Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 685

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Puba2009-01-27 11:22
Antal inlägg: 34

Jag tolkade det som att du menade att du fick gott samvete att äta kött om majoriteten var vegetarianer. Och att våra åsikter om slakt skiljer sig åt behöver jag nog egentligen inte ens nämna.

le-lou2009-01-27 11:22
Antal inlägg: 17500

Vi brukar göra gratäng på qårnfärs, kokt skivad potatis, lök, paprika, ost, tomater. Varva i en form och i ugnen.

trashone - Ej medlem längre2009-01-27 11:24
Antal inlägg: 18678

Det är faktiskt lite lustigt att kött substitutet promt skall påminna om kött. Varför inte göra om det till rosa hjärtan eller nåt.

Puba2009-01-27 11:25

Ja, för min del räcker det gott och väl. Om det finns sådana saker. Men en potatis och ett salladsblad är inte vidare trevligt. Man måste inte ha substitut men man kan enkelt göra tillbehör till gratängen om man nu vill. Förmodligen av varor som använts till middagen. Allt är inte så besvärlig. Alla tror att det är ett jättebesvär att vara vegetarian och att bjuda på vegetarisk mat. Men det kan vara superenkelt.

micro1132009-01-27 11:26
Antal inlägg: 17542

le-lou

Okej, min fråga är dock, om man inte tycker om kött, varför har man då köttliknande substitut i maten?

Varför strävar vego industrin efter att få fram produkter som så mycket som möjligt smakar som kött och liknar köttprodukter i kvalite.

Det blir mycket motsägelsefullt för mig.

Som att vara pälsmotståndare och bära fuskpäls.

micro1132009-01-27 11:29

Puba

Men då går ju åt bägge håll. Som köttätare upplevs mat utan kött ofta som fattig..

så varför skall inte vegeterianen då gå det extra steget och laga lite kött åt köttätaren -- det behöver ju inte vara så svårt att slänga ihop en köttbit som lite tilltugg.

Linders - Ej medlem längre2009-01-27 11:29
Antal inlägg: 1943

Fruktsallad! Med cool whip!

Puba2009-01-27 11:35

För att det är något som vegetarianer tar avstånd från, jag skulle aldrig köpa kött. Men alla äter till viss del vegetarisk. Jag tror ofta att det beror på vad man ätit för vegetarisk mat om den upplevs som fattig. Jag anser att det är skillnad från ett etiskt ställningstagande och ett extra steg. Det jag också försökt säga att det extra steget behöver inte vara något "extra" steg.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-27 11:45
Antal inlägg: 3069

Spännande nu händer det grejer på en rimlig och sansad nivå. Men ni som nu äter vegetariskt fyll på med lite substans i form av recept på vad ni äter, lägg upp en trerätters eller kanske bara en efterrätt, vad som.

För övrigt sä är rubriken på tråden inte satt för att den ska vara lockande. Jag satte den som ett mothåll mot den andra tråden om köttätande där vegosar av alla slag kände sig kränkta, och då tänkte jag att det kan vara trvligt med en kontring som syftar till att de får komma till tals utan påhopp eller obehagskänslor.

micro1132009-01-27 11:51

Puba

Men jag köper inte sojabaserat, och tillagar inte sojabaserat, eftersom jag är köttätare och av princip inte vill köpa varor som fraktats över hela värlen, eller produceras i länder utan skäliga villkor för arbetarna på fältet, och inte heller vill bidra till export av råvarur från länder där gröda borde produceras med hänsyn till det egna folkets behov.

Jag anser också att ju mer en vara processas desto mer miljöförstöring innebär framställningen. Sojaprodukter som efterliknar kött är en vara som genomgått sådan process.

En färsk närproducerad tomat, och en svenskuppfödd köttbit är således det jag av princip föredrar för att hålla miljöförstöringen nere och att inte bidra till andras elände.

Puba2009-01-27 11:57

Fast jag har aldrig sagt att det skall vara sojabaserat. Någon form av grönsaksbiff kanske?

Puba2009-01-27 11:57

Som man lätt gör på egenhand.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-27 12:02

Puba, det micro är inne på är en väldigt viktig del i samexistensen vegosar/köttätare emellan, hon är ute efter det självklara att en vegos får acceptera att behandlas på samma vis hos en köttätare som om det vore det omvända. D.v.s. att vegosen kan inte förvänta sig att få annat än den normala portion grönsaker som även annars skulle serveras till maten, helt i sin ordning enligt mig.

vulcan2009-01-27 12:04
Antal inlägg: 7666

Det tycker jag låter som att bjuda in med armbågen.

zorrro - Ej medlem längre2009-01-27 12:04
Antal inlägg: 1064

***har fortfarande inte hämtat sig efter att risotto bytte profilbild och blev 15 år yngre*** : )

micro1132009-01-27 12:05

Puba

Återigen -- varför ett köttsubstitut?

Om jag bjuder på en godgratäng till köttet, varför skall jag göra en låtsas köttbit på samma eller liknande grönsaker då?

Nu brukar jag oftast försöka se till att det finns så alla kan äta när jag bjuder på middag -- och det innebär att jag gör mig till och tar ett par extra steg -- men rent principiellt förstår jag inte vegeterianer som anser sig ha rätt att kräva det, om de själva inte är beredda att göra samma sak för en köttätare.

Sen finns det ju folk som faktiskt inte äter grönsaker -- min dotters ex var sådan.
I vår familj har vi dock rätt så hårda regler, det om sätt på bordet är det som bjuds -- och de perioer han bodde hos oss var det många gånger han fick ordna sig en påse nudlar till middag, just för att jag inte speciallagar mat.
Man äter det som bjuds, basta, gillar man inte maten kan man ta av det som går att äta, eller avstå helt.

tipitina2009-01-27 12:06
Antal inlägg: 2687

Vulcan: Varför tycker du så? Varför skall hänsynen tas till veggarna men inte vice versa?

tipitina2009-01-27 12:07
Antal inlägg: 2687

Helt rätt micro

Risotto - Ej medlem längre2009-01-27 12:08

zorrro, ja det är kul att chocka lite ibland :) ombyte förnöjer.

vulkan, sen när har du något gott att säga om det jag skriver, håll dig gärna långt ifrån mina stavelser om du inte kan skärpa till dig och bete dig som om du är vuxen, vilket jag antar att du är?
Vart vill du flytta den här tråden, till support?

micro1132009-01-27 12:08

vulcan

Men då bjuder ju också vegeterianen med armbågen när den anser att köttätaren skall vara nöjd med det som bjuds.

Endera armbågar man åt båda håll, eller också måste man vara beredd att göra för sin middagsgäst exakt det man förväntar sig att de skall göra för en själv.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?