Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 696 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-01-27 20:51 | |
![]() | Kermis Det bästa för barnen när den ena föräldern inte kliver fram och gör rätt för sig, är faktiskt att vända sig till utomstående instans om du frågar mig. Barnen mår bättre av att FK eller familjerätten tar tag i problemet, än att föräldrarna skall gnälla och träta på varandra. Är båda föräldrarna beredda att ta sitt ansvar, så behöver inte boendeföräldern ens ställa frågan om underhållsbidrag, då har den andre föräldern redan rest frågan och löst det. Det är sina barn man skall mogna och ta ansvar för, inte den andre förälderns oförmåga att se vad som ligger inom dennes ansvar, eller den andres dåliga ekonomi, och bristande förmåga att ordna det för barnen. Man sköter diskussionen utanför relationen, och sparar på sätt barnen. | |
| bethsy | 2009-01-27 20:51 | |
![]() | Så klart,men sitter själv i den sitsen att barnen aldrig skulle tänka sej att bo en enda natt hos fadern och själv stämplar jag.. ekonomin är i botten och underhållet är så klart ett tillskott för överlevnad då jag måste behålla större lägenheten. Undrar om Kermis tycker det skulle vara ok att jag hyrde en husvagn och bodde med min 18-åriga son där jämt? Eller är det bra att barnen har egna rum? Men jag gör allt för att mina barn ska ha det bra. Mina är så stora så de jobbar extra för att kunna unna sig lite annat än bara det som studiebidraget räcker till. Deras pappa skulle inte ge dem ett öre. | |
| micro113 | 2009-01-27 20:53 | |
![]() | Hillegnu Den partnern levde jag inte ihop med... inte ens om det handlade om mina biologiska barn och inte hans. Delat hushåll, delat ansvar för familjen och ekonomin -- annars kan jag lika gärna bo ensam. | |
| kermis | 2009-01-27 21:05 | |
![]() | bethsy: Jag har minst tre gånger sagt att pappan ska betala. Det kanske syns bättre om jag skriver med stora bokstäver. SJÄLVKLART SKA PAPPAN BETALA!!!!!!!!! Så även i ditt fall (som vi inte fått veta nåt av förrän nu) Och ja, om du inte hade råd med lägenhet så tyckte jag faktiskt att det är HELT ok att du bor i husvagn. Det är faktiskt inte världens undergång att leva lite trångt. Din son är dessutom 18 och flyttar således snart ut. Jag utgår nu, Folk gör mig så jävla förbannade när de inte ens kan fatta vad man menar. LÄS vad folk skriver, tolka inte in några extra rader här och var. Pappan ska betala. mamman borde skaffa mer skinn på näsan. Båda har gjort fel. Pappan ska ändå betala. Pappan ska betala till mamman för att dottern bor hos henne. Kommuniktation vore bra, men tydligen så kan folk inte prata med varandra. Herregud, folk kan ju inte ens läsa vad andra skriver. *kräkas på mänskligheten lite till* | |
| micro113 | 2009-01-27 21:22 | |
![]() | kermis Kräks på, för jag kan faktiskt inte se att mamman gjort något fel. I synnerhet inte med det resonemang som fanns hos pappan när barnet var i tolvårsåldern. Den som gjort fel är pappan, som inte själv tog upp frågan om underhåll när barnet flyttade till mamman på heltid. Som boende förälder skall man inte behöva be om pengar -- det skall komma självklart att den andre föräldern tar sitt ansvar. | |
| le-lou | 2009-01-27 21:23 | |
![]() | Jag tror jag förstår vad kermis menar och jag håller med henne en del, och även med er andra som skriver. Sätter man ett barn till världen så man betala för det, punkt slut. Att ta hänsyn till någons ekonomi hör inte hit alls, har man barn så går det i första hand och borde gälla både de barn som bor hos en, och de som inte bor hos en. Skulle pappan resonera på samma sätt om han hade barnet boendet hos sig också kan man undra? "Jag har inte råd". Man har alltid råd, man tar sig råd, man gör sig råd när man har ansvar för ett barn. Och nu pratar jag inte om senaste märkesjeansen, utan om saker som är nödvändiga. Thats it. Något annat är looserfasoner. | |
| Hillegnu | 2009-01-27 21:24 | |
![]() | Vad jag vill få fram är att det är en självklarhet att dela på barnens försörjning så länge man bor ihop. När vårdnadshavarna sedan separerar skall den ena parten plötsligt slippa då? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-27 21:25 | |
![]() | micro113: Då ska jag inte bråka mer. Det är tråkigt att det finns många fler män som skiter i sitt ansvar än vad det gör kvinnor(när det gäller barn) jag antar att det är så enkelt att det tar tid att förändra gamla vanor. Jag vet inte hur det funkar nu, men för tio år sedan så hade man inte så mycket att säga till om som man när man kom i kontakt med myndigheter. Systemet var liksom uppbygt utifrån att män sket i sitt ansvar. Jag hade kompisar som knappt vågade bada sina barn då dom låg i konflikt med sina ex. Förmodligen har det hänt mycket sen dess. Så vad det egentligen handlar om är att sätta barnen först och egot i andra hand. | |
| mrperfect | 2009-01-27 21:26 | |
![]() | Om du har rätt till bidrag så skall du ju utnyttja det...ser jag som självklart | |
| Hillegnu | 2009-01-27 21:27 | |
![]() | Dessutom får vi utgå från att mamman inte begär underhållsbidrag för nöjes skull utan för att hon är i behov av det. Så vems ekonomi ska vi ta hänsyn till? Den som har extra utgifter för att hon har barnet boende hos sig eller den som inte har utgifter för barnet alls? | |
| micro113 | 2009-01-27 21:29 | |
![]() | Hillegnu Fast jag anser nog att mamman skall begära underhållsbidraget oavsett sin egen ekonomi, det finns ingen anledning att vänta tills man är på fattigdomsgränsen innan man begär ut det som barnet har rätt till. | |
| le-lou | 2009-01-27 21:30 | |
![]() | TS fd blir alltså förbannad på TS för att han ska få börja betala för sitt barn? hehe. det är ju lite fars över sånt. Absurt. Ts : Morska till dig lite och låt inte hans ilska få dig att må dåligt. Ta farväl av hans ilska inom dig själv, och låt honom hållas, alt . lägg på luren om han ringer och tjoar. Sätt gränser, var ingen bitch men ha ryggrad och visa det för honom. Ta ingen skit som Grynet säger. :) | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-27 21:32 | |
![]() | Fast efter att bläddrat igenom tråden så förvånas man över det bara är kvinnor som skriver här. Kom igen nu alla män som har varit med om jobbiga och slitsamma tvister. Det är ju trist för barnen om männen backar undan och sitter och tycker synd om sig själva på Gröna Jägarn. O_O_O Killar vi måste höja våra röster för att höras! | |
| micro113 | 2009-01-27 21:32 | |
![]() | Basta Exakt det handlar om att sätta barnet främst, och ta ansvar för sitt eget barn -- oavsett den andre förälderns ekonomiska förmåga. Jag har inte samma erfarenheter av myndigheter som många pappor -- utan tvärtom, att trots en mycket hög risk försökte man driva igenom umgänge, och det var för 15-20 år sedan. Jag hoppas att tiderna har förändrats och att man nu försöker sätta barnens bästa i fokus, och inte ser det som en prestige konflikt mellan mamma och pappa. | |
| amoma | 2009-01-27 21:34 | |
![]() | Bara ett litet grammatikaliskt tillägg från en som är i branschen: underhållsstöd utbetalt via FK utgår till barnet!!!! Inte den andre föräldern som dock disponerar det beloppet likväl soma andra medel för underårigt barn. Många är de föräldrar som stått med lång näsa månaden efter barnets 18-års dag då pengarna gått rakt in på det då myndiga "barnets" konto, bara en lite parentes i disskusionen men ändock... | |
| micro113 | 2009-01-27 21:36 | |
![]() | Basta Fast killar, som min bror, som har tagit sina tvister och har delat boende och gemensam vårdnad kanske inte har tid att sitta här. För ärligt talat upplever jag att killar som kliver in och tar sitt ansvar -- ofta, inte alltid -- också är lite mer ambitiösa när det gäller kvalitetstid med barnen, och att satsa sin fritid i barnens intressen -- medan vi tjejer ofta faller in i den gamla mammarollen av att städa, gå på föräldramöten, och baka bullar :)) Om man får generaliser alltså -- jag tror dock att båda rollerna behövs. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-27 21:37 | |
![]() | micro113: Jag håller med. Du har med all säkerhet rätt, det otäcka är att det går mode även i vad som sociala myndigheter sysslar med. | |
| micro113 | 2009-01-27 21:38 | |
![]() | amoma Dock, i det läget är också barnet skyldig att betala själv för sitt uppehälle. Så någon lång näsa har det inte blivit för mig -- vare sig underhållsbidrag eller studiebidrag blir nöjesbidrag bara för att man fyller arton. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-01-27 21:40 | |
![]() | micro113: Vilken skön taskspark. -Ni män som skriver här tar inte hand om era barn! | |
| amoma | 2009-01-27 21:41 | |
![]() | oj blev det personligt!!! ajaja det var inte meningen, förstås.. | |