Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 530 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tipitina | 2009-02-18 00:00 | |
![]() | Mandark: precis! - Vi ville ju faktiskt ha en pojke, men nu blev det ju du. | |
| krutmarie | 2009-02-18 00:12 | |
![]() | Magga, håller med dig till 100 %. Hur är man skapt som kvinna om man gör abort p g a "fel kön"? Att detta med att få föda endast 1 barn per familj finns i andra länder i världen vet jag, men i Sverige ska man ju gå till en gynekolog och en kurator för att få abort. Så var det iaf 1977, men om den här kvinnan fick abortera 2 ggr på kort tid så undrar jag om inte det är borttaget för vad skulle hon säga till en kurator då? Nää, jag vill inte ha en tjej till vi vill ju ha en son? Den som kan och vill få ett barn ska va j...t lycklig över det oavsett vad det blir för "sort" är barnet friskt och välskapt är lyckan ännu större. | |
| tipitina | 2009-02-18 00:21 | |
![]() | Men så länge inte fostret klarar sig utanför livmodern är det ju en del av mamman, då måste hon väl få göra det valet själv. Har i min direkta närhet en vännina som precis skaffat sig ytterligare ett barn trots att hennes livssituation är fullständigt kaotisk och inte kan ge en trygg uppväxt åt barnen. Alla hennes barn har/har haft ngn form av psykiska problem, själv super hon, har aldrig haft ett riktigt jobb, ligger i ständiga konflikter med sina barns pappa mm mm... Poängen med detta är att hon gjorts på smällen med hjälp av provrörsbefruktning vilket jag tycker är fan så mycket mer oförsvarbart ur ett moraliskt perspektiv. Kontentan: Gör det som är bäst för barnet! I det här fallet ville man ju uppenbarligen inte ha en flicka. Då är det lika bra att inte föda en flicka. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-02-18 00:28 | |
![]() | Först reagerade jag starkt och tänkte direkt att personen var en idiot. Sedan började folk säga att man inte borde få göra abort av den anledningen. Då började jag fundera lite. Om det är provocerande att ta bort ett barn för att det är en flicka, är det inte provocerande att ta bort ett barn för att man inte har lust att ha barn, inte tycker att man har tid utan vill satsa på annat t.ex. Att inskränka abortlagen tror jag inte alls på. Dessutom, om man vill ta bort ett barn för att det är en flicka, men att den anledningen är ogiltlig, kan man bara hävda att man inte har lust att ha barn utan vill göra karriär, så är saken klar. Att inskränka abortlagen vore ett stort misstag. | |
| KARR0 | 2009-02-18 00:37 | |
![]() | Om hon nu inte kan älska sina barn oavsett undrar jag; tänk om ungen blir rödhårig och hon vill ha en brunett? Eller om den blir kortväxt och knubbig och hon hellre vill ha ett långt och smalt barn? Eller om den, gudbevaremig, t.o.m. föds med något funktionshinder! Då lär vi väl snart få höra om spädbarn som hittats styckad i en frys eller nåt | |
| krutmarie | 2009-02-18 00:38 | |
![]() | Tiptina, fattar inte hur en kvinna med såna problem kan få en provrörsbefruktning beviljad. Har hon gått till en privatklinik där dom bara tänker på att tjäna pengar till varje pris? Om inte, har ingen kontroll gjorts av hur hennes andra barn mår/mått? Helt oförklarligt för mig och totalt fel enligt min uppfattning. Är du helt säker på att hon inte bara "hittar på" det där med provrörsbefruktning för att inte behöva erkänna att hon på fyllan och villan kanske återigen "blivit på smällen"? Det låter ju inte lika fint som det andra. Din väninna skulle egentligen tillhöra den där kategorin som jag, om nu detta får hända öht, önskade blev tvångssteriliserad. För barnens skull. | |
| KARR0 | 2009-02-18 00:41 | |
![]() | Det sjuka i det här fallet är ju som sagt att hon MEDVETET tillverkade ett barn för att sedan ta bort det... sedan medvetet tillverkade ett till barn som hon tog bort och att hon säkerligen kommer hålla på så tills det blir en pojke... det tycker faktiskt jag är skillnad mot att ofrivilligt bli gravid och känna att man inte kan ta hand om ett barn | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-02-18 00:45 | |
![]() | Karro, ja det kan man tycka. Men, det finns också många som upprepade tillfällen blir gravida (ofrivilligt) p.g.a slarv och gör aborter, vilket jag kan tycka är lika illa. Frågan är nog inte om vi ogillar det hon gjort, för alla är nog överens om att det känns väldigt fel, frågan är huruvida man bör inskränka abortlagen eller ej. Vad tycker ni? | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2009-02-18 00:51 | |
![]() | Är frågan det? Artikeln verkar handla om att personal undrar om de får vägra att utföra aborter som kvinnor vill ha gjorda på grund av att barnet har fel kön. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-02-18 00:54 | |
![]() | Budalv, ja exakt. Att vägra utföra aborter p.g.a. det skulle vara en inskränkning av abortlagen, eftersom man fram till 18:e veckan har rätt till abort utan att ens behöva uppge sina skäl. | |
| upa - Ej medlem längre | 2009-02-18 00:57 | |
![]() | Precis, det framgår inte vilken vecka hon var i men av allt att döma var hon nog inte ett fall för särskild prövning då det hade varit en helt annan fråga. Det här är en direkt konsekvens av en väldigt fri abortlagstiftning. | |
| Venatici | 2009-02-18 00:58 | |
![]() | Selektiv abort är inget nytt. I vissa landsting ger man aldrig ut information om könet pga detta. | |
| tipitina | 2009-02-18 01:00 | |
![]() | Krutmarie: ja, med tanke på att hon är steriliserad så är jag hundra procent säker. | |
| tipitina | 2009-02-18 01:01 | |
![]() | Nej, ingen inskränkning av abortlagstiftningen! | |
| KARR0 | 2009-02-18 01:02 | |
![]() | Helt sjukt egentligen, nu är t.o.m. aborterna könsdiskriminerande... Det jag undrar är varför läkarna som utför aborter har något att invända mot skälet kvinnorna har... antingen ser dom väl på fostret som biologiskt avskräde likt vilken böld som helst och alltså därmed borde skälet inte spela någon roll... och om de egentligen tycker att de släcker liv borde de väl inte vilja utföra aborter överhuvudtaget oavsett anledning eller? Hm.. Lite dubbelt tycker jag | |
| tipitina | 2009-02-18 01:04 | |
![]() | En poäng där Karro. Så länge vi har rätt till abort så skall skälen inte dömas av någon. | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-02-18 01:15 | |
![]() | Har man verkligen rätt till abort? Det låter ju helt sjukt! Det är ungefär som att jag skulle ta en hammare och slå ut mina tänder och sen gå till tandläkare och kräva min rätt till behandling. | |
| upa - Ej medlem längre | 2009-02-18 01:26 | |
![]() | Ja, eller så kan få en mixer av hjälpmedelscentralen. | |
| Miss_jk | 2009-02-18 06:56 | |
![]() | Hoppas hon aldrig lyckas bli gravid igen, eller (men definitivt inte om man tänker på barnet dock...) att hon får sin efterlängtade pojke med tre armar, ett ben, fyra ögon och gravt utveckligsstörd. Då kanske hon fattar att det inte är ett visst kön man helst vill ha utan "bara" ett friskt barn. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-02-18 07:52 | |
![]() | I din värld ja. Som ter sig snäv... | |