Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 646 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-04 12:07 | |
![]() | TA INTE BOSTADSBIDRAG!!! Det är ett jävla lurendrejeri som staten har för sig och är en fälla för var och en som går den vägen. | |
| Lindalainen | 2009-02-04 12:11 | |
![]() | precis. det är det jag också hört. allt är inte alls billigare när man är två. vi är två och vi har det knappt så att det går runt... det går iofs inte runt heller, eftersom vi lever på kreditkort! | |
| Ässät | 2009-02-04 12:20 | |
![]() | Ta aldrig kredit!! Säger jag då.. de e ju en fälla i sig de oxå. Ja skaffade visakort men va nog me att de va UTAN kredit för sånt vill ja inte ha..de har ja inte råd me. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-04 12:26 | |
![]() | Jag känner mig uppriktigt sagt bestulen på pengar av Försäkringskassan eftersom att de kräver mig på pengar som jag har fått i bostadsbidrag. Jag räknade på de ekonomiska uppgifter jag hade till hands då jag sökte det och meddelade när jag fick ändrad inkomst vilket jag trodde var rätt. En jävla dolkstöt i ryggen är vad det var. Kunde jag skulle jag neka att betala deras krav men parhästen kronofogden rider alldeles för tätt inpå för att man ska ha en chans att bjuda upp till fajt. | |
| SimonG81 - Ej medlem längre | 2009-02-04 12:34 | |
![]() | Varför bo på hyra,när man för samma summa per månad kan betala på ett bostadlån!? | |
| Gilena | 2009-02-04 12:52 | |
![]() | I mitt fall, Simon, för att min hyresrätt ligger just där jag vill bo, och med havsutsikt, gränsande till naturreservat. Skulle jag köpa hus här hamnar jag på minst 2-3 miljoner. Ingen enkel ekvation för singelmamma vill jag lova. Tänk också på att det är ganska dyrt att vara fattig! Man får inte lån hursomhelst. | |
| Femme_Fatale | 2009-02-04 12:53 | |
![]() | Det måste väl gå att bo billigare om man är 2 än om man är ensam. Att laga mat till en person är bland det mest oekonomiska som finns. Tycker nog att 8000 kvar att leva på när bostaden är betald är en resonabel summa. Sen är det ju som många påpekat, att man får rätta munnen efter matsäcken. Det gäller ju att se hur mycket pengar man har kvar att spendera sen man dragit av för alla utgifter som mat etc. Lagar man egen mat och har matlåda så kan man ju ta från matbudgeten till nöjeskontot t ex. Titta gärna på Lyxfällan en gång för att se hur de gör en budget och tänk på att inte springa och köpa möbler till hemmet på kredit. Det är ingen fara med att söka bostadsbidrag om man har koll på reglerna och ändrar sin inkomst så fort det sker en förändring eller om beräkningarna gjorda inför kommande år inte stämmer. Lycka till! | |
| Femme_Fatale | 2009-02-04 12:55 | |
![]() | När det gäller uppdelning av inkomster så har både Odin och Vulcan sunda åsikter. Har man ungefär samma inkomst är det bara att dela rakt av och tjänar den ena väsentligt mer än den andra betalar man procentuellt efter sin inkomst. Se deras inlägg. Har man sen kommit så långt att man bildat familj tycker jag nog man kan ha gemensam ekonomi. Men det är min egen åsikt och ni gör som ni känner. | |
| Heartandsoul | 2009-02-04 13:02 | |
![]() | Det bästa rådet jag kan ge är handla aldrig på kredit och ta inga lån. SPARA till sån ni vill ha. Lycka till. / Has | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-02-04 15:01 | |
![]() | Visst får man betala tillbaka bostadbidrag om du anger för lite inkomst under ÅRET! Dom skiter i att du är arbetslös delar av året, dom räknar HELA året som inkomstår. Förra veckan fick jag återbetalning för 2007 års bostadsbidrag.. jag sa upp lägenheten till 1 juni och köpte ett hus istället. Tog extra jobb vid sidan av det ordinarie från augusti och framåt.. och nu har FK skickat att jag ska betala tillbaka bidraget för jan-juni då jag tjänade för mycket under ÅRET! Jag tänkte mest om ni båda är studenter och har ungefär samma inkomst de närmaste 1-2 åren så kan man söka bostadsbidrag. Som Heartandsoul säger också, handlar INGET på kredit! Ta def inga smslån eller lån på Gemoney bank och liknande, som har skyhöga räntor. Och även om det känns surt så försök spara åtminstone någon hundring i var för oförutsedda utgifter.. Bra att ha om något händer. | |
| mackz_ | 2009-02-04 15:17 | |
![]() | shit alltså, 8000 tusen efter hyran?! då kan man ju äta hummer varje dag, typ | |
| krutmarie | 2009-02-04 15:37 | |
![]() | Tycker inte det finns nån anledning till oro om ni har 8 000,- netto kvar när hyran är betald. Sen behöver kanske båda ett månadskort à 690,- kr = 1 380,- men det återstår ändå 6 620,- kr/mån. Det viktiga är väl att ni kan laga mat, kanske lite storkok ibland så det blir billigare och ta med matlåda till jobben istf att äta lunch ute båda för ca 150,- /dag. Får ni med er lite möbler, allt som behövs i tex köket hemifrån, annars blir det ju en ganska stor kostnad direkt om ni måste köpa nästan allt. Det blir som några skrivit tidigare inte mycket pengar till kläder, nöjen m m, men helt klart borde ni klara av det. I er ålder kan man kanske leva lite på kärlek också, då behöver man ju inte "gå ut" och göra av med en massa pengar. Sen beror det väl dessutom på i vilken stad ni ska leva, bor ni i en mindre stad behöver man kanske inget månadskort utan kan gå eller cykla till jobbet. I en storstad är ju det mesta dyrare. Lycka till båda 2! | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-04 15:50 | |
![]() | herre gud, ni klarar er ju bra. Så länge ni inte går ut på krogen har jag svårt att se varför det inte skulle gå alldeles utmärkt Ser bra ut, det var en månadslön på sparkontot. Arrogant nog av vem det nu var som sa det (sosse kvinna), eftersom det visade på noll kontakt med sina väljare (hur många vanliga knegare har 20 000 som ligger och skvalpar på sparkontot?) | |
| Ässät | 2009-02-04 15:53 | |
![]() | Sparkonto? va e de? *s*.. de har ja inte haft sen ja va under 18 o fick ta ut på den dan..mammas arv på 8000kr | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-02-04 15:57 | |
![]() | Ann Wibble var folkpartist. Saxat ur Wiki Hon är känd för ha yttrat "Alla svenskar borde ha en årslön på banken". Detta var avsett som en målsättning att sträva efter långsiktigt i syfte att stärka den enskildes frihet. Åsikten väckte dock uppseende, eftersom de flesta svenskar hade väsentligt mindre besparingar. | |
| krutmarie | 2009-02-04 15:59 | |
![]() | Håller helt med dig dude, ingen jag känner hade en månadslön på kontot som ung. Skrev inte nån en årslön t o m? Nu när man är äldre och ungarna utflugna så har säkert många en månadslön eller två som reserv, men förr nej aldrig. Kommer ihåg alla år man gick och väntade på barnbidrag den 20:e för att klara sig fram till 25:e varje månad. | |
| krutmarie | 2009-02-04 16:01 | |
![]() | OK, Basta om det nu var Ann Wibble som yttrade denna idiotiska mening så var hon väl född rik eller hade gift sig till pengarna? Verkar något världsfrånvarande att yttra nåt sånt i vilket fall. ;) | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-02-04 16:01 | |
![]() | Det lustiga var att hon var finansminister då hon gjorde uttalandet. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-04 16:09 | |
![]() | Så jag hade jättefel, det var ännu värre. sorry ser bra ut, och tack basta | |
| krutmarie | 2009-02-04 16:20 | |
![]() | Basta, ja det var väl isf ännu dummare sagt. Borde ju haft lite koll på hur det ser ut i de flesta familjer/hushåll, men så var det nog inte. Varför verkar politiker öht inte ha en aning om så mycket som vanliga människor har problem med. Ekonomi, sjukvård, skol- och äldreomsorg. Har dom inga anhöriga som ingår i "vanliga människo-grupper"? Ibland tror man att det är så iaf. | |