Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade35
Mobilspel
Pågående19 000

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2009-02-13 01:07
Antal inlägg: 4273

Men hur orkar ni leva efter gud i allt ni gör ?
Tänk om ni har fel i eran tro ? Vad hemskt att gå ett helt liv och tro på något, sen visar det sig att det sker helt andra saker än man trott, i sitt nästa liv.

bäcker - Ej medlem längre2009-02-13 01:08
Antal inlägg: 316

2 timoteus 3:16,17 "Hela skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet, så att gudsmänniskan kan vara fullt duglig, fullständigt rustad för alla slags goda gärningar."

Snoosy2009-02-13 01:09
Antal inlägg: 4273

.. till råga på allt, så hävdar ju en del här att man ska tolka bibeln på sitt egent sätt.
Då brister det ju i själva tron på det som Gud säger i Bibeln..

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-13 01:11
Antal inlägg: 1637

trashone har rätt. vem läser bokstavstroget idag egentligen :) Hela kristendomen är sekulär. Man tar ut det som passar en personligt. det är så det fungerar idag. så de så!

Caligatia2009-02-13 01:11
Antal inlägg: 2187

snoosy: " Men hur orkar ni leva efter gud i allt ni gör ?
Tänk om ni har fel i eran tro ? Vad hemskt att gå ett helt liv och tro på något, sen visar det sig att det sker helt andra saker än man trott, i sitt nästa liv."

Det här borde väl gälla ALLA, oavsett vad de tror eller inte tror??

mrperfect2009-02-13 01:11
Antal inlägg: 11437

Sen kan man ju fråga sig om varför just den kristna Guden skulle vara de allena rådande, har man olika biblar i olika frikyrkor?

Hinduism, buddism Asatro och islam är ju ala gudstro på olika vis. Hur ska man kunna veta att alla dom har fel?

bäcker - Ej medlem längre2009-02-13 01:12

Jag har inte alltid varit kristen. Det var för snart två år sen jag började studera bibeln och jag kände faktiskt en lättnad över att få svar på frågor om livet och existensen och varför det ser ut som det gör.
Jag är i övrigt helt övertygad om att jag inte har fel i min tro. Hade jag tvekat hade jag inte levt efter den, och något nästa liv talas det inte om i bibeln och jag har fått tillräckligt med kunskap och bevis för att vara övertygad om att det är Guds ord.

bäcker - Ej medlem längre2009-02-13 01:16

Ska man få ihop hela bibeln utan att den ska säga emot sig själv så finns det inte rum för tolkningar.

Caligatia2009-02-13 01:16

Bevis? Du har min fulla uppmärksamhet om du vill vidareutveckla just den biten.

mrperfect2009-02-13 01:17

ge exempel på sådana "bevis"

Caligatia2009-02-13 01:21

Jag trodde hela vitsen med religionerna var just TRON - utan bevis?

mrperfect2009-02-13 01:26

ja det är ju det dom lever på; en veteskapsuppfattning som bygger på at "de öärde" kommer med "sanningar" som är fullständigt utan bevis, det funkade för ett kuvat folk för 200 år sedan men inte i ett upplyst samhälle där vi kräver bevis eller logiska resonemang för att en lärdom skall accepteras, nu ska jag sova :)

bäcker - Ej medlem längre2009-02-13 01:26

Bibeln är full av profetior som uppfyllts under århundradena och än idag. Massa detaljer som stämmer. Årtal och namn, allt stämmer med världshistorian. Profetiorna kan inte heller vara skrivna i efterhand, med tanke på att vissa inte hittats förrän långt senare eller har daterats längre tillbaka.
Andra bevis är att det som står i bibeln faktiskt fungerar. Gud ber oss pröva honom och det har jag gjort och han håller sina löften.
Samt att bibeln är skriven under en period av ungefär 3600 av över 40 skribenter i 66 böcker. Hur skulle människor kunna få ihop det, utan inspiration av Gud? Med inspiration menar jag att de var styrda av helig ande, Guds verksamma kraft.

mrperfect2009-02-13 01:29

Bibeln är full av profetior som uppfyllts under århundradena och än idag. Massa detaljer som stämmer. Årtal och namn, allt stämmer med världshistorian.

Skitsnack, ge ett exempel

bäcker - Ej medlem längre2009-02-13 01:29

Det är klart det krävs tro. Och intresse. Annars kunde Gud bara ställa sig och vifta och ropa "Här är jag!". Ge oss massa underverk för att bevisa.
Så är inte fallet. Han söker de ödmjuka människor som söker honom.

bäcker - Ej medlem längre2009-02-13 01:34

Babylons fall är en av mina personliga favoriter. Jag har inte allt i huvudet, men det var förutsagt årtal, under vems ledning (Cyrus), att vattengraven skulle "torka ut" och att babylonierna inte skulle göra motstånd. Rätt år kommer Cyrus med sina mannar, leder bort vattnet till floden Eufrat och tar sig in i staden där det är fest för fulla muggar. De är så berusade att det blir en lätt match.

Caligatia2009-02-13 01:34

Suck. Profetiorna finns inte bara i bibeln. Och torarullarna och koranen borde rimligtvis vara lika sanna om det nu är ett argument (jag anser förvisso att den kristna, den muslimska och den judiska guden är en och samma men det kanske du inte håller med om)

Jag ifrågasätter inte din tro; missförstå mig inte nu. Men "bevisen" kan du läsa in var du än vill se dem. Jag tror inte på någon gud själv. Men jag tror inte heller att det inte finns någon gud. (lite krångligt)

Att verkligen tro så som du gör tror jag är en väldigt fin upplevelse, som jag gärna skulle vilja uppleva själv nån dag. Fast då kommer jag själv finna mina svar, jag är helt ofrälsbar... :)

bäcker - Ej medlem längre2009-02-13 01:35

Vill du ha skriftställen och länkar till vetenskapliga bevis får du ge mig mer tid.

bäcker - Ej medlem längre2009-02-13 01:40

Det finns bara en Gud och alla har vi ett andligt behov (matteus 5:3), det är bara människornas sökande som har blivit lite knas.

Jag har mycket jag vill visa och berätta, men det är inte lätt mitt i natten i ett forum. Dessutom försöker min lilla valp här försöka vända uppåner på mig för att vi aldrig går och lägger oss.

Caligatia2009-02-13 01:41

bäcker, jag har en fråga som det skulle vara intressant att läsa ditt svar på. (ställde samma fråga till min starkt troende religionslärare, och hon kunde inte svara)

Om gud faller i glömska, finns han då?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?