Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 211

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2009-03-16 12:17
Antal inlägg: 18678

Kermis: Jag trodde du kunde djur? Tji fick la jag :S

"Själv ser jag fram emot att nån dag faktiskt få sälja avmaskningsmedel och p-piller till katter i butiken..."

Vi avmaskar redan nu FÖR mycket, resistensen ökar hela tiden. Eg borde all avmaskningsmedel vara på recept.

vuk2009-03-16 12:21
Antal inlägg: 489

Apoteket är väldigt bra, håller kontroll på läkemedel och är kunniga och serviceinriktade på det de gör. Varför ta bort det? av principen inga monopol, mm det funkade ju skit bra på elpriserna...eller för vattnet i boliva om man vill sträcka sig långt för exempel.
om problemet är att kattpreventivmedel etc bör kunna säljas i butik kanske regeringen kan se över detta istället mycket mer proporionell åtgärd...

VetaGreta2009-03-16 12:45
Antal inlägg: 85

Det är knappast så att cancermedicin, insulin och astmasprejer kommer att finnas på Ica. Panodil och näsdroppar köper jag däremot gärna där, istället för att passa korta öppettider på Apoteket och låta bli att bli sjuk på helgerna.

annelille2009-03-16 12:56
Antal inlägg: 500

håller med vetagreta!.... skulle precis skriva ngt liknande.... nässpray, revaxör, immodium och annat som är 'ofarligt' borde man kunna köpa på ica....

Snoosy2009-03-16 13:03
Antal inlägg: 4273

veta, har du något belägg för att det blir så som du säger ?

kermis och ronny.
Nu är det så att vänstern vinner i nästa val. Så förhoppningsvis så säljs inte apoteksmonopolet ut före dess.

Jag är inte emot att sälja receptfritt i vanlig affär.
Man kan gå halva vägen var.
Vad jag säger spelar ju egentligen ingen roll. Ni har eran åsikt. Den motsatta :)
Att jag står för min åsikt år man tydligen inte ;) Eran är ju den rätta..

Snoosy2009-03-16 13:11
Antal inlägg: 4273

Den borgerliga regeringen har gjort det svårt för de svaga i samhället. Där har du rätt Kermit.
De har även börjat sälja ut samhället, som de sagt.
Sänkt skatter har de gjort. Vilket gynnar höginkomsttagare.

Men den viktigaste saken de kom till val med har de inte lyckats med. Sett till att arbetslösheten sänkts! Istället har den stigit.

Ronny2009-03-16 13:13
Antal inlägg: 518

ja jag hoppas verkligen att vänstern vinner i nästa val, och det tror jag att den gör också. (jag röstar alltid på sossarna)
vad jag menar är att det finns väl egentligen inga större problem med att man skulle kunna handla huvudvärkstabletter på ica istället för på apoket, till kanske ett bättre pris t.o.m. dessutom slippa åka en extra runda till apoteket när man ändå är o handlar..
och som sagt, så länge högkostnadsskyddet finns kvar så stör det inte mej.

Ronny2009-03-16 13:16
Antal inlägg: 518

jag är själv väldigt beroende av olika mediciner o skulle inte ha råd om det inte vore för högkostnadsskyddet.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-03-16 13:18
Antal inlägg: 1788

Snoosy: Vad exakt är det du ogillar med Göran Hägglunds förslag?

(Förutom att det inte är skrivet av en vänsterpartist).

vulcan2009-03-16 13:23
Antal inlägg: 7666

Snälla blanda inte ihop frågan om försäljningsmonopol och subventioner. De båda sakerna har nada med varandra att göra.

Sverige hade privata apotek fram till 1970. Exempelvis drev mina barns morfars mamma ett i Norberg. Vad jag vet var det inte utsugning och exploatering av de arbetande massorna och de sjuka, men jag kan ha fel.

Jag är dock inte så naiv att jag tror att avreglering innebär guld och gröna skogar med automatik för konsumenterna. Man måste fundera över hur man kan undvika att några få aktörer delar marknaden mellan sig. Att bara sälja ut för utsäljandets skull är dumt även om jag rent ideologiskt anser att staten inte ska befatta sig med försäljning och än mindre försäljningsmonopol överhuvudtaget.

trashone - Ej medlem längre2009-03-16 13:24
Antal inlägg: 18678

Vänstern vinner nog inte så säkert nästa val...

JaapConrad - Ej medlem längre2009-03-16 13:25

Vulcan: Nu är iofs den här reformen ganska evidensbaserad. Tillgängligheten har ökat markant i Norge, som privatserade sitt statsmonopol 2001.

Evakuera - Ej medlem längre2009-03-16 13:29
Antal inlägg: 54

Om man tittar på marknaden i resten av Europa, där försäljningsmonopolet redan är avskaffat, är det några få jättebolag som äger i stort sett alla apotek. De tittar ny lystet på Sverige, och risken lär väl vara stor för att konkurrensen inte blir särskilt hård. Det finns visserligen konkurrenslagstiftning, men dagens aktörer verkar alltid listigt lägga sig precis på gränsen och kan sedan styra och ställa med priser och sortiment i stort sett efter behag. Högkostnadsskyddet lär ju vara kvar, men marknadsmässigt sett gör det ju bara företagen mer prisokänsliga och medborgarna får stå för kartellöverpriserna via skattsedeln i stället.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-03-16 13:37

Evakuera: Källa?

Det tycks nämligen strida mot vad alla de flesta remiss- och expertutlåtanden som jag läst säger. Inklusive apotekets ledning:

www.dn.se/opinion/de...r- 1.508019

vulcan2009-03-16 13:48
Antal inlägg: 7666

Intressant artikel.

Avregleringar av alla slag kommer alltid att möta motstånd och mindre lyckade avregleringar åberopas som bevis för dess allmänna ondska. De andra exemplen kommer däremot inte att nämnas. Ni som är lite yngre kan förmodligen inte föreställa er hur det var när man fick stå med mössan i hand inne på någon av Televerkets "butiker" och be om en telefon. Om man inte var beredd att begå den brottsliga handlingen att jacka in en telefon som inte var inköpt på monopolet vill säga.

1stclassriot2009-03-16 13:56
Antal inlägg: 522

anneli72

80-100 kr för ett besök på vårdcentralen är väl inte så farligt egentligen? jag är låg-låg inkomsttagare och jag säger detta. jämfört med USA, har du ingen försäkring får du gå hem igen! här får du en faktura med dig hem istället om du inte har pengar med dig och kan betala senare.

i michael moores film "sicko" fanns det något land som hade gratis sjukvård, minns inte om det var canada eller storbritannien det vore ju utopia om det kunde vara så här.

var det så att det är tänkt att mediciner ska kunna säljas i mataffärer om de säljer ut? vet inte. men om det skulle bli så, så vore det ju kanon, för mataffärerna är öppna längre än apoteket. å andra sidan kanske det är lättare för missbrukare att stjäla eller köpa ut medicin att "knarka".

jag vet inte, det är svårt...

kermis2009-03-16 14:03
Antal inlägg: 1323

trashone: jag vet att många avmaskar för mycket. Bara för att jag vill kunna ha möjligheten att sälja, så måste jag ju inte automatiskt vilja sälja allt till alla... Vi säger redan nu stopp till folk som kommer in och vill köpa vårt veterinärfoder utan att ens ha varit hos veterinären och fått diagnosen bekräftad, att de inte får köpa av oss om de inte har med sig ett recept. Att jag vill sälja avmaskningsmedel och p-piller till katt beror mer på service än på vinst. Och det var mest en parentes. Förslaget handlade ju inte om det och ett sånt förslag som gjorde ovanstående möjligt för mig, kommer förmodligen inte ens komma upp. Men hoppas kan jag ju. :)

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-16 14:04
Antal inlägg: 11612

Jag tror att besöket på vårdcentralen går på 140kr.
Sedan tar läkaren ut ett arvode per varje utskrivet recept.
Det arvodet ligger på 80kr.
Arvodet kan alltså i vissa fall bli högre än läkemedlet.

VetaGreta2009-03-16 14:31
Antal inlägg: 85

Snoosy
jag använder sunda förnuftet. Rekommenderas.

miss_ia2009-03-16 14:55
Antal inlägg: 288

Jag tycer Apoteket ska sluta ha monopol på allt. Värktabletter och andra receptfria medel borde finnas på alla livsmedelbutiker (t.ex. ICA m.m). Då det kommer till receptbelagda medel, t.ex. tillväxthormon och andra "dyrbara" medel, ska detta endast finnas på Apoteket. Annars ökar riskerna för större kriminalitet hos butikerna. Och jag vågar itne ens tänka på bristerna kring kunnighet och kommunikation mellan instanserna....usch, låt det vara som det är!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?