Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 20 |
Mobilspel
| Pågående | 19 357 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-12 19:36 | |
![]() | vi är tre mot två just nu mr pekk. jag, dudeniro och Goliat II mot dig och språknämnden. There is strength in numbers!!! | |
| kermis | 2009-03-12 19:39 | |
![]() | Svenska språknämnden _rekommenderar_ ett mellanslag före men det är ingen _regel_! :) Jag är på dudeniros sida... Mellanslag ger mig särskrivningsvibbar ... örk! :) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-12 19:43 | |
![]() | åh, the sweet taste of victory! Nu är du skyldig mig fem stora stark har jag bestämt mig för mr pekk. | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-12 19:48 | |
![]() | Sen blir det Pekk Perfomance :-D | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-12 19:49 | |
![]() | kom tillbaka när du kan stava till performance farsan! mvh den ridande språkpolisen el dudeniro | |
| levmysjkin - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:04 | |
![]() | Stavfel tyder bara på obildning. Ett i och för sig vanligt tillstånd hos "språkliberaler". | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:08 | |
![]() | levmyskin: Fast språkliberaler kan också vara personer som stavar bra men låter språket ha sin gång. Precis som att låta ett träd växa utan att man beskär det varje år. Det är så vackert. :) | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:08 | |
![]() | Ett språk utvecklas ständigt...även stavfningen. Har jag hört :) | |
| mrpekk - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:20 | |
![]() | Vad är en regel? Får det inte vara mellanslag mellan de tre punkterna? Måste det vara exakt tre punkter? Var står det definierat vilka språkregler som är regler och vilka som är rekommendationer? | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:25 | |
![]() | Wikipedia säger: Tre punkter efter varandra (...) används som uteslutningstecken. Mellanrum skrivs inte ut mellan punkterna. Däremot ska mellanrum användas omedelbart före den första punkten, om punkterna markerar att ett eller flera hela ord har tagits bort: * – Då berättade landsfiskalen ... Däremot används inget mellanrum om punkterna markerar att bara en del av ett ord uteslutits: * – Då berättade lands... Om meningen avslutas med ett uteslutningstecken används ingen extra punkt i slutet av meningen. Däremot kan andra skiljetecken som frågetecken eller utropstecken skrivas ut. Punkt används också för att markera meningens slut om meningen avslutas med ett citat som i sin tur avslutas med ett uteslutningstecken: * Landsfiskalen sluddrade något om "den där förgrymmade ...". Punkten skrivs däremot inte ut om citatet utgör en fullständig mening: * Landsfiskalen sluddrade otydligt. "Den där förgrymmade ..." | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:25 | |
![]() | mrpekk, det måste vara exakt tre punkter. Du har öga för detaljer och blir säkert en fantastisk språkvetare. :) | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:28 | |
![]() | Men herregud Rob, så detaljerat. Jag blir alldeles matt. | |
| sjutusan | 2009-03-12 20:29 | |
![]() | Betabossarna har tydligen inte fattat att det är dom som gjort HYFFSAT fel... (gjorde jag rätt med punkterna nu robbiebobbie?). | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:30 | |
![]() | Jag visste inte att det skulle vara mellanrum före den första punkten, men nu så ... :-) Förresten, ska det vara mellanrum före smileyn? :-D | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:31 | |
![]() | Inte riktig, men på det igen, Sjutusan! ;-) | |
| Ina | 2009-03-12 20:32 | |
![]() | Jag brukar störa mig på människor som stör sig på människor som stavar fel, iaf på detta sätt.... ;) Men jag måste faktiskt erkänna att det är något jag stör mig på, så är det folk som skriver "igentligen". Uhrr. | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:33 | |
![]() | Fyra punkter! Men Ina är spelvärd, så hon får skriva det. :-) | |
| mrperfect | 2009-03-12 20:34 | |
![]() | Jag tycker tråden är affekterad, men den har ett visst affektionsvärde. | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-12 20:34 | |
![]() | Ina är snygg, men det hör inte hit. :-D | |
| sjutusan | 2009-03-12 20:36 | |
![]() | Faaan! ( Är rätt säker på att det stavas med tre A;n när man är i affekt.) Tror nog att tråden är infekterad. Jobbar vidare ... | |