Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 13 |
Inloggade | 31 |
Mobilspel
Pågående | 19 263 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Sotfinger | 2009-01-10 23:21 | |
![]() | Vi bor i ett gammalt hus/villa och har ingen riktig tvättstuga, utan tvättmaskinen står inne på toan och där har vi en hänganordning ovanför ett element, så det brukar torka rätt bra. Men vem vet, det kan ha slunkit in nåt fuktigt. | |
Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-10 23:28 | |
![]() | jo om nån har duschat under torkperioden blir det lätt extra fukt och tar således längre tid varpå mögelsporerna hinner etablera sig i fibrerna | |
mammamu - Ej medlem längre | 2009-01-10 23:32 | |
![]() | www.alvashus.se/?artnr=YC -003 Jag använder alltdid doftljusen och vaxkakorna, det är en oslagbar doft:) Du får inhandla ett gäng såna där å slänga in i linneskåpet! | |
mammamu - Ej medlem längre | 2009-01-10 23:33 | |
![]() | Äsch, det var typ doftggranen jag ville visa men det vart visst länk till ett av ljusen:/ Skitsamma, gott luktar det!!:D | |
Sotfinger | 2009-01-10 23:46 | |
![]() | Nja, ingen duschar där, vi har ett annat badrum. Där tvätten hänger finns bara en toalett, så ingen återfuktning sker! Men jag tror ändå att det kan vara fukt som är boven. Det där med svag spya/lagårdslukt kan stämma. Och doftljusen är säkert bra, men jag misstänker att det kan bli en enda sörja av dofter om man ska försöka kamouflera den där odören.... | |
Kajsasson | 2009-01-11 01:10 | |
![]() | Jag hade det bekymret förut. Jag kom fram till att jag helt enkelt hade för mycket sängkläder som jag ändå inte använde så det började lukta gammalt tyg om allt. Nu har jag bara några ombyten och köper jag något nytt slänger jag något gammalt. | |
Sotfinger | 2009-01-11 09:07 | |
![]() | Fast jag tror inte att det är "gammalt" som det luktar, eftersom riktigt gammalt som legat längst in på nån hylla kan ha klarat sig från den här unk-lukten medan sånt som är relativt nyanvänt och nytvättat liktar illa efter bara några dagar i skåpet. Hur som helst är jag överväldigad av det gensvar denna tråd fått, jag har till och med fått PM i ärendet! Jag var ju lite bekymrad i början, trodde knappast att mina lakan skulle intressera. | |
ewaleena - Ej medlem längre | 2009-01-11 22:31 | |
![]() | Sotis: Tror nog också du fått in någon typ av mögel i lasset med lakan.. OT, men jag förstår inte varför man har fler än 2 ombyten till varje säng?? Varför ha 18 pålakan och 22 underlakan om man nu bara har typ 3 sängar att bädda? :) (jag fattar inte varför jag sist jag räknade hade 48 påslakan, 25 underlakan och, hör och häpna 67 örngott.. och 4 oöppnade förpackningar med sängkläder, vi är 4 1/2 personer!!! Ja, jag vet, men jag älskar nya påslakan i snygga färger och mönster) Jag känner en som använder ett påslakan i taget, som tvättas en gång i veckan, och slängs i sängen igen. Efter ca ett år köper hon nya och slänger de gamla och så börjar det om igen. Å andra sidan har hon inte bytt gardiner någon gång på 7 år heller :/ Hon har inget linneskåp!! :) Min polare gjorde en rensning hemma. Alla fick behålla 2 påslakan, 2 underlakan och 2 örngott och sedan 2 små handdukar och 2 riktiga badlakan och därefter 2 uppsättningar gardiner till varje fönster.. resten skänkte hon till RK... Om jag skulle göra det så skulle det fylla en mindre lastbil.. :D | |
RikaM | 2009-01-11 23:33 | |
![]() | Sotfinger: Prova att sätta in en torrboll (finns att köpa på typ Coop Forum ) och en skål med ättika i skåpet! Ättikan drar ur all dålig lukt som finns och torrbollen eventuell fukt! | |
Ärtan Pärtan | 2009-01-12 01:01 | |
![]() | Moderna tvättmaskiner kan få dålig lukt eftersom det använder sig av energitvätt och att man inte tvättar i 90 grader så ofta. Därför ska man köra en 90-tvätt lite då och då för att eliminera bakterier. Om man i varje fall har kvar lukten så finns det ett slags medel som man kan köpa och ha i tvättmaskinen och som fräschar upp den, och det medlet kan man köpa i de butiker som säljer tvättmaskiner. Luktar det unket även i tvättmaskinen? Luktar andra kläder unket (men att det kanske märks mer på lakanen eftersom de förvaras mer instängt). Min tanke är att tvättmaskinen kan vara boven i dramat. | |
Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-12 01:15 | |
![]() | har du ingen torrboll kan du sätta din man eller svärmor där i stället. | |
mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-12 01:19 | |
![]() | Låt inte mannen ligga i skåpet för länge bara, då kan han börja lukta. | |
Mimikryp | 2009-01-12 05:59 | |
![]() | *skrattar högt* | |
Sotfinger | 2009-01-12 11:19 | |
![]() | Många spännande förslag! Jag har faktiskt kastat misstänksamma blickar på min man, sedan även hans rutiga flanellskjortor börjat lukta unket. Det blev i alla fall grunden till teorin om högre tvättemp. Ska förresten genast gå och nosa ordentligt inne i tvättmaskinen. Torrboll kan man testa, kan ju inte skada. Den är nog lättare att få in i skåpet än både man och svärmor, det är som sagt rätt trångt där. Jag nickar igenkännande när jag läser ewaleenas inlägg ovan. Hade hoppats att utflyttande barn ville förbarma sig och ta med sig några uppsättningar.... | |
Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:34 | |
![]() | sot: jag behöver lakan, skicka hit gärna broderade o så, men då får du tvätta dem först :0 | |
Sotfinger | 2009-01-12 15:04 | |
![]() | Saga-li: jag har tyvärr inga broderade som jag vill bli av med, går det inte lika bra med Pocahontas eller Mulan? | |
Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-12 15:06 | |
![]() | haha, nää | |
Sotfinger | 2009-01-12 15:09 | |
![]() | Det ante mig faktiskt. Nåja, det kanske finns andra spekulanter! Jag lovar att tvätta först, men frakten får ni stå för själva. | |
solros x - Ej medlem längre | 2009-01-12 15:14 | |
![]() | Så där blir det nog om man alltid tar det som ligger längst fram s.a.s Allt annat som ligger längre in osv.. får ligga år ut år in. Så tvätta upp Rubbet ;/ och börja om från början ! Sotfinger, så ska du se att det börjar lukta godare, vissa ärvda lakan osv.. som man fått, används kanske inte lika flitigt -och därför blir det gulaktiga och oanvända.. Släng skiten eller TVÄTTA om ! Och som de andra Qvinnsen ( för jag utgår från att det flesta är Qvinns.. skrivit Anv.. en slags doftgrej..gran eller boll så Blir De Som Nytt :) Kul Tråd ..hahha | |
Sotfinger | 2009-01-12 15:22 | |
![]() | solros: nja, det är inte riktigt så. Om du läser tråden så förstår du. Det är inte det gamla som luktar, utan även helt nytvättat får en unken lukt efter bara några dagar i skåpet. Och lavendelpåsar och liknande gör ingen skillnad. Så jag tror mer på teorierna om att ett inte riktigt kruttorrt lakan hamnat i skåpet, och eftersom det är så tätt packat så bildades denna unkna lukt, som sedan smittar av sej på det som ligger bredvid. Min man tycker förresten att det luktar STEARIN, han köper inte det där med svag spya/lagård. | |