina iaf. | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 18:48 | |
![]() | morötter är oxå godis | |
| tipitina | 2009-01-10 18:48 | |
![]() | CHL: Jo, så sant att de förespråkar beröm i andra former också men godis är på nåt vis huvudingrediensen i berömmet. | |
| Ronny | 2009-01-10 18:49 | |
![]() | godis, leksak eller beröm är ialf det som går hem hos min lilla papillon valp på 5 månader. | |
| Ronny | 2009-01-10 18:50 | |
![]() | klapp o kel funkar inte alls. | |
| tipitina | 2009-01-10 18:50 | |
![]() | Har du grrandisar? Har i så fall uteslutandet av godis med deras kost att göra eller är det pga att su inte anser att man behöver ge godis? | |
| Sangria | 2009-01-10 18:50 | |
![]() | Var försiktig med nosgrimman(halti) för det är inte alla hundar som fixar den. Med halti sitter kopplet fast under hakan och det minsta hunden drar så rycks huvudet åtsidan-bakåt och den tappar balansen. Funkar jättebra på en del hundar men inte alls på andra och man måste vara försiktig så den inte skadar sig. På min äldsta Schäferkille funkade det jättebra och vi behövde inte ens ha kopplet i haltin utan som vanligt i kedjan men drog han så räckte det med att hålla ett finger under bandet i nacken så lugnade han sig. på min yngre Schäferkille så funkar det inte alls för haltin triggade bara igång honom ännu mer. Brukshundsklubben är väl bra men där är det ju liksom "skola" vilket hunden fattar direkt och många hundrar är exemplariska på lydnadsträningen men på promenad så gör dom som dom vill. Har sett detta massor av gånger. Hundar som är stjärnor på planen och lyder blint beter sig som om dom vore stendöva utanför planen. Dom lär sig snabbt vad det är vi vill och när vi vill det så börjar du på en kurs i en brukshundsklubb så var noga med att träna på andra ställen också gärna mitt unde en promenad där ni brukar gå. Då måste hunden vara skärpt och uppmärksam på dig alltid. Ha helst typ en kong eller liknande(en slags boll i ett rep) som du gör till favoritleksak och endast använder som belöning. Ett bra sätt att få hunden att älska just den saken är att ha den liggande synlig men oåtkomlig och varje gång du kommer hem och när du går så ska du hålla på med saken och göra den åtråvärd för hunden. Är den med? aDu ska alltså prata men kongen innan du hälsar på din hund och det sista du gör när du går är stt säga ett ömt farväl till-kongen. Använd den sedan bara som belöning och lek då gärna ordentligt ,gärna lite dragkamp. Då kan du använda kongen svledande vid promenad så hunden måste hålla koll på dig ifall den kanske får sin belöning. Lycka till | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-10 18:50 | |
![]() | I min klubb finns olika skolor, godisförespråkarna och godishatarna. Hittar man nu ett sätt som funkar så kör på det hellre än följ flocken. jag ser hellre en lydig hund som belönas med godis än en byracka som skall belönas med boll eller liknande och det inte funkar | |
| tipitina | 2009-01-10 18:50 | |
![]() | Över riktat till CHL... | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 18:50 | |
![]() | man kan säkert använda allt möjligt, men klart att man kan minimera godisbruket och inte applådera minsta grej med just en smaksensation. som CHL säger, en dragkamp är ju oxå kul eller att få sringa lös en stund, att få leka med husse. Att ha variation på fritid och arbete, mattid och sovtid osv, att kanske få ett tuggben på kvällen eller en morot! | |
| CHL | 2009-01-10 18:50 | |
![]() | men det kan vara negativt med, det kan sabba hundens aptit. Det kan bli en "godishund" som enbart jobbar för en godisbit. Bättre då enligt mig att dom jobbar för en vettig belöning. | |