Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 285

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ärtan Pärtan2009-01-17 21:21
Antal inlägg: 117

Vem betalar för dagis osv? Delar ni på den räkningen?

kissed - Ej medlem längre2009-01-17 21:21
Antal inlägg: 3037

En parentes bara.
Delad vårdnad betyder inte att man har barnen lika mycket. När man har delad vårdnad så har man lika ansvar och bestämmer tillsammans om barnen/barnet. De flesta har delad vårdnad men barnet kan ändå bo hos en förälder övervägande.

kissed - Ej medlem längre2009-01-17 21:30

Vill bara poängtera att jag tänkte på gemensam vårdnad i mitt inlägg ovan. Tror inte det finns nåt som heter delad vårdnad egentligen.

Sangria2009-01-17 21:32
Antal inlägg: 504

kissed-stämmer inte det heller. Det finns inget som heter delad vårdnad utan endast ensam vårdnad och gemensam vårdnad. Delat boende finns däremot. Vid gemensam vårdnad behöver barnet inte nödvändigtvis bo hos båda utan kan bo enbart hos en av dom men alla beslut rörande barnet bör vara gemensamma. Kostnaderna /underhållsskyldighet hänger självklart ihop med och hur mycket barnet bor hos respektive förälder.
Finns bra sidor på nätet där man kan få svar på massa frågor och diskuttera. tex: www.familjeliv.se eller www.alltforforaldrar.se

Sangria2009-01-17 21:33

Kissed- du hade redan hunnit rätta ditt inlägg under tiden jag skrev-Ursäkta

kissed - Ej medlem längre2009-01-17 21:33

:-))

Tess 082009-01-17 22:42
Antal inlägg: 18003

Grönöga skrev:
Modern får barnbidraget. Då bör det "öronmärkas" för grabbens behov av kläder, sjukvård, fritid o dyl.
För att det ska fungera så krävs det av modern att hon inte blandar ihop hans barnbidrag med sin "vanliga" ekonomi.

Sätts pengarna in på ett särskilt konto för kläder o dyl så finns det pengar när det behövs. Normalt så handlar man inte kläder för 1100;-/mån till ett barn, mao blir det pengar över som då finns när inköpen blir större inför t.ex vinter....'

Det är ju precis så jag menar. Klart man itne köper kläder för alla pengar VARJE månad, men de pengar som 'blir över' ena månaden täcker de dyra köp man gör en annan månad. (tex vinterkläder och skor)

Sen hoppas jag att hon har vett att veta att dessa pengar inte ska täcka ALLT som har med barnet att göra, men det är kanske någon man måste tänka på innan man tillverkar dom.

Och eftersom han skrivit att barnet bor hos de båda lika mycket (troligtvis varannan vecka) så är de löpande kostnaderna ungefärliga...

Ärtan Pärtan2009-01-17 23:18
Antal inlägg: 117

Fast det beror ju också på om dagisräkningen skickas till henne eller om de delar upp den så att föräldrarna får halva var. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad maxtaxan ligger på men jag tror vi betalar runt 1200-1300 i månaden för dagis. Det var därför jag undrade vem som står för dagis.

Det bästa är väl att boka en tid hos familjerätten och göra upp ett avtal tillsammans med nån utomstående som är objektiv.

Sangria2009-01-17 23:24

Håller med ärtan. Vet inte hur gammalt barnet är men om ni inte kommer överens idag då blir det bara värre med tiden eftersom kostnaderna kommer att öka med åldern-jag vet för jag har två tonåringar och allt kostar mer nu-mer mat(glöm happy mealen....) busskort, gymkort, ipods datorer, märkeskläder parfym m.m. Allt detta är ju inte av nöd men det blir lätt så att kan man så ser man ju till att ens ungar får göra samma grejer som kompisarna och se någorlunda ut som dom tycker att man "ska" . Sedan kanske både du och ditt barns mor får nya partners och kanske nya barn och då blir det ännu svårare att komma överens. Nej lös problemen nu och bestäm var skåpet ska stå.

CHL2009-01-17 23:24
Antal inlägg: 1212

1260 betalade vi iaf.

Så jag instämmer med förre talare att kontakta familjerätten.

CHL2009-01-17 23:27
Antal inlägg: 1212

ganska komiskt egentligen... alla föräldrar tänker lika.

Jag vill att mitt barn ska kunna göra det som andra barn får göra... ha kläderna, nöjena, osv osv.

Det är ju vi själva som sätter ribban, för dom lurar oss att tro att alla andra får ju dittan å dattan.

Det gjorde man ju själv med.

Så föräldrar går på det ännu?

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-01-17 23:34
Antal inlägg: 1161

När någon förälder har dålig ekonomi ju mer tjafs blir det. Verkar det som. Har båda hyfsade inkomster så uppstår inte den typen av diskussioner.

Sangria2009-01-18 18:32

CHL-Jag "går inte på" någonting. Jag ger mina barn ansvaret att handha sitt studiebidrag/barnbidrag och det ska räcka till kläder och det dom vill göra på sin fritid. Dom lär sig att köper dom dyra jeans då räcker inte pengarna till annat så dom köper lagom dyrt men ändå inte det billigaste. Jag betalar typ fotbollsmedlemskap men dom betalar själva tex gymkort. För att få pengarna har dom jobb här hemma- här dammsugs varje dag-hela huset- disken tas omhand- dom går med ut med hundarna flera gånger om dagen, lagar mat, städar sina rum(självklart) jobbar hårt i skolan m.m Med andra ord -dom får inget gratis och lurar defenitivt inte mig till något. Däremot kan jag satsa mer när det gäller födelsedagar och julklappar och ger då lite dyrare grejer om det är det dom önskar sig. Det jag menar är att om man kan rent ekonomiskt så vill man att ungaran ska kunna göra det som kompisarna gör -självklart. Sedan får dom bidra med sitt-självklart. Men detta blir dyrare ju äldre barnen blir för nöjena blir dyrare och så även kläderna. Då kan det vara bra att man är klar över vad som gäller. Det ska inte bara vara en förälder som öppnar plånboken för dom dyrare grejerna.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-29 14:41
Antal inlägg: 31064

Har en mor automatiskt rätt att vid separation från barnets far flytta från orten och ta med sig barnet (trots delad vårdnad)? Fadern är knuten till orten av jobbskäl och kommer inte kunna träffa barnet mer än en gång i veckan eftersom moderns nya hemort ligger tre timmar bort. Är detta reglerat?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-29 14:59

Fick svar genom att ringa en jurist (www.juristjouren.se). Nej, hon kan inte flytta hursomhelst, faderns medgivande krävs.

Tess 082009-03-29 15:29

intressant! Det visste jag inte. Inte för att jag ska flytta, men det var intressant för det...

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-29 15:32

Jo, ganska intressant info för fadern i det här fallet också...Han trodde att han skulle tvingas skiljas från sin treåring. :(

Susan_702009-03-29 16:02
Antal inlägg: 87

Det är så tråkigt när man måste "dela upp" barnen, när den ena flyttar till ny ort.
Min man har två söner. Modern valde att flytta från våran kommun till en annan kommun 8 mil bort. De valde att ha en varsin son boendes hos sig.

Tess 082009-03-29 16:37

Susan, det måste ju nästan vara värre än att sitta och kuska fram och tillbaka... Ska man välja vilken man gillar bäst du eller ska barnen lottas till en förälder??
Ja alltså hur ska man kunna välja vilket barn man vill ha eller vem ska välja?
Inget elakt mot din man, men det är ju alltid tragiskt när föräldrarna inte bor ihop och helst om någon måste flytta långt bort...

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-29 17:37

Håller med Tess om att det låter som en märklig och sorglig lösning. Varje barn "tappar" en förälder och dessutom sitt syskon. Hur motiverade de att de valde den varianten? Känns inte som ett beslut som tar hänsyn till barnens bästa.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?