Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 642

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Saga-li - Ej medlem längre2009-02-04 18:16
Antal inlägg: 2414

de ville väl ge mig frihet under ansvar, men ibland fattade de kanske inte HUR mkt frihet jag hade :) det var klart kul och lärorikt, men jag vill iaf ha bättre kontakt med min son när han är tonåring

CHL2009-02-04 18:16
Antal inlägg: 1212

tror inte det hade hjälpt, mina föräldrar hade hårda regler.

Jag gjorde revolt ändå, man har det inom sig tror jag.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-02-04 18:16
Antal inlägg: 7605

Grejen är väl nu bara att det är så fruktansvärt svårt att få jobb.
Man vill ju inte tvinga en ungdom som verkligen lider av skolan att kämpa vidare men det måste finnas ett vettigt alternativ. Det är väldigt lätt att hamna i utanförskap med ingen sysselsättning, ej berättigad till a-kassa, sjukpenning och i bästa fall kommunens existensminimum men då brukar man få tömma sina konton och sälja värdefulla saker först.
Om det är just den skolan som är jobbig, kompisar elelr lärare som man inte trivs med, eller om man har problem som behöver lösas - försök att få rätsida på dem och byt skola. Två av mina ungdomar har fått kämpa ganska mycket med liknande saker och det är jätte, jättesvårt att få jobb nu. Inte kul med ett studielån som bara växer heller.

CHL2009-02-04 18:18

saga:

Jag har mycket med mig i bagaget som jag kommer ha nytta av när det kommer till mitt barn.

Kan dock säga att jag inte ångrar en sekund!

Dåliga erfarenheter ger gott omdöme ;)

Saga-li - Ej medlem längre2009-02-04 18:19

CHL: ja så sant, mitt liv var ett äventyr på den tiden :) som en film!

Mnd2009-02-04 18:19
Antal inlägg: 147

Jag var tvungen att hoppa av gymnasiet efter 1 1/2 år pga en lång sjukskrivning, senare valde jag att inte gå tillbaka då jag missat för mycket och skulle fått lov att gå om ett år. Sjukskrivningen höll i sig fyra år, sen fick jag lite praktikplatser och så genom kommunen. Att bara gå hemma gav själkänslan en ordentlig törn, det var svårt att komma tillbaka ut i "verkligheten".
Nu har jag sökt mig till en folkhögskola för att ta igen gymnasieåren jag missat, det känns lite bittert att som 24-åring sitta i skolbänken och läsa in gymnasiet när jag kunde gjort det tidigare.
Oavsett anledning till ett avhopp så går det alltid att ta igen det senare, problemet är ju att det kostar och tar tid.

Saga-li - Ej medlem längre2009-02-04 18:19

tvinga henne att gå kvar i skolan

CHL2009-02-04 18:19

saga: instämmer :D det var kul som skam!!

Fast allt har sin tid ;)

Pottberg - Ej medlem längre2009-02-04 18:20
Antal inlägg: 159

Mmm det VAR en film. Nu har eftertexterna rullat för längesen och biosalongen är lika tom och innehållslös som livet.

Saga-li - Ej medlem längre2009-02-04 18:21

pottberg; ja

CHL2009-02-04 18:22

jag tog igen mitt senare, det kostade som skam.

Fast nu är jag både lycklig och utan studieskulder, betalde den sista 08.

Har inte lidit alls av att hoppa av, jag jobbade lite.
Fick insikter i vad jag ville göra med mitt liv.

Studerade ikapp hemifrån... skitenkelt!

Så enligt mig gjorde jag rätt.

Susan_702009-02-04 18:24
Antal inlägg: 87

Ja ni... det är fan inte lätt. Min dotter är också mycket osäker på sig själv, tycker hon är ful, har fula kläder m.m. Jag ger henne bekräftelse varje dag på att hon är vacker!
Det är så konstigt, jag jämför med mig själv i hennes ålder, jag tyckte livet lekte. Jag var skoltrött, men tyckte ändå om att vara i skolan där alla kompisar fanns.
Saga-li, jag hade det lite som dig kanske när jag var yngre. Min far dog när jag var 16, efter det fick jag fria tyglar, jag tror mor mest tyckte det var skönt att jag klarade mig själv. Jag hade inga regler alls, jag "åkte dit" för misshandel när jag var 16, inte ens då fick jag skäll eller straff av henne.

CHL2009-02-04 18:26

susan: hur gammal är hon?

Alla har väl känt osäkerhet i sin ungdom, oavsett hur tuff man var utåt.

Saga-li - Ej medlem längre2009-02-04 18:26

susan: herregud
det är viktigt med kontakten mamma/pappa/ungdom
jag tror mina föräldrar trodde jag ville va ifred, men näe, inte bara. Men jag hade kul!

Yonderboy - Ej medlem längre2009-02-04 18:27
Antal inlägg: 1661

Kansken att få jobb minskar betydligt men ingenting är omöjligt, om det inte går så går det inte, tyvärr, även om man tvingar henne kvar så blir det då med undermåliga betyg, vilket inte heller betyder ett skota.

Tufft läge för en tonårsmorsa, verkligen

CHL2009-02-04 18:27

du kanske valt att minnas det som var bra, mer än det som var dåligt susan?

Saga-li - Ej medlem längre2009-02-04 18:27

susan; har hon kompisar då? inte mobbad eller så? har man kompisar är det mesta kul.

Saga-li - Ej medlem längre2009-02-04 18:28

jag gick ut med 2,9 nu har jag inte ens behörighet till högskolan. Fram till 8an hade jag toppbetyg, så ja synd på bra material.

Saga-li - Ej medlem längre2009-02-04 18:29

sen är det många faser i den åldern, man deppar över småsaker osv. det hör till. men SAMTALA med henne varje dag, viktigt, om det går.

Susan_702009-02-04 18:31
Antal inlägg: 87

Ja jag har nog valt att minnas det som var bra. Min mamma och jag har knappt någon kontakt längre, för när jag blev vuxen och fick egna barn insåg jag att man inte beter sig som hon och att barn behöver regler.
Min dotter har ännu inga kompisar i klassen, eftersom hon precis flyttat hem igen efter att ha gått på ett idrottsgymnasium i Nyköping. Hon känner igen ett par tjejer i klassen, och hon är så osäker på sig själv, har nog svårt att ta nya kontakter.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?