Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade34
Mobilspel
Pågående19 354

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kermis2009-02-19 00:38
Antal inlägg: 1323

Budalv: Det tror jag också..

mrperfect2009-02-19 00:38
Antal inlägg: 11437

Budalv

Just det , omman har rätt föräldrar som talat om att man inte ska käka en massa godis utan riktig mat så har man vunnit mycket, vi återkommer till den gamla devisen:

"Det är viktigt att välja rätt föräldrar!"

rufs2009-02-19 00:38
Antal inlägg: 312

Ja vad styr vårt beteende?? eftertanke före!! Att lära känna sig själv ? Alla människor har ett val, man väljer att ta första drinken, första silen, eller första godisbiten men när man väl gjort sitt val så ingår man i de sjukas krets ?? ingen annan än du själv kan bryta mönstret , ingen annan än du själv kan säga stopp,ingen annan än du kan avgöra vad som passerar genom dina läppar !!!! fast det vore otroligt skönt att ha ngn att skylla på :)

krutmarie2009-02-19 00:39
Antal inlägg: 1696

Jag tror att det finns ett visst arvsanlag hos en del personer, men sen är det upp till varje individ att sköta sin kropp. Dvs äta rätt och röra på sig om man kan, det finns ju vissa sjukdomar där det är svårt att motionera. Blir så j-a less på folk på mitt jobb som talar om att dom håller igen med maten, har promenerat i helgen bla, bla, men vem är först där att ta om det bjuds på godis eller fikabröd? Jo, just dom som absolut skulle låta bli. Karaktär är en viktig faktor för att inte bli tjock eller fet.

Sen finns det naturligtvis människor som mår dåligt och tröstäter för att det saknas nåt annat i deras liv som dom gärna skulle vilja. Jag har själv kämpat med min vikt i 41,5 år (sen första barnet kom) och skulle säkert vara lika fet som min 7 år yngre syster om jag inte var återhållsam. Vi har fetma i släkten och vill man inte se ut som sin farmor eller mormor så måste man kämpa.

Hoppas jag inte gör nån ledsen med det jag skriver för det är absolut inte min mening. Jag vet att det är svårt att avstå från nåt man längtar efter för jag röker sen 35 år och skulle inte klara av att sluta. Alla människor har väl nån last, hemlig eller inte?

golden2009-02-19 00:57
Antal inlägg: 1431

fetma är snyggt

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-19 01:08
Antal inlägg: 1637

Hur lätt man blir fet, avgörs mycket av arvsanlag. jag till exempel har väldigt hög förbränning och lägger inte på mig något så lätt. Men det är klart som fan att jag skulle kunna bli överviktig om jag åt mer eller mer onyttigt. så jag tror inte arvsanlag nödvändigtvis är avgörande. Livsstil kanske man kan kalla det. Jag tror hur som helst att det som kermis pratade om är det mest avgörande för de flesta överviktiga. Alltså psykiska eller fysiska hinder.
Tycker många har en lustig syn på fetma. ofta hör man "äh, man får väl skylla sig själv om man är så dum att man äter så mycket". Då undrar man om dessa tycker att alkoholister, rökare/snusare, knarkare också generellt sett är dumma. Det är exakt samma grej. De flesta har behov som måste fyllas på ett eller annat sätt. antingen äter man, röker man, eller dricker man etc.
Det är min syn på saken i alla fall.

trashone - Ej medlem längre2009-02-19 11:26
Antal inlägg: 18678

När man börjat träna och sen saknar det, har man då blivit sjuk? Dvs ett beroende är ju uppbyggt, såsom alkoholism.

dragabol2009-02-19 11:49
Antal inlägg: 382

Du e gullig golden :)
jag är rund, karaktärslös och lycklig, jag vantrivs inte ens ... *lite inte på en smal kock*

blaad6662009-02-19 12:29
Antal inlägg: 20

Hurvida man blir överviktig mer eller mindre lätt har med ämnesomsättning å sånt skit. Det är genetiskt. Men det enkla, och korrekta svaret för samtliga friska människor är att: Om du äter mer än vad du förbrukar (och olika beroende på exakt vad du trycker i dig) så lägger du på dig. Äter du mindre än vad du förbrukar så tappar du vikt. Så enkelt är det. Så är det för alla människor.

Sen finns det flera faktorer så påverkar hur mycket du kan äta. T.ex. om du äter väldigt mycket kolhydrater. Då kan du äta mindre portioner än någon som äter mindre kolhydrater t.ex.

Ät va du vill, och gör slut på energin du tryckt in, så kommer man må bra. Svårare än så är det inte, i 99% av alla människors fall.

everthorns2009-02-19 12:51
Antal inlägg: 74

Tack alla gudar för att man är hundägare, och till en väldigt krävande ung krabat också... Även om man en dag *vill* stanna inne i datorstolen så kan man inte, man måste ut. Att ha ett ansvar och ett "måste" gör det faktiskt mycket enklare att hålla vanan uppe.

Och i och med allt motion så gör det inte lika mycket att man är ett kakmonster av värsta sort... ;)

ite khan2009-02-19 13:21
Antal inlägg: 15

krutmarie det är för att du röker som du har lätt för att hålla igen på maten, nikotin är känt för att dämpa hunger och eventuella sug. Människor som äter sig feta är drogberoende, socker och msg och kanske fler ämnen i hel o halvfabrikat är beroendeframkallande.

upa - Ej medlem längre2009-02-19 13:35
Antal inlägg: 2565

Det är nog lite förenklat att säga att rökare inte riskerar att bli beroende av socker och annat skräp också. Men fetma är en sjukdom som allt annat självförvållat beroende. Eller? Tvångsinläggning för avgiftning kanske? Varför inte börja tillämpa tolvstegsmetoden på överviktiga och således få det klassat som en sjukdom. Vi vet ju sen innan att beroende är en sjukdom. Rökare kan också få hjälp med sin sjukdom finansierat av skattemedel. Jag undrar bara hur pengarna ska räcka till när alla är offer och sjukskrivna för sina allehanda sjukdomar.

Ronny2009-02-19 14:04
Antal inlägg: 518

finns ett behandlingshem i kolmården där det finns personer som är inlagda pga sockerberoende. snart kan man bli inlagd för vilket beroende som helst, bara man har viljan att sluta och ser det som en hälsofara. vilket de flesta inte verkar ha i den här tråden.. som lider av matberoende alltså.
de som mår bra av sin övervikt, forstätt!. så länge man trivs är ju allt bra. då finns det ingen anledning att göra något. för det är ju det allt handlar om, att trivas med sin situation.
men jag tycker det är väldigt dumt av vissa o lämna sej över till en "sjukdom", att det inte finns något i att förbättra sin situation. att det är mer än bara vilja, fast man vet att man handlar fel hela tiden. vill man då verkligen bli frisk?
man kan ju faktist bli frisk från ett beroende. men tyvärr så lägger de flesta sej ner o låter sej uppslukas av sin sk "sjukdom" o menar att det är hopplöst. man ska inte klaga över sin livssituation om man inte tänker förbättra den, för då vill man ju inte, då vill man fortsätta med sitt beroende.. då lever man i lögn. dubbelmoral.

vilja o diciplin är det som behövs. o har man inte det, men fortfarande vill bli frisk, så finns det terapi för sådant. o det är inte lätt, men med tiden kommer det att gå.
man är inte dömd för livet bara för att man är beroende just nu.

Minta2009-02-19 14:07
Antal inlägg: 20042

Jag såg ett engelskt program om en slags KBT-terapeut eller hypnotisör som fick folk att bli av med fobier och beroenden. En ny fobi? En kvinna hade svår diabetes och var samtidigt sockerberoende, en livsfarlig kombination. Han fick henne att efter en enda träff känna avsmak för godis och söta saker. Det kan man ju leva utan, men inte utan mat.

Minta2009-02-19 14:10
Antal inlägg: 20042

En enda konsultation kostar ju inte så mycket. Betydligt dyrare att ta hand om skadeverkningarna av olika slags beroenden, än att behandla dem. Hypnotisörer kanske passar i tiden, det går snabbt, enkelt kräver ingen analys. Men det kanske inte är hållbart i längden?

Ronny2009-02-19 14:31
Antal inlägg: 518

när man inte kan hantera sina impulser anser ju ialf jag att man borde söka hjälp,.
om man lider av det förstås.

tipitina2009-02-19 14:41
Antal inlägg: 2687

Har inte läst igenom alla inlägg men jag skulle nog vilja tro att det är en kombination av bådadelarna.

Vissa människor har absolut lättare att lägga på sig och får jobba mer för att hålla en viss vikt samtidigt som man naturligtvis kan påverka sin vikt om man verkligen vill.

Samma sak med människor som bara rasar i vikt utan större ansträngning. Vi har ju sedan också det faktum att man kan bli beroende av vissa saker (kolhydrater tex) och där tvistas det väl om huruvida det ligger i arvet eller inte...

kajix2009-02-20 15:41
Antal inlägg: 7767

kermis: vissa av oss är stöpta i formen att kolhydrater är boven i dramat. många verkar komma bort från "överätning" när de i stort sett utesluter alla typer av kolhydrater. allt från socker till bröd, pasta, potatis, ris osv.

carlmartin - Ej medlem längre2009-02-20 15:55
Antal inlägg: 4590

upa- "Jag undrar bara hur pengarna ska räcka till när alla är offer och sjukskrivna för sina allehanda sjukdomar."

om det blir billigare att behandla förebyggande än i efterhand, är du för att behandla förebyggande då?

carlmartin - Ej medlem längre2009-02-20 16:03
Antal inlägg: 4590

upa- om folk mår dåligt för att de är "svaga karaktärsmässigt" och detta kostar pengar, är det då en bra ide att försöka hjälpa till med att lindra deras lidande, förutsatt att det är en bra ide ekonomiskt?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?