Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 516 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Femme_Fatale | 2009-01-29 17:57 | |
![]() | Caligatia - du har rätt, det heter inte dem här. | |
| Femme_Fatale | 2009-01-29 17:58 | |
![]() | dem där ska det vara i min sista mening =) | |
| eviltyrus | 2009-01-29 17:59 | |
![]() | Håller med dig Caligatia, när "alla" står före "dem" låter det konstigt när man läser det. | |
| tjena | 2009-01-29 18:01 | |
![]() | Ordet "kulig" istället för rolig var lite oväntat att se i en artikel av en vuxen person :) Visserligen handlar artikeln om dagisbarn men ordvalen känns ändå lustigt: "Ett stort torg med massor av leksaker och godis ligger framför dem. Visserligen säljs en massa andra saker, men de är inte kuliga." www.na.se/artikel.as...am p;insn=1 | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2009-01-29 18:04 | |
![]() | Om det ska vara punkt eller kommatecken i TS:s exempel ska jag låta vara osagt och kanske är båda rät..? Men! jag skulle vilje skriva: "Bra. Ser fram mot det" Emot används väl i andra sammanhang? Han kom emot mig Hon bor på andra sidan gatan mitt emot mig Allting går emot mig nu Har du nånting emot mig? Mot används i dessa sammanhang Det går mot ljusare tider Kör mot Stockholm i rondellen Ingen kan mäta sig mot mig när det gäller att vara språkpolis Eller för att bli extra tydlig: Jag har ingenting emot att bli gammal. Jag ser fram mot det med tillförsikt | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 18:04 | |
![]() | Okej Hur som helst tycker jag fortfarande att det ska stå "Bra, jag ser fram emot det." Istället för "Bra, ser fram emot det." , vilket var det jag störde mig på från början. Det ska alltså stå "-Bra. Ser fram emot det?" enligt dig Femme, eller hur tänkte du? | |
| eviltyrus | 2009-01-29 18:05 | |
![]() | tjena: Där kunde det ha funkat med " " för att få med ordet kuliga som antagligen användes av barnen. | |
| Minta | 2009-01-29 18:05 | |
![]() | Jag tycker att "Bra, der fram emot det" låter rätt. Däremot är Mekanos användning av "dem" fel. | |
| Minta | 2009-01-29 18:06 | |
![]() | "Bra, ser fram emot det." ska det ju stå. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 18:06 | |
![]() | Kaparen..jag tycker "emot" Jag ser fram emot ålderdom..förstärker att det är en bit kvar. Jag ser fram emot..betyder för mig "det som komma skall" "Jag ser fram mot det" låter som det är inom en kort tid | |
| tjena | 2009-01-29 18:06 | |
![]() | eviltyrus: Absolut- det håller jag med om :) | |
| Femme_Fatale | 2009-01-29 18:07 | |
![]() | - Bra, ser fram emot det. Ovan är helt okej om det är typ en intervju eller nåt. I skriftspråk är meningen i ditt inlägg ovan helt rätt. =) | |
| Femme_Fatale | 2009-01-29 18:08 | |
![]() | Det sista till Mekano. | |
| micro113 | 2009-01-29 18:08 | |
![]() | Snacka om att få en poteniellt rolig tråd att spåra ur och bli riktigt teorietisk och tråkig :( | |
| micro113 | 2009-01-29 18:08 | |
![]() | teoretisk | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 18:14 | |
![]() | Okej. Varför är "dem" fel? "Alla de tycker jag låter fel.." eller "Alla dem tycker jag låter fel" Är det för att dem syftar på folk? "Dem därborta" eller "De därborta" | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 18:17 | |
![]() | Jag tror jag vet själv förresten. Man ska nog skriva så här; "Det tillhör dem därborta...." Så tror jag skulle vara en rätt användning av dem...? | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2009-01-29 18:18 | |
![]() | Dem används som "er" De används som "ni" | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 18:18 | |
![]() | micro113 Ja det blev dagens gnälltråd. Det gör inget :) | |
| Minta | 2009-01-29 18:19 | |
![]() | Svenska språknämnden: fråga När skriver man de och när skriver man dem? svar Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Då kan man pröva att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om. Ibland stöter man på ett de som inte går att byta ut mot vare sig vi eller oss. Det finns i fraser som de arga bina och de svåra fallen och skrivs alltid de. Om man ändå är osäker är det störst chans att det blir rätt om man väljer de. Grammatiska regler för de/dem som objekt och efter preposition Tidigare var dem den enda möjliga formen som objekt och efter preposition. I dag är ofta både de och dem möjliga. Men det finns fall då det bara fungerar med dem. Det gäller när följande tre villkor alla är uppfyllda: 1. ordet står i objektsställning och 2. ordet syftar på något som har nämnts tidigare och 3. ordet följs inte av några restriktiva bestämningar i form av som-satser, prepositionsattribut eller particip. Därför ska det vara dem i Snöfallet blev häftigt. Några av förarna hade kört i diket, så Lennart fick dra upp dem. Då är dem objekt, dem syftar på de tidigare nämnda förarna och dem följs inte av någon bestämning. Därför ska det vara dem i Snöfallet blev häftigt. Några av förarna hade kört i diket, så Lennart fick dra upp dem. Då är dem objekt, dem syftar på de tidigare nämnda förarna och dem följs inte av någon bestämning. | |