Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 171 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ANDERStG | 2009-02-21 11:28 | |
![]() | Anne: Det är du som inte fattar. Om du äter av både djur- och växtriket är du ingenting. Du är paria. Luft för oss. Ditt tal är som flugors surr i våra ögon. Välj sida! | |
| mekonium | 2009-02-21 11:28 | |
![]() | Ja skolan ska givetvis respektera alla elevers matval hur egendomliga de än må vara. Vidare ska skolmaten vara näringsriktig så de små liven klarar skoldagen och inte drabbas av bristsjukdomar. Potatisbullar innehåller inte så mycket mer än kolhydrater och lite vitamin C. Eller hur gör man potatisbullar? Det låter inge vidare gott i alla fall. När jag gick i skolan var man tvungen att få skolsysterns godkännande för att få specialmat. Hon råkade vara militant karnivor och respekterade ytterst få elevers val. Den principen hoppas jag verkligen har ändrats. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-02-21 11:29 | |
![]() | "Jag är ½veg ½köttätare" hahaha... | |
| pennyjenny | 2009-02-21 11:30 | |
![]() | Jag förstod inte heller varför de intoleranta skulle dras in. Jag äter varierad kost. Ibland vegetariskt, ibland kött. Jag är ingen vegetarianhatare, jag känner flera stycken. Men tycker folk att jag är korkad som äter kött så tycker jag gärna det tillbaka, så är det bara. Jag försöker vara tolerant, men ibland retar folk upp mig, helt enkelt. | |
| ANDERStG | 2009-02-21 11:32 | |
![]() | penny: Du avviker från ämnet. Vem har rätt att INTE servera dig kött när du visar dem ynnest i form av en visit? | |
| pennyjenny | 2009-02-21 11:33 | |
![]() | Det är därför jag reagerar mekonium. Många äter inte blodpudding och väljer då potatisbullarna, som är godare. Så bara för att man inte gillar blodpudding ska man då äta mingre näringsrik mat, medan de som är vegetarianer, och borde kunna äta dessa, får specialmat. | |
| vuk | 2009-02-21 11:35 | |
![]() | Har aldrig förstått varför man måste go fundamentalist, kan förstå folk som inte vill äta kött, finns flera ganska bra anledningar till det. Att totalt freaka ur för att någon lagar kött i din stekpanna etc. känns märkligt mycket taliban... | |
| mekonium | 2009-02-21 11:39 | |
![]() | Penny det var du som började dra in allergier och intolerans. Jag skojade bara lite med begreppet intolerans vilket jag väl får be om ursäkt för eftersom det inte gick hem. Jag måste bara gå tillbaka lite i diskussionen och fråga varför man skulle respektera en religiös människas val mer än någon annans? Vad gör hans val mer berättigat? Är det för att X miljoner andra delar hans val eller är det för att det står skrivet i nån gammal bok? Varför kan inte fjortonåriga vegokids val respekteras lika mycket? | |
| pennyjenny | 2009-02-21 11:40 | |
![]() | Jag kan också förstå att folk inte äter kött för hälsans skull, men jag har också träffat på folk som bara låter bli att äta kött, kallar sig vegetarianer, men äter inget som ersätter proteinförlusten. Jag tvingar inte någon att bjuda mig på kött, det är kul att testa något nytt. Om jag, så att säga, måste äta vegetariskt så gör jag det. | |
| upa - Ej medlem längre | 2009-02-21 11:42 | |
![]() | Det finns inget som är så triggande som köttfrågan. Vuxna människor gör sig till fullständigt åtlöje. Använder sig av argument som bara är pinsamma, flaxar vilt omkring sig som en nyslaktad höna. Varför tar ni varje tillfälle i akt att framstå som totala idioter? Ibland undrar jag om det inte finns en koppling mellan köttätande och dumhet. Trögtänkta som de djur de smaskar på. Skärpning. | |
| ANDERStG | 2009-02-21 11:43 | |
![]() | "Jag tvingar inte någon att bjuda mig på kött, det är kul att testa något nytt. Om jag, så att säga, måste äta vegetariskt så gör jag det." Vad var då poängen med det tidigare inlägget? "I "Halv åtta hos mig" var det en vegetarian och tre köttätare nu i veckan. Vegetarianen krävde väl i stort sett att de andra skulle göra specialmat åt henne, men när Helge Skoog frågade om hon skulle kunna tänka sig att tillaga kött åt andra sa hon bara aldrig i livet. Varför ska de andra tvingas äta vegomat , som de inte gillade, när de måste laga special åt henne?" | |
| pennyjenny | 2009-02-21 11:44 | |
![]() | Jag tycker egentligen också att frågan är löjlig, låt folk äta vad de vill, bara jag får äta vad jag vill. Men jag kan inte hjälpa att jag dras till diskussionerna, hur löjliga de än är. *slår mig själv över fingrarna* | |
| ViktorWig | 2009-02-21 11:44 | |
![]() | Köttmacka ikväll mums | |
| mekonium | 2009-02-21 11:44 | |
![]() | Angående blodpudding och potatisbullar och specialmat. Nu lär ju faktiskt det verkliga problemet i ditt exempel att skolmaten är usel. Potatisbullar är inte vettig mat för någon och borde inte serveras alls. Blodpudding kan jag inte uttala mig om men det låter inge vidare. Serveras blodpudding och potatisbullar som ordinarie mat ska du nog se att de inte har så bra koll på vegetarianernas specialmat heller. | |
| ANDERStG | 2009-02-21 11:44 | |
![]() | upa: Ja, bakomliggande orsaker kan man spekulera i. Men betaratingen är den bästa måttstocken på vishet. :) | |
| pennyjenny | 2009-02-21 11:45 | |
![]() | Men alla delar inte min åsikt Anders. Två av hennes gäster gjorde inte det. | |
| vuk | 2009-02-21 11:46 | |
![]() | religionsfrågan är mycket mycket mer intressant...men det är väl egentligen en annan tråd | |
| ANDERStG | 2009-02-21 11:48 | |
![]() | Få se nu... Två av gästerna i "Halv åtta hos mig" med Helge Skoog, programmet som sändes nu i veckan, höll inte med den fjärde gästen, en vegan, om att hon inte har rätt att vägra servera en skild kötträtt åt gäster som föredrar detta. Korrekt? | |
| iNgRiD_77 | 2009-02-21 11:48 | |
![]() | Ät inte kött, yeah right. Det finns tusen bättre saker att lägga sin energi på. Förpackningshysterin, BILARNA, tobaksindustrins förslavning, samma den genmodifierade födans fabrikanter, för att inte säga miljön. Ok inte äta kött ur energisynpunkt kan jag gå med på då det tar mycket mer energi att föda fram sånt, men djur är ändå djur. Basta | |
| mekonium | 2009-02-21 11:48 | |
![]() | "Nu är" ska det såklart stå. Inte "Nu lär". | |