Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 530 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Venatici | 2009-02-18 03:52 | |
![]() | De orsakerna räknas inte in under risk... | |
| lillan1960 | 2009-02-18 04:19 | |
![]() | Just det! - men ändock klassas kejsarsnitt som en bukoperation och som görs efter en riskbedömning av varierande kriterium. Det innebär att ALLA som inte kan föda vaginalt utan måste förlösas med kejsarsnitt omfattas av detta kriterium. Med andra ord är kejsarsnitt är "onormal" förlossning som för de som inte räknas som riskmammor ändå anses vara "normal". Du ser väl själv hur skevt detta är? | |
| Venatici | 2009-02-18 04:49 | |
![]() | Det är inte mig du ska ta upp det med, jag förklarar bara hur det ser ut. Krävs en operation för att få ut barnet är det ju inte längre normalt, oavsett kriterier för varför det blir snitt. | |
| ANDERStG | 2009-02-18 07:00 | |
![]() | *20000 är också femsiffrigt (mat.anm.) | |
| Bitte - Administratör | 2009-02-18 07:03 | |
![]() | 3 barn tre kejsarsnitt, och nog har jag fött/ftt barn och knutit dom till mig direkt , ALDRIG känt mig snuvad på nått.. De äldsta som fyllde 22 i går låg i säte och det snittet var planerat då det inte gick att vända honom trots flera försök, NR 2 som blir 20 April med honom åkte jag in efter att vattnet gått och jag fått värkar, men se det ville sig inte feter drygt 1 dygn då han började visa dåligt värden på CTG-kurvan så akut snittades jag kl 02.10 på natten, kl 7 var jag uppe på BB med sonen som innan dess haft sin far med sig, Nr 3 som blir 18 i höst bler rätt klart ett planerat snitt efter de två första. Men som sagt jag har fått/fött barn Bitte | |
| Dalkullan | 2009-02-18 09:42 | |
![]() | lol@Trashy - "kejsarnitt ger bara brons" | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-02-18 09:51 | |
![]() | Tur man är en fyrfaldig bronsmedaljör då.. Jag är nog hellre det än har en guldmedalj i så fall ;) | |
| Dalkullan | 2009-02-18 09:52 | |
![]() | 4-faldig....bara att gratulera då! =) | |
| lehena | 2009-02-18 09:55 | |
![]() | Oj, vilken diskussion detta blev!! det var inte meningen att folk skulle ta illa vid sig, utan jag var mest nyfiken på vad folk tyckte! Som någon sa så finns det faktiskt folk som inte tycker att man fött sitt barn, utan man är "fådd". Inte heller har man födelsedag, utan fådelsedag!! Jag vet det låter helt absurt, men det finns faktiskt vissa som tycker så!! | |
| Charliiie | 2009-02-18 09:57 | |
![]() | För bebisens skull är en vaginal förlossning bättre, eftersom det är det normala sättet att föda på! Barn som föds genom kejsarsnitt blir oftast mer ulkiga pga fostervatten som inte kommit ut på normalt sett som på en vaginal förlossning. När man gör ett kejsarsnitt blir barnet i princip updraget utan förvarning och det kan inte kallas än normal förlossning. Inget är ju normalt med ett kejsarsnitt.. Jag skulle nog tom föde mitt barn i säte, med fler barnmorskor och jag hade bäckenet till det. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-02-18 10:06 | |
![]() | Ja, inte har mina tagit någon större skada av att FÖDAS på det sättet i alla fall, och inte jag heller! Men som med allt annat så finns det för- och nackdelar med båda sätten att FÖDA barn på. Sen finns det, som alltid, de som påpekar att deras sätt att FÖDA barn är bättre än någon annans och de som påpekar att de är bättre än alla andra och sedan de som tror sig veta bäst, jämt!! ;) | |
| Dalkullan | 2009-02-18 10:07 | |
![]() | Jag tog då hellre kejsarsnitt om något av mina barn hade legat i säte. Vet inte ens om de fått försöka vända barnet rätt. När jag väntade mitt första barn var det en dam på Konsumbutiken där vi bodde som skulle få sitt första barnbarn straxt innan jag skulle få mitt barn. De skulle försöka vända barnet rätt och barnet dog. Fy vad rädd jag var då. Nu låg mitt barn rätt tack och lov och allt gick bra till slut även om det ju tog lite tid och man var dötrött. Lehena - jag tror nog ingen tog illa vid sig...de flesta förstår ju lite skoj. Jag känner ingen som fött med kejsarsnitt som inte kännt sig som riktig mamma eller så. Har en nära släkting som fött akut snitt (inte vrålakut) och hon tyckte nog att hon blivit lite snuvad på det här med att få barnet på bröstet efteråt. Det antar jag att man kan få om man har planerat snitt. Det viktiga är ju i alla fall att allt går bra till slut. | |
| Dalkullan | 2009-02-18 10:11 | |
![]() | En sak är i alla fall säker och det är att kejsarsnittbarn är mycket mycket vackrare när de kommer ut. Alla mina har sett ut som små klämda trollungar när de fötts. Nåja det försvinner ju efter ett tag. ;-) | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-02-18 10:14 | |
![]() | Jag har ett vrålakut snitt och det enda som hände var att jag inte riktigt fattade i början att hon redan kommit, i vecka 28... Å andra sidan var jag hög som en julgran de två första dagarna och fattade inte riktigt att det var min bebis som låg där i kuvösen med alla slangar på hela sig. | |
| JuicyM | 2009-02-18 10:17 | |
![]() | Det viktigaste är väl ändå att bägge överlever och mår bra. Vi ska vara glada att möjligheten till kejsarsnitt finns!! Grannen till mina föräldrar har en son lika gammal som jag, 21 i år. Han var helt frisk, men fick syrebrist pga navelsträngen runt halsen tror jag. Läkarna trodde de skulle klara det så hon fick inget akut snitt, vilket hon borde fått.. Han fick en hjärnskada och sitter bara i sin stol. Kan inte gå, kan inte prata, utan sitter bara och dreglar och gapar. Visst, man kanske just då känner sig lite snuvad på förlossningen och att inte få sitt barn direkt på bröstet. Men jag känner att i det stora hela betyder det ingenting, så länge både mamman och barnet mår bra! | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-02-18 10:17 | |
![]() | Konstig inställning om vissa tycker att man inte fött sitt barn bara för att man gjort kejsarsnitt. Jag har aldrig hört någon nämna det. Fött det har man ju uppenbarlingen om man har fått barn. Själv har jag fött den normala vägen och är fullkommligt nöjd med det, tror inte det är kul med kejsarsnitt om man inte behöver det. | |
| Satyra | 2009-02-18 10:33 | |
![]() | Om man planerat och/eller akut blir snittad pga. medicinska skäl ser jag det som ett privilegium att det alternativet finns och man därmed klarar livhanken på fler barn/födande. Men ... Har också lyssnat till skrämmande diskussioner mellan väntande kvinnor i generationerna efter mig, där man på allvar vill ha ett snitt gjort för att slippa "bli förslappad mellan benen", som de uttyckt sig. :-O Och jag vet även flera av dem som också fått planerade snitt. Dock har de då uppgett svår förlossningsskräck som orsak, för att alls komma på fråga att få föda på det viset. I de lägena känns kejsarsnitt helt absurt för mig! Det verkar som att fler yngre kvinnor idag har kejsarsnitt som ett förlossningsalternativ från start. Utan egentliga medicinska orsaker. I alla fall bland dem jag känner. Känns som att det på något vis ingår i hela det ytfixerade kitet - det är samma generations kvinnor som inte bara pratar om att de vill plastikoperera sig, utan även faktiskt gör det. Och samma kvinnor som får panik över att deras kroppar inte omedelbart efter graviditeten ser exakt likadan ut som den gjorde innan. Det är min känsla i alla fall. Måste också få hålla med barnmorskan här i tråden om att det naturliga och normala ändå är att man föder vaginalt och att det är det man bör eftersträva om inga svåra komplikationer tillstöter. Av många skäl, men främst för att det ur barnets perspektiv är det mest lämpliga. Att ha diskussioner om att man borde ändra tänkandet och spåket inom vården på den punkten känns teater för mig. Däremot har man ju såklart fött sitt barn vilken väg det än kommit ut. Man föds då man kommer ut ur livmodern, såklart. ;-) | |
| dragabol | 2009-02-18 10:35 | |
![]() | Resultatet som räknas får man ju hoppas :) har både katastrofsnitt och vanliga förlossningar med mig i bagaget och är tacksam för allt eftersom vi överlevde. Märklig inställning, låter som om någon är avundsjuk och inte har en aning- Skulle jag göra om en förlossning skulle jag välja kejsarsnitt utan att tveka, jag hade dött annars *på riktigt* o då vet ifan om en guldmedalj för naturlig förlossning hade förgyllt tillvaron i kistan | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-02-18 21:34 | |
![]() | Det är ju i regel de mest "präktiga" mammorna som tycker mycket. De som genomgått allt helst heeeelt utan bedövning också. Duktiga! Jaa! ?? Jag har fått barn båda sätten - älskar mina ungar precis lika mycket och har varit mamma 100 % båda gångerna. Att försten bara hölls fram till mitt ansikte 15 sekunder innan han lades i kuvös har inte gjort mig mer snuvad än med andren som las på magen direkt. Och sittringen var A o O även i mitten på 90-talet kan sägas. Jösses - man satt väl inte 24/7 så nån blodgenomströmning hindrades!?? | |
| -Lala-la | 2009-02-18 22:05 | |
![]() | jag håller inte med... det är ungefär samma sak som att jag skulle säga, när jag klämmer en blemma, att jag fött en finne. | |