Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 620

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-18 19:38
Antal inlägg: 5809

men hur? dudeniro

SylphiD2009-01-18 19:40
Antal inlägg: 346

Du måste helt enkelt hitta bootsekvens menyn i bios, därifrån ändra tillbaks till den hårddisk som har operativsystemet. Har du fler än en hårddisk föresten ?

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-18 19:42
Antal inlägg: 6214

Primary slage: ST... - var det här det stod NONE förut kaf?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-18 19:43

Jag är ledsen, men jag förstår inte vad du menar Syl. Jag har aldrig varit inne i Bios och behöver vägledning vid varje steg. Jag har försökt med allt jag vågar gå in i, men hittar ingenting där jag kan ändra några rader där jag kan göra något.

Går jag på NONE och trycker ENTER så finns det rutor som man kanske ska fylla i något, men jag trycker på C och ingenting händer.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-18 19:43

nej, dud, det stod så som det gör nu, i Primary Master står det NONE

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-18 19:46

vänta lite... kollar en grej

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-18 19:47

tack, dud :-)

*torkar tårarna och känner mig lite bättre*

eviltyrus2009-01-18 19:48
Antal inlägg: 606

Förvirra henne inte nu grabbar :-) "Primary master" brukar vara där hårdisken ska vara placerad och det ser ut som att "ST3250820ACE" eftersom det är beteckningen på en hårdisk. Oftast byter man ordning på enheterna genom "Pg Up" eller "Pg Dn" på tangentbordet eller genom att trycka "Enter". Jag vill informera dig kafountine om att inget egentligen kan hända genom att du bara ändrar ordning på enheterna. Det värsta är att det inte fungerar, och det problemet hade du ju redan. Om det inte fungerar så gå in i bios igen, ändra, spara och starta om datorn.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-18 19:49

Har tittat lite nu...

Jag vet inte om någon har varit inne och jobbat med din dator, men det kan vara så att detta är en bra rekommendation om du nu inte kan ändra ordningen (någon konflikt kan kanske ha uppstått om du installerat ny hårdvara):

If you can still enter the BIOS, On one of the screens (I think the one next to "Exit" at the top of the screen) there may be an option called "reset BIOS to default settings" or something like that. First be sure to write down the other setting in the BIOS in case you need to change some of them back.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-18 19:50

fast det verkar som om hon inte kan ändra ordningen med piltangenterna evil... och då verkar det som om något knasat sig...!?

ANDERStG2009-01-18 19:50
Antal inlägg: 7560

Senast jag skruvade i en dator var primary och secondary bestämt av hur man drog kablarna. Det ändrar man väl inte i BIOSen?

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-18 19:53

Vad som kan hänt är att BIOS har ändrats av någon anledning (t.ex. installation av ny hårdvara). Det verkar, fast jag är inte så kunnig som jag verkar, som om det vore smart att återställa BIOS till vad det var innan. Jag har läst om konflikter där C helt enkelt försvinner som ens val i bootordningen, och då rekommenderas att reseta till default settings i bios menyn.

kaf... om inte manuell reset så här fungerar, så måste du nog öppna upp datorn. Har instruktion för det också, men vi väntar väl kanske och ser hur det går för dig först?

eviltyrus2009-01-18 19:53

Det är sant Anders men ordningen som man vill att datorn ska boota ifrån ändrar man i Bios, du kan där ställa in att du vill boota från en annan hårdisk eller cd om du vill installera windows på nytt t ex.

kameltå2009-01-18 19:54
Antal inlägg: 33

anders har inte bara med hur man drar kablarna, man ändrar bak på hårddisken eller dvd enhet eller ja va det nu man kopplar in, då flyttar man bricka mellan vad man vill ha, tex en slave (andra hands disk) eller master (första hands disk) i kortfattat. testa att ändra din hårddisk som har beteckning "ST3250820ACE" till master istället för secondary, skiljer otrolig mycket mellan vilket system du har men mest troliga är att du trycker på enter på "ST3250820ACE" och flyttar det till master istället. Om du förstår? testa det isåfall

kameltå2009-01-18 19:55

i BIOS ska jag tillägga att du ska ändra

NonaC - Ej medlem längre2009-01-18 19:57
Antal inlägg: 3

Allt det ni säger stämmer, men vilket startordning har du på datorn? start sequeence (vet ej hur det stavas), om det står diskett som första startalternativ så kan det bara vara att du har glömt en diskett i när du la in drivrutinen till din nya skärm

kameltå2009-01-18 19:57

Funkar INTE detta, så finns det en bond lösning som kan fungera, ta ur batteriet som sitter mitt på moderkortet (stora kretskortet alla annat sitter på) det är ett runt silvrigt batteri stor som en 5 krona ungefär, ko ihåg att dra ur strömmen först, och vänta i några minuter efter du dragit ur batteriet, sätt sedan in igen och starta.

eviltyrus2009-01-18 19:57

Hon säger att hon bara installerat en ny skärm så det är därifrån jag utgår i mina antaganden, då ska det nog inte vara några konflikter. Om någon varit inne i datorn så är det nog som du säger, att någon satt saker på "fel" plats och att inställningarna i Bios inte stämmer överens med hur kablarna är dragna i datorn.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-18 20:00

kameltå, kan vi vänta lite med nästa steg? Det verkar som K behöver hjälp ett steg i taget. ok?

Kaf, det är startordningen som nonac säger som du skall ändra på. Kolla noga i biosmenyerna.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-01-18 20:04
Antal inlägg: 744

Ditt MBR är antagligen knas, googla fixmbr

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?