Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 302

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-02-25 10:08
Antal inlägg: 3069

Manitou har i alla fall uppfunnit indianerna.

BenDavis2009-02-25 10:14
Antal inlägg: 470

Maya-kalendern är ju två egentligen två hjul som snurrar in i varandra. Så jag tycker att i alla fall vissa indianer använde hjulet men inte som vi använder det.

Varför de inte utvecklade andra saker är väl för att de hade det bra. Det fanns ingen mening att utveckla teknologin när de mådde bra. De tyckte väl att det var viktigare att lära sig astrologi, matematik och annat nyttigt som vi inte lägger vikt vid idag. Sen kom vita mannen och döda skiten ur indianerna och tvinga på dem hjulet och andra uppfinningar som gjorde att de inte mådde så bra längre.

Risotto - Ej medlem längre2009-02-25 11:27

Helt efterblivna kan de juinte ha varit bara för att de inte använde hjulet på det sätt som vanligen är brukligt......www.youtube .com/watc...7VZtSl02B8

Måhända så är det ingen indian som bygger men det är deras teknik som används.

Yonderboy - Ej medlem längre2009-02-25 11:57
Antal inlägg: 1661

Maya-kalendern är ju två egentligen två hjul som snurrar in i varandra. Så jag tycker att i alla fall vissa indianer använde hjulet men inte som vi använder det.

Nasty Nimrod var inne på det redan, en sak som jag verkligen inte kände till. Precis som grekerna uppfan ångmaskinen 300fkr så användes den inte till sin fulla posential.

Lejon_kvinna2009-02-25 12:36
Antal inlägg: 2

Boktipset finns översatt till svenska "Vete, vapen och virus " av Jared Diamond där får du svar på alla dina frågor

Risotto - Ej medlem längre2009-02-26 14:13

En liten sak som jag läste i det senaste numret av NG i en artikel om mustangerna, indianernas hästar och vildhästar i Amerika.
Numera är de rena vildhästar (tacka fan för det, deras herrar blev satta i reservat och förbjöds hålla hästar) som boskapsuppfödare anser konkurrerar om betesmarkerna på de nordamerikanska prärierna och som anses som ohyra av uppfödarna.
I artikeln säger Jay Kirkpatrick från Zoo Montana detta om hästarnas existensrätt: "om hästarna kan sägas vara inhemska i Nordamerika har de rätt att utnyttja marken; om inte, då har de inte rätt till den.

Enligt artikeln så har den moderna hästen sitt ursprung i Nordamerika för att sedan för miljontals år sedan vandrat över till Asien och Europa och på så vis har försvunnit från Nordamerika.
De kom sedan tillbaka med Hernán Cortéz 1519 i och med att denne anlände till Mexio.

Jag undrar vad denne Jay Kirkpatrick anser om sig själv, om han är inhemsk och därför har rätt att nyttja marken? människan är bra duktig på att vrida allt efter sin egen fördel, vem man än trampar på....i alla fall den som härstammar från kollonialstater i Europa, vilka i dag för den kulturen vidare i USA.

E Soul - Ej medlem längre2009-02-28 22:01
Antal inlägg: 813

Jag råkade hitta en spännande bild som förklarar det mesta: farm4.static.flickr....54 .jpg?v=0

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?