Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 243

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bbecker - Ej medlem längre2009-03-01 12:24
Antal inlägg: 472

är det den där jättegamla tanten så har jag varit hos henne.

ewaleena - Ej medlem längre2009-03-01 14:03
Antal inlägg: 1977

Har en fd arbetskamrat som varit hos hon i Stockholm och vartenda ord stämde med det som tidigare hänt min, vän och hon hade inte lämnat något riktigt namn när hon bokade tiden och telefonnumret var till ett nyköpt kontantkort..
På ett av mina gamla jobb började det en kille som jobbade på en av tarotlinjerna som brukar annonsera i div tidningar. Enligt honom så la dom en "stjärna" eller vad det heter när kunderna ringde men enligt honom så sa dom mest mumbojumbo till kunderna. Saker som stämmer på många människor. Sen var det viktigt att få kunderna att prata länge och väl och humma insämmande ofta för att få dom att hänga kvar.. Priset var, och är väl, ca 20:- per minut!!!!

Jag tror inte på något sånt där!

pion ekrot2009-03-01 14:05
Antal inlägg: 3340

ewalena, ditt inlägg är lite förvirrande. Hur vet du förresten att "hon i Stockholm" är samma som den andra talar om?

Lasse19782009-03-01 14:56
Antal inlägg: 130

Jag vet inte om spådamen min vän var hos är gammal, men jag tror det. Hon är ganska "känd" och reser även runt förutsatt att ett visst antal människor bokat tid med henne i den staden.

Bertil Truck - Ej medlem längre2009-03-01 15:17
Antal inlägg: 250

Sen tände jag en ny spliff och då kom tomten på besök.

Cement - Ej medlem längre2009-03-01 15:23
Antal inlägg: 710

www.thisislondon.co....ar ticle.do

DennisPlz2009-03-01 18:03
Antal inlägg: 4031

Delade de ut gratis lattjosvamp på torget idag eller är folk lika galna som vanligt? Förmodligen det sistnämnda.

Tro kan försätta berg. Dumhet flyttar hela planeter.

pion ekrot2009-03-01 18:05

Tro är vad alla i denna tråden ägnar sig åt. Dumförklarar du direkt eller indirekt alla i tråden, D?

DennisPlz2009-03-01 18:08
Antal inlägg: 4031

Jag rådfrågat min personlige schaman och väntar på svar.

pion ekrot2009-03-01 18:11

Oh, you charming bastard.

Lasse19782009-03-01 18:42
Antal inlägg: 130

Man får gärna dumförklara, så länge man är medveten om att man gör det samma mot sig själv. För faktum kvarstår, vi vet faktiskt inte vad som händer när vi dör och ifall vi då kan få kontakt med levande. Helt jävla vetenskapligt är det faktiskt så ;D Och vi kan inte titta in i andras huvuden och se vad som händer där heller, ett annat faktum är att vi bara har koll på vad ungefär 20% av vår hjärna hittar på. Så visst, kalla folk galna och vad som helst, men så länge ni inte har något konkret motbevis att komma med så är ni precis lika galna själv. ;)

Basta - Ej medlem längre2009-03-01 19:13
Antal inlägg: 3528

En av mina polare är synsk, alltid när vi ska ut på krogen så säger han -Det här kommer att bli dyrt.

En gång sa han att jag skulle vakna med huvudvärk och ångest, gissa hur otäckt det var när jag vakna och kände just så.

Caligatia2009-03-01 19:18
Antal inlägg: 2187

Wow Basta, gör han hembesök? Använder han Tarot, pendel eller nåt annat? Shit vad häftigt...

vulcan2009-03-02 15:48
Antal inlägg: 7666

Vid en undersökning av spådamer och "cold reading" som jag nyligen läste om fanns bl.a. ett fall med en kvinna som hävdade att hon inte hade sagt någonting på hela tiden inne hos spådamen och därför var enormt imponerad av alla detaljer om hennes liv som spådamen relaterat. I själva verket hade man mätt den totala taltiden och damen i fråga hade lagt beslag på 95% av den totala taltiden! Men uppenbarligen är mekanismer i kraft här som gör att människor upplever det som att de sagt långt mindre än vad de faktiskt gjort.

En kort kommentar om bedrägerier: Jag tror faktiskt inte att de är särskilt vanliga. De flesta som pysslar med detta tror på det själva också och inser inte att det är deras egen informationsinhämtning, intuition och intelligenta gissningar som levererar "spådomarna".

En av de främsta auktoriteterna på det här området är professorn i psykologi Ray Hyman. Hyman är skeptiker men har en unik bakgrund: Han var i sin ungdom professionell illusionist och trodde dessutom själv under flera år på spådomskonst och praktiserade spådomar i handflator. Hyman har med glimten i ögat men också med mycket allvar sammanställt en lista över vad man bör tänka på om man vill bli en framgångsrik spåman:

www.skeptics.com.au/...ld read.htm

En betydligt mer utförlig redogörelse av Hyman själv finns med i antologin "Vetenskap och villfarelse" som jag passade på att plöja på min Thailandssemester:

www.bokus.com/cgi-bi...91 73430854

En tankeväckande del i Hymans resonemang var frågan om spådomar funkar för att folk är dumma och lättlurade. Hyman menar att svaret snarast är det motsatta: Spådomar fungerar för att vi har så mycket fantasi och kreativ intelligens inom oss. Spådamen/mannen (givet att denne själv är i god tro) och den som blir spådd skapar tillsammans i en kreativ process en slags historia i form av intelligenta gissningar och önskade slutsatser som uppfyller ett behov hos båda och som utgör en meningsfull och någorlunda träffsäker historia om den spådda.

pion ekrot2009-03-02 19:12

Ja, jag måste säga att jag tycker att det är riktigt fascinerande med alla uttalanden om att, hur och varför det inte kan vara sant med synskhet, och helt utan några egna erfarenheter dessutom. Det är nåt lite panikartat över det hela. :)

Dyslekso2009-03-02 19:27
Antal inlägg: 8945

vulcan: "Spådomar fungerar för att vi har så mycket fantasi och kreativ intelligens inom oss."

Bra tänkt att spela intelligenskortet där. "Ni tror på dumheter just för att ni är så smarta". :)

alfamarie - Ej medlem längre2009-03-03 12:50
Antal inlägg: 1003

...alltså... jag har inte läst hela tråden men: Saida är död sedan flera år!
Svårt att veta om hon bara hade en jäkligt bra slutledningsförmåga eller om hon var synsk. Jag tror på det första för hon hade fel gode många gånger, också!
Jag tror att hon, när hon frågade ut folk om vad de hade gjort när de förlorade ditt och datt, kunde föreställa sig var en tappad vagn, hund eller ring skulle kunna hamna.

mackz_2009-03-03 13:12
Antal inlägg: 900

samtidigt som jag är väldigt skeptisk till sånt hade det varit skoj att prova..
fast då vill jag nog mer prova åt james van praagh-hållet

vulcan2009-03-03 15:15
Antal inlägg: 7666

p.e säger:
"Ja, jag måste säga att jag tycker att det är riktigt fascinerande med alla uttalanden om att, hur och varför det inte kan vara sant med synskhet, och helt utan några egna erfarenheter dessutom. Det är nåt lite panikartat över det hela. :) "

Låt oss applicera hela detta tänkande till ett helt annat område. Sättet att resonera är dock identiskt. Dessutom har jag sett det i forumdiskussioner åtskilliga gånger också.

Vi har ett antal människor som utifrån personliga upplevelser säger sig veta att araber är mer tjuvaktiga och opålitliga. Eller så går de på s.k. anekdotisk bevisföring ("jag har hört om en som...") De får mothugg av skeptiker som
a) begär förklaringar till VARFÖR det skulle förhålla sig så
b) visar på att inga vetenskapliga studier som gjorts har kunnat belägga något samband mellan starkt negativa personlighetsdrag och etnicitet
c) presenterar trovärdiga alternativförklaringar av typen mänsklig benägenhet att göra felaktiga generaliseringar från enskilda exempel och dra slutsatser utifrån en bias (positiv/negativ grundinställning ökar möjligheten att man endera bejakar eller förkastar någon eller något man ställs inför)

När skeptikern nu talat klart så slänger motparten fram sitt trumfkort: "Har du träffat många araber själv herr skeptiker"? När skeptikern då svarar "nej" så svarar motparten triumferande något om hur fascinerande det är med alla skeptiker som... ja ni fattar.

Värdet av personliga erfarenheter ska naturligtvis inte underskattas. Men om de ska antas vara någon slags nödvändig grundförutsättning och rentav ha företräde framför en logisk analys och koll av kända fakta i fall som rör övernaturliga upplevelser, varför är det då fel att tillämpa samma resonemang på andra områden som t ex utlänningar, kvinnor eller funktionshindrade? För jag tror mig veta säkert att p.e inte gillar sverigedemokrater och andra smygrasister som argumenterar på detta sätt bättre än vad jag gör.

E Soul - Ej medlem längre2009-03-03 15:20
Antal inlägg: 813

Vulcan ditt resonemang är absurt. Det är ungefär som att försöka förklara en orgasm för en femåring. Femåringen å sin sida tycker att det verkar förvirrat och konstigt, och kan inte förstå varför det skulle behövas en personlig upplevelse för att begripa fenomenet. Sist jag försökte detta med en femåring slutade det mycket olustigt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?