Spelrum
Giraffen28
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 716

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2009-01-30 22:45
Antal inlägg: 6214

exakt, vilket väl tyder på att hälften tror på något annat än vad vetenskapen gör, troligen att Gud skapade människan.

Du kan kolla på kartan www.valpo.edu/geomet...er ents.gif
den visar var medlemsskap i religiösa samfund är som störst. Som du ser är den som lägst i nordöstra och nordvästra usa.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-30 22:48

man skall ju inte övertolka... år 2007 var ju 75 procent av svenskarna medlemmar i Svenska kyrkan... men det säger kanske inte så mycket!

www.svenskakyrkan.se...ef di=23673

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-01-30 22:50
Antal inlägg: 2032

Men i vilket annat land tror folk på bibeln över empiriskt bevisad vetenskap? Finns inte så många länder, och de få som finns är isf lika sjuka som USA, men inte lika stora och mäktiga, vilket gör mig lite rädd...
Tro att gud skapade världen på 7 dagar och till yttermera visso kvinnan av mannens revben är en fin liten saga, men att inkorporera det i verkliga livet tyder på ett sjukt sammhälle.

kaai - Ej medlem längre2009-01-30 22:53
Antal inlägg: 453

Polen är självklart bäst!! :P USA i sig har sina brister men det har alla länder...

kaai - Ej medlem längre2009-01-30 22:53
Antal inlägg: 453

ond kanin , jag är kristen på så sätt med det , med adam och eva.
och revbenet..

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-30 22:54

ja, du ond... europas topplista (andel av befolkningen som tror på EN gud):

Turkey 95%
Malta 95%
Cyprus 90%
Romania 90%
Greece 81%
Portugal 81%
Poland 80%
Italy 74%
Ireland 73%

en.wikipedia.org/wik..._i n_Europe

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-30 22:55

Sverige ynka 23 % i botten med tjeckien och estland.

Så det är nog vi som är mer unika, om vi vill kalla oss upplysta så för all del

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-01-30 23:16

Jag har inte sagt något emot tron på en gud, utan när man drar in tron i samhället och i lagarna..bara det, dude!

Och att tro på en gud och att bokstavligen tro på det som står i bibeln eller koranen tex är en viss skillnad det med, det finns inget som emotsäger en kristen tro men att samtidigt vara öppen nog att fatta vetenskapliga rön, vilket inte alla gör, och i ett så pass ledande land som USA så är det lustigt att det ens finns såna som kreationister i den vida utsträckning som inte går att jämföra med andra kristna länder.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-01-30 23:20

Nämn ETT land som har ett kreationistiskt museeum, som dessutom hävdar att varenda bokstav i bibeln är sann..Visst kan man tolka vissa texter(som många gör) att otrohet, homosex och oralsex är synd, men det står också att man inte ska jobba på en lördag.
Och av de tio budorden, förutom "du skall inte döda" och "du ska inte stjäla" så finns det väl inga andra som egentligen förtjänar straff?

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-30 23:26

jag förstår inte vad du far efter ond... gud nämns inte i lagen i usa. Konstitutionen har ordet gud i sig, men betonar i den anda som rådde, att gud och stat skall vara separerad.

Det är uppenbart att det finns många religiösa, och många jävligt konservativa troende. Landet har ju byggts upp av många som flytt dit på grund av religiös förföljelse i europa, och många är fast i sin tro.

Jag vet inte vad du far efter? Jag kan lova dig att det som tråden här handlar om inte har om religiös moral att göra. Om jag generaliserar så råder det moralisk panik här kring sexualbrottslingar och hur skolan skall hantera frågor kring sex och sexualitet. Lärare har en oerhört fin linje att balansera. Skolor har porrfilter för att sådant här inte skall hända...

Jag har inte insyn nog att veta hur ortodoza greker ser på vetenskap kontra vetenskap, men det har säkert du.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-30 23:30

Jag tror du underskattar mångfalden i usa, ond kanin. Det finns så många olika människor, övertygelser och värderingar som konkurrerar. Att kristna värderingar vunnit i styrka igen har väldigt mycket med den förre presidentens värderingar, vänner och intressen att göra.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-01-30 23:30

Jag far inte efter ett skit, jag skrev ju i mitt första inlägg att det var OT, men moralen ÄR annorlunda i landet där du bor, det vet du ju!
Det är ingen personlig kritik gentemot dig, så du behöver inte gå i försvarsställning varje gång någon uttalar sig negativt mot USA.
Men du måste ju hålla med om att det är ett i mångt och mycket sjukt land, även om just ditt grannskap kanske inte passar in i den bilden..

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-30 23:30

sista stycket i insändaren 23:26 skall det stå "skapelseberättelsen kontra vetenskap..."

trashone - Ej medlem längre2009-01-30 23:31
Antal inlägg: 18678

Dude oh dude :) Att du orkar

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-30 23:33

jag tar inte åt mig för fem öre, så det är lugnt ond. Jag förstod faktikst bara inte vad du försökte säga.

Oavsett om vi pratar om sverige, estland eller kambodja så är jag emot breda generaliseringar som dessutom inte har med verkligheten att göra. Eftersom jag bor här just nu så har jag väl bättre koll kanske (och definitivt bättre koll på usa än kambodja och estland), så...

exempel på vad jag inte förstod för tydlighetens skull:
Nämn ETT land som har ett kreationistiskt museeum, som dessutom hävdar att varenda bokstav i bibeln är sann..
Jag har inte sagt något emot tron på en gud, utan när man drar in tron i samhället och i lagarna..bara det, dude!

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-01-30 23:35

Det landet är U...S...A.
Vet du inte det? Har du inte sett kreationisternas museeum?
Googla vettja, du kommer få dig ett gott skratt..:)

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-30 23:42

men det jag ville kolla med dig ond var om du trodde att fallet som tråden handlar hade med religion att göra?

Grunden för att lärarinnan skulle kunna åtalas handlar om lagar för att skydda barn;
At any time that your alleged conduct is seen as impairing or endangering the health, welfare, morals, physical or mental safety of a child under the age of 16, you will be charged with Risk of Injury to a Minor.

Den moraliska aspekten kan iofs tolkas som att sex är något fult. Men vår syn i sverige gör det ju inte ok för en lärare att porrsurfa i ett klassrum heller.

I det här fallet var lagen använd ohederligt - och inte minst manipulerades domstolen av polisens utredning.

ja ja, trash.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-30 23:45

orkar jag bry mig om något kreationistiskt museum? Nä. För mig inte knasigare än kanibalism-museet i skåne.

trashone - Ej medlem längre2009-01-30 23:45
Antal inlägg: 18678

Fast är den andra hata-USA tråden stängd eller? Kunde man ju spinna vidare där.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-01-30 23:47

Men å andra sidan så är kannibalism-museet(om det nu finns) inget som utropar sig att vara rätt och riktigt, utan bara just ett museum...

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?