Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 294

Forumkategorier

Användare Inlägg  
eeistan2009-02-23 18:53
Antal inlägg: 1542

Nähä Linn79, glöm all erfarenhet och lyssna på dom nyfödda istället, då är det mammas mjölk som gäller (intet nytt under solen) ;/)

Linn79 - Ej medlem längre2009-02-23 18:53
Antal inlägg: 4279

Om det är ett lyxproblem att bry sig om djur och miljö, som oftast är anledningen till att folk väljer att bli veganer, så visst.

Linn79 - Ej medlem längre2009-02-23 18:54
Antal inlägg: 4279

eeistan - nej du har rätt, jag ska lyssna på de gamla stofilerna som tycker att kvinnan ska tiga i församlingen. Kloka, härliga gamla uvar hela bunten :)

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-23 18:56
Antal inlägg: 1637

eeistan: Och exakt vad får dig att tycka att vegetarianism är ett problem? hur blir det ett problem att vissa människor väljer att avstå från kött? nu blev jag väldigt nyfiken.

eeistan2009-02-23 18:57

Nej förlåt Linn79: Det är naturligtvis bättre att sätta barnen på dagis istället för att mamma och pappa ska ta hand om sina barn under veckorna.

eeistan2009-02-23 18:59

Viktor_M: Inga som helst problem med det...lycka till men kostcirkeln och människans käke medger trots allt att kostcirkeln säkert är den bästa vägen...men visst kör så det ryker och var tacksam att du lever i västvärlden och därmed har tillgång till allt du behöver.

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-23 19:03
Antal inlägg: 6214

fast eeestian, på vilket sätt är vegatariani (!?) ett lyxproblem? Jag är inte vegetarian men förstår inte varför vi köttägare lägger så jävla mycket värderingar i andras matval? - och som sagt om jag skall vara kritisk så tycker jag att köttindustrin (för det är en industri, med produktionsmål, strukturrationalisering och effektivitetskrav) om stundom är pinsam och ohederlig utifrån mina värderingar.

Vad behöver människan, egentligen? Det är väl inte så att vegetarianer har en högre dödlighet än oss andra? Det är väl inte så att människor som lever i kulturer där kött är en lyxprodukt som konsumeras mer sällan (jmf söndagssteken i sverige) inte får vad de behöver?

Hela diskussionen är ganska patetisk. Som köttätare - likt kärnkraftsanhängaren - är det ju lätt att bara stoppa huvudet i sanden och inte fundera på hur det där fina köttet (eller energin) producerats och förpackats från början till slut. För det är väl ingen som egentligen tycker att det är dag var det mest fantastiska med 1980-talets trångboende burhöns utan värppinne och sandmat samt med automatiserad skötsel

ROBODENDR0N - Ej medlem längre2009-02-23 19:04
Antal inlägg: 330

Tjena Dudde! *Hi5*

eeistan2009-02-23 19:04

Kan tänka mig att en person som har kroppsarbete behöver kött för att orka med men som sagt ni jobbar säkert också i hårt industriarbete så ni vet säkert bättre...

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-23 19:07

kan tänka mig att det finns många hårt kroppsarbetande människor i denna värld som är bra mycket produktivare än en svensk arbetare med köttbullar i matlådan, ja! ;)

Klart man behöver protein, men det om någon är ju ett lyxproblem att säga att vi måste massproducera kycklingar t.ex. för att arbetarna skall orka göra sitt i industrin!

eeistan2009-02-23 19:09

lite googlande som kött på benen:

Kött innehåller högvärdigt protein som behövs för att ersätta och bygga upp kroppens celler. Kött innehåller också stora mängder av de viktiga mineralämnena järn, zink och selen samt B-vitaminer , bl a vitamin B12 som så gott som bara finns i animaliska livsmedel. Speciellt järn och zink tas lättare upp från kött än från vegetabilier.

Var tredje kvinna i barnafödande ålder i Sverige har idag järnbrist. Undersökningar från Göteborgs skolor har visat att ca 40 % av tonårsflickorna har järnbrist och ca 25% av pojkarna. Den som har järnbrist känner sig ofta trött och håglös. Hjärnan behöver också upp till 20-årsåldern järn för sin utveckling. En studie på tonårsflickor med järnbrist visade att ordinlärning och minnesfunktioner blev bättre efter behandling av järnbristen. Kvinnor i barnafödande ålder tappar en hel del järn vid menstruationen varje månad som måste ersättas. Tonåringar, både pojkar och flickor, har stort behov av järn då kroppen växer och utvecklas under tonåren och flickor börjar dessutom menstruera. Gravida kvinnor behöver också särskilt mycket järn, framförallt från och med femte graviditetsmånaden.

eeistan2009-02-23 19:14

Allt kan stötas och blötas i all oändlighet (oberoende av historisk erfarenhet och nytänkande) så sköt dig själv och skit i andra och troget vandra. Smaken är som baken delad och vi får säkert aldrig reda på om vi levt rätt eller inte... eller finns det en sankte per som har facit ;/) over and out for tonight (skickar fakturan)

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-23 19:14

vad är poängen eestian?

Jag är köttätare, men äter av princip inte mer än vad jag behöver och försöker äta vad jag tycker är bra kött (helt subjektivt naturligtvis: ekologiskt odlat, lokalproducerat etc).

Kött är inte lösningen på järnbrist, en varierad kost är det snarare.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-23 19:14

eeistan, jag vet inte vilken vetenskap som bevisar att den klassiska kostcirkeln skulle vara den bästa vägledningen för min hälsa, men det går att följa den och fortsätta äta vegetariskt. Om man bara ersätter det som till exempel en ostekt skiva entrecote på 100 gram innehåller 9,5 gram fett, 54 mg natrium och 19,9 gram protein, vilket jag utan problem få i mig genom vegetarisk kost. (bönor, nötter, salt). så jag tror inte jag kan hålla med om att det skulle vara ett hälsoproblem.
Naturligtvis är jag väldigt glad att jag har möjligheten att äta vegetariskt. Hade jag bott i en enorm stäppöken utan tillgång till butiker så skulle det nog vara svårt att äta vegetariskt.
Däremot törs jag påstå att köttätande blir mer och mer ett problem, dessvärre.

www.fao.org/docrep/0...70 1e00.HTM

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-23 19:15

ditt sista inlägg är det bästa ;)

Det är väl upp till var och en vad de vill äta.

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-23 19:16

(var menat till eeistan)

eeistan2009-02-23 19:17

det är lugnt dudeniro ;/)

Risotto - Ej medlem längre2009-02-23 19:20
Antal inlägg: 3069

Den som helt ärligt bättre kan tala om för mig vad jag behöver stoppa i mig för att hålla min kropp igång på bästa sätt räcker upp en hand, tror helt ärligt inte att någon kommer att våga svara på det här men jag gör ett försök och utmanar.
När jag går i fjällen, ca 20 km om dagen med packning (har gjort 34 km på en dag med 28 kg på ryggen), så brukar jag peta i smör i all mat jag äter vilket jag tolkar som ett behov av extra energi, fan vad gott det är med smör i maten då!
Jag tycker också att creme fraiche är gott, den feta varianten på 34%, jag kan äta den med sked ur burken utan problem. Mitt mat och energiintag ökar markant då jag utför regelbunden fysisk aktivitet och samtidigt har jag förhållandevis lätt att bygga muskler.
Hur ska jag med vegetariska medel ersätta mitt smör när jag är på fjället eller tycker en vegomänniska att jag ska sluta med att gå i fjällen? Betänk då också att det inte går att bära med sig hur mycket som helst så man är begränsad till att välja det som ger bästa energimässiga utedelning till lägsta vikt, smör till torrvaror funkar bra där.

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-23 19:25

risotto - man kanske skall börja med att reda ut begreppen lite innan man går på långvandring:

En vegetarian är inget annat än en person som avstår från att äta kött.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-23 19:29

Risotto: Fast smör kommer ju inte från själva djuret, utan från djurets mjölk. Det är lite skillnad, om du frågar mig. Det är ju där den faktiska gränsen mellan vegetarianism och veganism går.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?