Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 249

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Caligatia2009-03-17 10:17
Antal inlägg: 2187

önskemål:
BUSUNGE
BUSUNGEN
BUSUNGAR
BUSUNGARNA
osv
Hade gärna sett en AMAZON också - Z är min fiende...

Caligatia2009-03-17 10:18

AB som fortsättning på -BAUDIs inlägg.

vulcan2009-03-17 10:25
Antal inlägg: 7666

Alla som av nån outgrundlig anledning brytt sig om att sätta sig in i min åsikt om urvalsprinciper för ordlistan vet att det är KISS som gäller. Keep It Simple, Stupid. Jag tillhörde den falang inom Scrabbleförbundet som röstade för ett strikt, lexikaliskt urval. Inte göra några borttag av ord och inte lägga till ord annat än vad som låter sig göras direkt utifrån SAOL:s egna föreskrifter (t ex prefixet NED-/NER-)

Att börja exempelvis vaska bort "förkortningar" och "egennamn" oavsett hur mycket detta görs internationellt innebär att man genast får ge upp KISS. Förespråkarna av såna ingrepp missar nämligen att det saknas tydliga och distinkta kriterier för att skilja ut en "förkortning" eller ett "egennamn" från "riktiga ord". I själva verket anser jag att hela distinktionen är nonsens. VD eller DALSLAND är inte ett mindre "riktigt" ord än BAGARE eller DALSLÄNNING. Vi bör tryggt utgå från att det finns ett gott skäl att de har upptagits som egna uppslagsord i SAOL och låta dem vara spelbara som alla andra ord. Precis som i tävlingsordlistan.

Att notera från internationellt spel är att egennamnsregeln lett till en del rena absurditeter i mitt tycke, t ex att veckodagarna inte kan läggas eftersom de skrivs med stor bokstav på engelska.

Att hålla oss till samma principer - utom just att böjningarna är med då - som för tävlingsordlistan är KISS i sig självt också. Enkelt och lättbegripligt.

Däremot är jag inte helt negativ till tanken på utrangerade ord. Inte som standard, men det skulle vara kul att som variant kunna spela med en "historisk" ordlista. Men då skulle man ju gärna ha borttagna ord flera upplagor tillbaka.

ANDERStG2009-03-17 11:06
Antal inlägg: 7560

Håller med kitteh och vulcan om konsekvens och kiss.

Måns_E2009-03-17 11:09
Antal inlägg: 12028

Jag som spelar ganska mycket böjt spel på nätet, och ganska mycket oböjt spel IRL skulle inte gilla mixade ordlistor (man har ju precis lyckats förtränga orden och nu vill jag inte lära in dom igen)

Ett alternativet är att ha två olika böjningslistor en med och en utan SAOL 12-ord. Det finns ju ändå två böjningsrum idag.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-03-17 11:49
Antal inlägg: 744

Caligatia, BUSUNGE (med dess böjningar) är ju ett godkänt ord redan... vad gäller AMAZON så skulle väl det vara ett godtyckligt tillägg, sånt kan vi inte göra, om nu inte den gamla volvon uppnått falukorvstatus, men det kan den väl bara sägas göra när den redan är godkänd enligt redan gällande ordlista? Det är den inte.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-03-17 12:11

Rent generellt tror jag det är bra att diskussionen om utrangerade ord tas och att vi får in synpunkter. Målet är absolut inte att skrämma bort scrabblare eller att komplicera saker överdrivet.

Böjningslistan är inte tänkt att bli eller vara nån lekstuga och principen att hålla saker så enkla som möjligt är naturligtvis det vi också strävar efter, men med större lojalitet mot regelboken. Att införa orden skulle inte vara nåt man gör i en handvändning, framför allt måste man ju börja med att faktiskt se till att orden finns tillgängliga. För att inte oroa spelare för mycket så påpekar vi igen att inget definitivt beslut i frågan är taget.

bbecker - Ej medlem längre2009-03-17 12:27
Antal inlägg: 472

amazon är de dr grekiska jättekvinnorna med så ingen bil

Caligatia2009-03-17 12:29

Så det är accepterat nu? Och jag har låtit bli att rulla med det, för att jag blivit nekad att göra det förr. Dessutom känt mig bitter över det, och helt i onödan. Nu vet jag helt säkert att jag aldrig kommer se skymten av någon busunge igen i mitt bokstavsställ... ^^

Q-tile - Ej medlem längre2009-03-17 12:38
Antal inlägg: 1319

BUSUNGE är godkänt i.o.m. SAOL13, ja.

Andra godkända ord är t.ex. APELSIN, KÖKSÖ, ÅKARBIL och FÖRNÖTA :-)

ANDERStG2009-03-17 13:02

Vilken regelbok ska lojaliteten visas mot?

kitteh - Ej medlem längre2009-03-17 13:21
Antal inlägg: 28

Personligen hyser jag inte någon oro när det gäller sånt som händer här på sajten... När det gäller ord som mönstrats ut och blivit ogiltiga är det sant att även jag mer än en gång hade önskat att *E/HO hade varit möjligt, jämte en bunt andra användbara saker från tolvan.

Jag tycker ändå under alla omständigheter att SAOL13 erbjuder så många nya fina möjligheter som den förra upplagan _verkligen_ inte gjorde att problematiken mest ligger på kunskapsplanet: det gäller att lära sig och få in t ex alla nya tvåor och treor så att de verkligen sitter i ryggmärgen. De gamla rävar som saknar *ANEROID, *GASTERA m fl har med stor sannolikhet missat möjligheter på det planet, det har jag själv erfarit även om jag inte direkt klassar mig som någon gammal räv.

Givetvis är det i slutändan en fråga om personliga preferenser men jag vill ändå passa på att göra reklam (gammal sådan vid det här laget) för www.scrabbleforbunde...SA OL13.pdf , där samtliga ord på 2-8 bokstäver som kom till finns uppräknade. Det finns dessutom en lista på några av de mest sannolika sjuorna (de nya med rött) www.scrabbleforbunde...SA OL13.pdf och åttorna www.scrabbleforbunde...SA OL13.pdf

När man gjort sig förtrogen med detta urval känns det inte lika angeläget att vårda minnet av de slopade orden. Så ser jag på saken!

Honeyloop2009-03-17 13:22
Antal inlägg: 15

Orkade inte läsa alla tidigare inlägg, men vad jag saknar är massa kort-ord som fn, oh, hua (kanske dialekt, sånt är svårt att veta när alla i ens omgivning använder ordet!)!

ANDERStG2009-03-17 13:26

Scrabbleförbundets listor på fyror och längre ord är de mest NYTTIGA, bedömt enligt hur ofta de använts då Frank spelat ett stort antal matcher mot sig själv. De mest SANNOLIKA (1-50) finns på Scrabolatoriets sida www.scrabolatorium.c...li khet.php

För rullningsord sammanfaller listorna långt men alla Z-ord är nyttiga, även om de är osannolika.

kitteh - Ej medlem längre2009-03-17 13:28

Här vill jag iofs komma med ett tillägg: eftersom böjningarna gjort rullandet så mycket lättare och mer frekvent är det skäl att också ha koll på både femmor och sexor ur listan med viktiga ord (iofs femmor och sexor alldeles överlag), genom att de busenkelt kan böjas till sjuor resp åttor genom -n och -s-förlängningarna.

kitteh - Ej medlem längre2009-03-17 13:31

Anderstg: du har alldeles rätt i iakttagelserna men när det gäller böjt spel måste kanske Frankska strategier omvärderas?

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-03-17 13:32

kitteh, det finns ytterligare information om sannolika ord, dels framtagna genom simulering:
scrabolatorium.com/s...la tion.php
och dels kombinatorik:
scrabolatorium.com/s...li khet.php
Finns även lite speltips:
scrabolatorium.com/r...sk olan.php

ANDERStG2009-03-17 13:34

kitteh: Likväl, det är inte enbart de mest sannolika. Men låt oss återgå till sakfrågan.

Vilken regelbok visar vi mer lojalitet mot genom de tänkta reformationerna?

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-03-17 13:44

ANDERStG, jag ignorerar inte din fråga, du kommer få ett svar senare idag, men det är nog bättre att låta den besvaras av vår nordkoreanskt skolade regelexpert :)

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-03-17 13:48

En annan sak som kanske kan vara värt att ta upp nu när vi ändå diskuterar listor och hjälpmedel. För böjt spel är ändelser som tidigare påpekats något centralt, vi har en del listor på såna som vi tagit fram i studiesyfte. Skulle det finnas intresse av det eller är det något som skulle kunna användas negativt eller åtminstone uppfattas som det? Kort utdrag ur Sju-ARE-listan för att illustrera vad det rör sig om:

ASÄTARE
ATENARE
BADDARE
BAJRARE
BANTARE
BAYRARE
BEDJARE
BELGARE
BINDARE
BIÄTARE
BJUDARE
~~~~~~