Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 648

Forumkategorier

Användare Inlägg  
remvanrijn2009-01-14 18:17
Antal inlägg: 16504

Saga, nej det är det inte Imre är judisk Ungrare. Men annars kan man säga att beskrivningen av lägret, arbetsförhållande, mat (om det fanns) och sjukdomarna stämmer överens med vad min pappa berättat.

Evisaur2009-01-14 18:17
Antal inlägg: 69

...kan ha blandat ihop treblinka med birkenau! (har ju inte varit där själv, utan enbart hört släkt och vänner berätta...)

barbi2009-01-14 18:19
Antal inlägg: 1924

skicka ett mejl till dig remvan.. Jag tror att Imre Kertesz kan vara mannen som jag har träffat. Han som jag aldrig har kunnat sluta tänka på

MatsJoel2009-01-14 18:24
Antal inlägg: 686

Du har inte funderat på att åka till Rwanda istället?

Kois2009-01-14 18:25
Antal inlägg: 40

Ja.

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-14 18:25
Antal inlägg: 2414

ja jag fattar inte varför de skulle spara på folken? under såna omständigheter
jag tror jag bara hade velat dö då faktiskt

barbi2009-01-14 18:27

om du fråga mig mats så har jag inte de. Vet inte så mycke om vad som hände där allt jag vet är av en film jag har sett:(

Trotz192009-01-14 18:28
Antal inlägg: 46

Jag var där förra sommaren med ett helt gäng kompisar, tror vi var 10 personer. Vi hade vår bas i den mycket vackra staden Krakow vilken jag också tycker man ska besöka. En dag åkte vi en guidad tur till Auschwitz-Birkenau och det var bland det mäktigaste jag har upplevt. Allt blev så oerhört verkligt helt plötsligt och man blev helt tagen av allvaret bakom historien. Att gå in i gaskammaren var nog det som var mest gripande och även att få se diverse föremål som bevarats från den tiden var intressant.

Jag rekommenderar verkligen alla som är intresserade av vår nutidshistoria att åka dit, dels för att komma nära verkligheten, dels för att aldrig glömma.

En sak som jag tänkte på var att väldigt många Israeliska studenter som besökte området, tror att det eventuellt ingår ett obligatoriskt besök för dom under deras skolgång?!

DennisPlz2009-01-14 18:36
Antal inlägg: 4031

Som svar på TS fråga: Enligt vissa källor har minst tre miljoner personer varit där :S

barbi2009-01-14 18:39

Tack snälla d:)) men jag vill ju komma i kontakt men dom som har vart där o om dom ångra sig men det verkar inte vara nån än som har gjort de

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-14 18:41

israeler är ju ÖVERALLT JÄMT
gärna på "turistställen"

men visst det kanske har med deras militärutbildning att göra

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-14 18:41

alltså man ångrar väl ingenting man gör egentligen?
mer än hur man hanterar situationer

smörbit2009-01-14 19:08
Antal inlägg: 517

Hej där! Jo jag har varit ...sommaren 02 värt att se folk..

remvanrijn2009-01-14 19:28
Antal inlägg: 16504

saga li.... instinkt och vilja att överleva.. man skall aldrig ge upp hoppet
( däremot är det ok att ge upp ett o annat betaspel..)

Tess 082009-01-14 19:37
Antal inlägg: 18003

Jag har varit där. En otroligt stark upplevelse och något jag fortfarande minns trots att det är typ 18 år sedan
Kan inte gör annat än att repetera vad andra skrivit.

Vet inte riktigt hur man ska kunna ånga ett besök. Det här är ju något verkligt som har hänt på riktigt.... Det bara är såhär... Otäckt som bara attan, men du har ju läst om det och borde väl förstå vad hemskt det var.
Det finns fler böcker i ämnet (har läst en men kommer för mitt liv inte på vad den heter)

Tess 082009-01-14 19:38
Antal inlägg: 18003

Ett boktips:

Livet måste ha en mening (kan vara titeln)
av Viktor Frankl

bitley - Ej medlem längre2009-01-15 03:50
Antal inlägg: 691

Lite läskig tråd när det är så många inlägg skrivna på dålig svenska och med kortfattat innehåll. Det kan man göra när det gäller något annat flams men inte när det gäller detta tycker jag. Viktigt att poängtera att det knappast är någon nöjestripp, snarare en inblick i något man har svårt att förstå när man kanske bara vet det minimala man fick höra om WW2 via grundskolan...

Jag har själv inte besökt något av lägren men vet inte om det skulle berika mig så tillvida att jag tror jag möjligen skulle bli alldeles för skrämd och illa berörd. Jag tror jag möjligen är långt mer känslig än många andra.

Jag har dock läst massor om WW2 inklusive alla böcker i ämnet av Gitta Sereny och det kan bara rekommenderas.

Det här var nästan svart komik; signaturen Evisaur - du nämner Treblinka. Jag kan avslöja för dig att det lägret är det mest fasansfulla som mänskligheten någonsin har skapat, och det var så oerhört genomtänkt att man till och med valde ett område som har en sand vars utseende påminner om malda människoskelett. Treblinka maskerades totalt och kvar där finns bara någon större stenskulptur så vitt jag vet. Det finns knappt bilder, dock ett fåtal, publicerade i boken om Franz Stangl som var lägrets kommendant.

Ämnet är dock oändligt djupt och värt att läsa och begrunda, kanske också som en förstudie innan man - om man känner att man greppar ämnet - besöker dessa ohyggliga platser för massmord på människor.

Alternativt så spelar det ingen roll om man är en inkompetent lallare, eftersom det hela blir så oerhört påtagligt på plats.

Men det är värt att visa dessa omkomna människor respekt genom att vara åtminstone någorlunda påläst. Och exempelvis inte svänga sig med helt inadekvata tolkningar såsom "Treblinka ska va bäst ha ja hört asså...". Närmast magstarkt att läsa dylika grejer.

barbi2009-01-15 12:48

Jätte bra skrivet bitley!
Hoppas vulcan oxå kan förstå att jag inte är ute efter semestertips.

Evisaur2009-01-15 13:01
Antal inlägg: 69

Visst jag tog fel på plats, ursäkta mig!
Och jag menade inte "bra". Jag menade autentiskt. För de vänner jag har som varit där har alla entydigt sagt att auschwitz var en "besvikelse". Ungefär som att gå omkring i skräckkammaren på Gröna Lund, därför att det gjorts om för att anpassa turismen. (exempelvis vissa effekter)
Men självklart ska man visa respekt för alla människor som dog där och inte ta lätt på upplevelsen. Men mina vänner har alla fått en starkare upplevelse av det andra koncentrationslägret (vilket det nu var...)
För övrigt är jag inte så opåläst som du verkar tro. Jag har läst hundratals böcker och artiklar om ww2, men det är ett par år sedan.

Känns förövrigt dumt att argumentera för något som jag inte upplevt själv. Men jag ville bara dra lite uppmärksamhet mot ett annat koncentrationsläger för trådskaparens skull.

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-15 13:35

haha, nä det fattar vi väl att det inte är en "semester"
reagerade oxå på att tråden inte ligger under seriöst.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?