Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gunilla No - Ej medlem längre2009-01-20 20:47
Antal inlägg: 1866

Snoosy; jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg till mig... :S

Snoosy2009-01-20 21:07
Antal inlägg: 4273

Du pratade om att flera inte fått en diagnos, även fast dom har adhdliknande beteenden.
Menade att många runt oss har damp/adhd mer eller mindre. Om du läser mina tidigare inlägg så kan du se vad jag menar..

Lojsan6662009-01-20 21:16
Antal inlägg: 3

hej hej.. jag har en dotter på 11 år som haft diagnosen ADHD sen hon var 4 år och jag tycker inte att vi är stökiga eller struliga som föräldrar. Vi har provat en massa olika mediciner å just nu provar vi med stratera men det verkar inte fungera dessa raseri utbrott hon får vill ja inte min värsta fiende det är jätte jobbig som det är så det sista vi föräldrar behöver höra att hennes sjukdom beror på föräldrarna för ja vet att det är lätt att säga saker som man inte vet. Men det är jätte bra att fråga på ett forum om man inte vet så vi föäldrar kan försvara oss å kunna förklara hur det är för just oss... kram på er därute

kixo2009-01-20 21:17
Antal inlägg: 78

vad jag har fattat är adhd en hjärnskada. Eller ja en del av hjärnan är mindre utvecklad än vanligt. Damp existerar inte utan det är adhd. Man kan ha svår adhd och lättare adhd, Finns även asperger som liknar adhd. adhd är nåt man föds med men ju äldre man blir och desto mer hjärnan växer kan adhd bli mer hanterbart så att man inte behöver medicin.

kixo2009-01-20 21:23

ett tips till dej Lojsan666. Barn med Adhd har oftat som ett schema i sitt huvud och får sina raseri utbrott när det kommer massa nya saker i huvudet på dem. tex om ni besöker någon och det är dax att gå hem så kan barnet få ett utbrott för att det inte är redo för att gå hem hon hade inte planerat det. Så se alltid till att ha så fasta rutiner som möjligt men även förbereda barnet... om 5 minuter är det lägg dax om en liten stund ska vi gå hem osv. Då hinner hon planera in det i sitt "schema" hon har i huvudet.

Nemi2009-01-20 21:33
Antal inlägg: 5952

Det finns några trådar i "seriöst" där adhd diskuterats, exempelvis denna www.betapet.se/forum...am p;page=0 .Det går givetvis bra att diskutera adhd och andra neuropsykiatriska problem även här i snack, ville bara upplysa om att det finns fler trådar att läsa och skriva i om så önskas :)

Nemi2009-01-20 21:50

kixo: det är skillnad på hjärnskador och störningar :)

Det är inte helt lätt att förstå sig på det här området eller att förklara det på ett enkelt sätt men jag ska försöka;
Adhd och andra neuropsykriska störningar är ingen "skada" utan mer en obalans inom något eller några områden (uppmärksamhet, fokusering t ex). Det är heller ingen sjukdom och det går inte att "helt plötsligt" drabbas av det. För att en person ska diagnosticeras med ADHD så måste dessa symtom ( Uppmärksamhetsstörning, hyperaktivitet, impulsivitet mfl och i olika kombinationer med varandra)
finnas och ha funnits under lång tid. Varje symtom ska också vara mycket mer påtagligt än vad man kan vänta sig utifrån personens ålder, kön och utvecklingsnivå. Vad som orsakar adhd finns det många olika hypoterser om, bl a att det kan vara en obalans eller en nedsatt produktion av vissa signalsubstanser i hjärnan.

Miss_jk2009-01-20 21:53
Antal inlägg: 8941

Jag tänkte skriva i den nystartade tråden i Seriöst, men tyckte inte att min fråga hörde hemma där. Var också lite rädd för att det skulle bli en massa tjafs med alla olika åsikter så jag valde att starta en ny för att inte förstöra frågeställningen för någon annan.

kixo2009-01-20 22:02

till Nemi www.lul.se/templates..._4 658.aspx

kixo2009-01-20 22:03

Adhd beror på skador i hjärnan.
Ungefär 5 procent av alla skolbarn har det.
Det är vanligare bland pojkar än flickor.
Länge trodde man att adhd bara fanns hos barn
och att det sedan försvann när barnet blev vuxet.
Men så är det inte.
Nu vet vi att man fortfarande har samma problem
även när man blir vuxen.

kixo2009-01-20 22:15

är inte en störning en sorts skada?

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 22:16
Antal inlägg: 2414

adhd-acdc what's the difference?
ge mig min retalin så är jag tyst

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 22:16

kixo: ingen skada bara en avvikelse

kixo2009-01-20 22:22

när nånting inte funkar normalt är det väl en sorts skada

Nemi2009-01-20 22:25

kixo: Ja, tyvärr använder den sidan ordet "skador" vilket jag inte tycker är en lyckad beskrivning av något som "oftast" är en störning eller obalans. Men det är mest jag som är lite petig vad gäller ordvalen, det kan så lätt bli feltolkningar och vissa ord är mer negativt laddade än andra. Ber om ursäkt om du trodde jag ville "slå dig på fingrarna" eller något liknande, det är inte vad jag menade.

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 22:27

kixo: nä, beror ju på vad man definierar som normalt
adhd-personer är ju inte sjuka, bara avvikande från NORMEN, de gör saker annorlunda. Sen har vi den samhällsaccepterade mallen som faktiskt inte alla passar in i.

Nemi2009-01-20 22:36

(Om man vill grotta ner sig lite djupare så har bl a socialstyrelsen skrivit om adhd www.sos.se/fulltext/...tt ning.htm )

Men nu har jag halkat iväg lite från trådens diskussionsämne och lämnar mer än gärna ordvalsdiskussionen till förmån för psykosociala miljöers påverkan på individens hanteringngsförmåga av sina adhd-symptom :)

Snoosy2009-01-20 22:39
Antal inlägg: 4273

saga-li,, kunde inte sagt det bättre själv.
Vad är normalt och vad är onormalt i den här världen?!
Kan nog påstå att 99 % av alla som arbetar inom media, för media, showbiz,, har den skadan isf. Men vill inte kalla det en skada.

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 22:42

snoosy: egentligen tragiskt att man ska droga såna fina människor, bara för att de är "annorlunda" jämfört med den foglige kontorsnissen

Myspruppen - Ej medlem längre2009-01-20 22:46
Antal inlägg: 5000

saga:det är en sån liiiten mängd amfetamin,så man kan inte kalla det för att vara drogad!haha,å vadå,inte är det tragiskt tyker jag som själv anv det=)det hjälper mig enbart!å ska jag då måsta vara "drogad"so fine by me!=)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?