Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anneli72 - Ej medlem längre2009-03-15 01:00
Antal inlägg: 11612

Här gäller det att gilla läget.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-15 01:01
Antal inlägg: 1637

Jag läste att det diskuterades tidigare om åtgärder. Hur kan man gå till väga för att åtgärda problemet ännu bättre än det görs i nuläget? Det förekommer ju trots allt i inte så liten skala alls, förolämpningar och kränkningar helt öppet. Jag tror det är svårt att göra varg till lamm och få de som dagligen trakasserar sina medmänniskor att ändra inställning. Det behövs direkta lösningar.

E Soul - Ej medlem längre2009-03-15 01:04
Antal inlägg: 813

Viktor_M 2009-03-15 01:01:
   “Jag läste att det diskuterades tidigare om
    åtgärder. Hur kan man gå till väga för att åtgärda
    problemet ännu bättre än det görs i nuläget? Det
    förekommer ju trots allt i inte så liten skala
    alls, förolämpningar och kränkningar helt öppet.
    Jag tror det är svårt att göra varg till lamm och
    få de som dagligen trakasserar sina medmänniskor
    att ändra inställning. Det behövs direkta
    lösningar.”

Ibland är den bästa lösningen att bli kvietist. En klassisk naturlag som man får lära sig i skolan är ju den om verkan och motverkan. Inte för att den nödvändigtvis är sann eller ens relevant, men att hålla på och försöka lösa saker gör ofta att man istället skapar mer problem för sig än man hade från början.

Mouche - Administratör2009-03-15 01:11
Antal inlägg: 24193

Nu ska jag ta och uppsöka rummet med täcke och kuddar...sovrummet med andra ord.

Det ska bli mycket intressant att följa tråden i morgon.

Ha det bra allesammans och natt natt...

Mouche

Nattravn - Ej medlem längre2009-03-15 01:11
Antal inlägg: 9141

Mouche: Massor med kramar!

-Robson - Ej medlem längre2009-03-15 01:13
Antal inlägg: 620

Kärvänlig knytnäve@Ravens överarm

Bitte - Administratör2009-03-15 09:13
Antal inlägg: 24224

Hittar denna tråd då jag kliver upp kloka ord av en klok man ,,

Jag tillhör de som under en tid inte kunde skriva nått alls på forumet utan att bli häcklad oavsett om det var under seriöst eller snack,. drog mig under vissa perioder att ens skriva nått i sånt som var intressant eller berörde mig , just pga av det som denna tråd handlar om..

Bitte

ANDERStG2009-03-15 09:21
Antal inlägg: 7560

Men en kram håller sig inte strikt till ämnet.

Vi borde nog specificera hurdana påhopp vi talar om. Annars kan vi alla krama varandra och hålla med om att det är elakt att vara elak.

Bitte - Administratör2009-03-15 09:39
Antal inlägg: 24224

Om jag funderar vidare på detta så handlar det om för min del , de som sitter och skriver ironiska svar på en fråga under support, eller de som bara är allmänt otrevliga eller kanske lustiga över felstavningar eller annat i ett inlägg,, till det kommer rena personliga kränkande påhopp och elaka kommentarer.

Eller att man direkt är några som tramsar sönder ytterligare en tråd som kanske faktiskt även om den ligger under snack är tänkt och har ett rätt så seriöst ämne..

Sedan så är det många här liksom på andra ställen som behöver lära sig att skilja på sak och person , att man har en annan åsikt innebär INTE att man inte gillar den personen. Har själv fått mail om detta efter diskusioner i main,, just om att jag är emot den personen fast det är ämnet som jag berörs av

Behandla andra som du själv vill bli behandlad är en rätt bra devis här i livet

Bitte

Mouche - Administratör2009-03-15 09:45

Jag talar om påhopp där någon, ofta helt oskyldig, blir utsatt för dumma kommentarer.

Det kan gälla en felstavning som ältas i det oändliga och där folk uppenbarligen -inte- förstår att det han/hon själv håller på med är långt, långt mer löjligt i sunt tänkande människors ögon än en bokstav som måhända hamnat på fel ställe.

Det kan också vara påhopp om utseende med mera, med mera..

Det är hög tid att börja använda det gamla hederliga sunda förnuftet och kanske också att börja praktisera "behandla andra som man själv vill bli behandlad".

Mouche

Mouche - Administratör2009-03-15 09:46

Ooops...jag upprepade visst bara Bittes ord här ovan.

Ber om ursäkt.
Jag läste inte innan jag postade mitt. =)

Mouche

HumbleBug2009-03-15 09:57
Antal inlägg: 1836

Om någon i forumet alldeles nyligen varit betydligt mer naiv än vad man skulle kunna förvänta sig av henne enligt hennes egen profil. Ska man då påpeka detta för henne, liksom för att strö salt i såren, eller ska man nöja sig med att gotta sig åt detta i smyg?

Om man inte alls är oskyldig, förtjänar man sig då inte att få sig en rejäl dängare?

....

skämt å sido, det är lätt att sitta bakom ett tangentbord och göra sig lustig på en annans bekostnad. Tvekar starkt på att folk skulle bete sig som dom gör utan internet-distansen.

Det är något det tål att tänka på: "Om personen stod mitt framför mig, hur skulle jag bete mig då?"

Fruktsaft2009-03-15 10:22
Antal inlägg: 60

Vad skulle lämplig konsekvens vara av ett opassande beteende? varning följt av en periods avstängning om man fortsätter bete sig illa?
Man har ju sett hur vissa kan bete sig och det vore bra om det togs allvarligt, då utan konsekvens finns ingen anledning att ändra sitt mindre uppskattade beteende.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 10:43
Antal inlägg: 2032

Jag inser ju att forumvärdarna har egna liv också, men fick jag önska fritt så skulle en hårdare moderering vara bra Ja, efter att forumreglerna skärpts till förstås, med formuleringar om vad som INTE är välkommet beteende här. Som häcklingar och trådförstörande flams. Det finns väl ett par-tre trådar som är rena flamstrådar, det borde väl räcka? En flamsflik kanske vore nåt i stället?

Jag hör också till dem som anser att bara för att en tråd ligger under Snack ska den inte behöva tramsas sönder.

Fruktsaft2009-03-15 10:54

katalias - Jag är helt på din idé med en separat flamsflik. Tror det skulle vara sunt för att kunna dra en skarpare gräns i andra flikar.
Men vart drar man gränsen mellan acceptabel syrlighet/svar på tal/försvar och de som gått för långt? Gränsen är ju flytande, samt beror ju mycket på hur frekventa dessa kommentarer är och om man kan se fokus mot en särskild person osv.

mbp293 - Ej medlem längre2009-03-15 10:54
Antal inlägg: 119

Jag har själv blivit häcklad på ett så fantasifullt och träffsäkert sätt att jag inte kunde låta bli att dra på smilbanden. Jag lever hellre i en värld där folk vågar ta och ge lite skit än att alla ska kramas hela tiden.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 11:00

mbp, är det så du uppfattar det hela? Själv tycker jag att det evinnerliga kramandet är malplacerat i forumtrådar, sådant kan skötas via mejl i stället. Det jag motsätter mig är tramsande, häcklande och annat trådförstörande beteende. Ge och ta skit? Javisst, det kan vara roligt. Men inte när det frångår trådämnet. Och om du läser mitt inlägg så tycker jag att särskilda tramstrådar kan få finnas, där folk kan sprida och äta hur mycket skit som helst.

Fruktsaft2009-03-15 11:01

mbp293 - jag stör mig lika mycket på frekventa kramar som skickas hit och dit, om det är ett specifikt ämne som ska diskuteras. Dock är det av olika anledningar som jag stör mig.

katalias - Ej medlem längre2009-03-15 11:02

Fruktsaft, jag tycker att gränsen ska dras av sajtens obestridliga diktatorer. Odin, Monk och om Claw fortfarande är kvar. De får naturligtvis se över formuleringarna i reglerna och kanske hårddra. Gränsen ska ju inte vi medlemmar dra, även om jag tycker att sunt förnuft och vanligt hyfs automatiskt skulle dra en dylik gräns. Men uppenbarligen funkar ju inte det.

mbp293 - Ej medlem längre2009-03-15 11:09
Antal inlägg: 119

Ja det är så jag ser det. Även i en seriös tråd om ex. hur man installerar en glappkontakt kan det finnas utrymme för småelaka kliringar och humoristiska avstickare från ämnet. Naturligtvis har Mouche rätt i att stavfelskommentarer och liknande dryga inlägg knappast tillför något till denna värld. Men låt oss för gud skull inte bli perfekta...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?