Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 647

Forumkategorier

Användare Inlägg  
NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-19 00:38
Antal inlägg: 1702

Fick Page Not Found på din länk.

Ja, jag är extremt skeptisk. Inte särskilt bitter. Jag kommer fira när balansen är återställd och jag vill hävda en viss skenhelighet.

patboone2009-01-19 00:45
Antal inlägg: 3222

Det är jävligt lätt att sitta i sitt lilla hörn och vara cynisk.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-19 00:45
Antal inlägg: 6214

testa den här i stället: truthfeeds.com/9-11/...li c-Record

Skepsism är kanske ett bättre ord, ja.

Du får fira när du vill. Jag är bara glad för att vara omkring den energi av hopp som faktiskt finns här just nu. Det i sig självt är stort, när många menar att det inte har funnits något sedan kennedy mördades. Jag kan inte gärna leka intellektuell skeptiker inför det faktum att folk faktiskt är glada, och har just hopp. Jag gläds å deras vägnar istället.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-19 01:03

Jag förstår att folk behöver festa för att orka med vardagen men jag personligen tycker Amerikanismen är för osmaklig. I vår närhistoria har vi ca 1 miljon döda Irakier, USA har förlorat sin "Due Process" och vi vår "Rätt till Prövning" eller Mänskliga Rättigheter.

Dudeniro, det du presenterar i länken är en så kallad Middleware.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-19 01:14

middleware vad är det?

Vi har ju pratat om det här förut... om du ser obamas seger som en konsekvens av den politiken du föraktar, d.v.s. att folk är trötta på krig, inskränkningar i fri- och rättigheter, att de rika gynnas av politiken, etc. etc... varför börja med skepsism?!

Lite som att vi skulle ha firat sovjetunionens fall med att säga "ingenting kommer att förändras i alla fall", vilket kanske är ganska sant med tanke på putin men vilket förakt mot alla de människor som faktiskt valt och hoppades på förändring!?

Det du väljer att beskriva som amerikanism är väl osmaklig för oss alla, och det är väl inget i glädjen kring obamas tillträde som president som emotsäger det?

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-19 01:21

Att Obama har öppnat med att springa Pentagons ärenden att fortsätta den globala krigsföringen genom att skicka 30 000 trupper till afghanistan samt att han inte har varit tydlig i sina ambitioner om att återupprätta rätten till prövning, förbjuda tortyr och stänga ner samtliga koncentrationsläger får mig in i skeptiska tankebanor. Jag firar som sagt när han har ett trackrecord som visar det motsatta.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-19 01:32

för bövelen name... han är ju inte ens president ännu! Hur kan du säga att han sprungit pentagons ärenden och skickat trupper till afghanistan när han inte ens har tillträtt ännu!? Är det inte lita att måla fan på väggen?

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-19 01:37

Obama to Sign Pentagon Plan to Send 30,000 More Troops to Afghanistan

The Washington Post reports President-elect Barack Obama intends to sign off on Pentagon plans to send up to 30,000 more US troops to Afghanistan, which will nearly double the current US force of 32,000. This comes as there are more signs that the US military is planning to stay in Afghanistan for years to come. The Army is spending up to $4 billion to build new barracks, training areas, headquarters, warehouses and airfields to help the surge in US troops.

www.democracynow.org...ad lines#10

Kommer du ihåg det svenska ordspråket:

"Ropa inte hej förrän du är över bäcken."

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-19 01:40

att inte ropa hej förrän man är över bäcken är väl lite ett signum för skepsism och luthersk återhållsamhet... inget fel med det i och för sig. Du får väl frukta det värsta då!

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-19 01:44

dudeniro, givetvis hoppas jag på det bästa precis som dig, jag blir bara inte lika glad och lycklig som en skolflicka för att man kör igång ett mediaevent vars budget jag inte ens vågar tänka på när det svälter ihjäl människor. Du har tidigare pratat om realpolitik. Hur vore det om Obama hade sagt att han avstog från detta firande för att dedikera pengarna till något humant istället för hjärngodis.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-19 01:59

Det hade varit nobelt, precis som det vore fint av alla oss i västvärlden att avstå från vår lyxkonsumtion åtminstone för en dag för att visa sympati för hela världen.

Jag håller med dig. Budgeten från kongressen för cermonierna är saftiga en miljon dollar. Nu kan man ju faktiskt hävda att det är oerhört viktigt med ritualer, både för individer och för samhällen. Det är naturligtvis alltid så att man kan väga utlägg mot varandra, precis som man många slänger ut "äldrevården då!?" om man talar om dyra vägbyggen i norrland t.ex.

Det är lätt att se usa enbart för deras utrikespolitik, och därmed också sätta det på högsta plats att obama skall förändra allt som amerikansk utrikespolitik står för. Faktum är att det råder lågkonjunktur i usa, bankkrisen som löstes med en 700 billion bailout, bailout till bilindustrin... arbetslöshet uppemåt 7-8 procent... det är mycket som skall till och det är minst sagt motvind. Precis som vi svenskar fokuserar mer på vår nationella politik och att lösa våra kriser på hemmapla (särskilt i lågkonjunkturer), så missar vi ibland vad som händer på EU-nivå som motsäger vår "självbild", vad utrikespolitiska beslut har för konsekvenser (Svensk hjälp till CIA t.ex.) osv.

Hoppas du noterar att Sverige redan beslutat (alltså inte ett uttalande så som du citerar angående obama) om mer svensk militär personal i Afghanistan, från 390 till 500 personer 2009. Vårt bidrag till den glöbala krigsföringen?

www.regeringen.se/sb...4/ a/115515

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-19 02:20

Ja, jag är precis lika mycket emot sveriges deltagande i afghanistan konflikten, lika mycket vår vapen export till USA som gick upp 88% 2002 och ytterliggare 50% 2003. Något som gör att vår statsapparat bryter mot egna lagar om att exportera till stridande parter.

Med respekt till behov av ritualer osv så skrev jag som jag gjorde i förra inlägget. Men, defakto att vi är i sådana behov av ritualer får oss att likna mer hedniska grupperingar än rationella förare av civilisation.

Ytterst så vill jag hävda att det skapar ett psykotiskt psykosocialt klimat i västvärlden.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-19 02:22

jag är glad för amerikanarnas skull i alla fall, tror förändring måste börja någonstans och detta är bland de största politiska förändringarna i modern amerikansk historia.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-19 02:23

*vapenexport

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-19 02:24

Om det nu är något förändring annat hudfärg på ytan.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-19 02:25

hehe.. "Om det nu är någon förändring annat än på ytan" ska det ju stå

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-19 02:44

det är en stor förändring, delvis p.g.a det du kallar "hudfärg på ytan" politiskt sammanhang: mindre än 50 år sedan radpolitiken härskade i USA. Jag vet inte om vi kan förstå vad detta betyder för miljontals svarta i usa, inte minst de som växte upp under raspolitikens år, och som såg hur Martin Luther kings kamp motarbetades av landets politiska ledning.

Att säga att det bara handlar om yta, är att ignorera USA:s "svart-vita" historia. Sen kan man ju vara cynisk och säga att det bara är på ytan och att obamas snack om att förena det amerikanska folket igen, förvisso.

Historiskt är också att presidenten har ett starkt stöd i kongressen (vilket t.ex. bush inte hade).

Historiskt är också att ens våga ha u2 med på "showen" ikväll, vetandes att bono & co inte drar sig från att säga vad de tycker ;)

patboone2009-01-19 02:47
Antal inlägg: 3222

Att Obama inte kan, eller ens vill, rubba det militär-industriella komplexet är väl ingen större överraskning.
Däremot finns det stora delar av världen där bara en liten kursändring i USAs utrikespolitik kan göra livet drägligare för miljontals människor.
Obama ger de progressiva krafterna i tredje världen hopp om att kunna flytta fram sina positioner och bara det har redan inneburit flera små segrar.
Personligen gör det mig glad om barnen här bara får gå ett år till i skola, om de fattiga familjerna får ett gratis sjukhus till per stad,
om alla får ett mål mat mer om dagen...
Det hoppet lever...och det är någonting väldigt stort för dem som inte har så mycket mera.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-01-19 02:57

Jag håller med er båda i era två senaste inlägg, men däremot så ser jag hur handikappat läget är. För att vi skall kunna ha ett imperium som dominerar så måste dom vara ett föredömme inom alla frågor och inte ett socialt och emotionellt u-land själva.

Jag är främst emot USAs utrikespolitik och jag tycker synd om deras inrikespolitik för att båda är obalanserade.

Den degraderande och exploaterande expansionismen är ett åbäke och dom skulle behöva arbeta upp någon form av isolationism för att kunna stå för de värderingar dom projicerar.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-19 02:58

tack patboone, du tar ner det på en verklig nivå...

som jag ser det, handlar det om just en förändring som folk känner av, som inger hopp. Det är som pat säger, bara en markering (och det kan räcka med hudfärg, eller ett arabiskt klingande namn, eller en uppväxt utanför usa!) för att en liten förändring skall ske, och då kan mycket hända. När bush hade sin "cermoni" så visade han upp sig själv och sin fru, nu visar obama upp människor som också tror på förändring. Det är en oerhörd kraft i det, sedan kan man vara cynisk och säga att inte mycket kommer att hända...

... men då bidrar man ju inte särskilt mycket själv till förändring

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?