Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 171 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:27 | |
![]() | Mekano, visst, jag är inne på din linje. Våra hjärnors biologiska olikhet är avgörande för hur mäns och kvinnors beteende skiljer sig åt. Sen är hjärnan givetvis inte helt statisk utan under utveckling, vilket lämnar visst utrymme för att individen renodlar det beteende som är socialt/kulturellt accepterat. Men bara inom ramarna för det biologiskt möjliga. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:38 | |
![]() | Sylvia och Mekano: Tror det kan vara dags att skippa 1800-talet nu och se sanningen istället. www.dn.se/nyheter/ve...r- 1.524941 "Hon hittade tre undantag. Ett är aggressivitet, framför allt fysisk aggressivitet. Men skillnaden mellan kvinnor och män är inte enormt stor." Varför sitta och gnaga på påhittade biologiska skillnader när man kan fokusera på de verkliga skillnaderna? Faktumet att kvinnan har 80 procent av mannens lön på arbetsmarknaden till exempel. Att sitta och spekulera i biologiska skillnader på ett sånt där sätt är kränkande för båda könen och exakt lika dumt som att som att ja till exempel sitta och leta rasbiologiska skillnader. För sådana tror ni inte finns va? | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:39 | |
![]() | Män är lite roligare än kvinnor, annars är kvinnorna bättre på allt. | |
| jannito | 2009-03-16 20:41 | |
![]() | det finns bra folk i bägge läger,,,och dårar oxå,man fär väl va gla för dom som trivs tillsammans utan å hålla på att prata skit å gnälla,,,,,lyckliga dom | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:43 | |
![]() | Sant! Men, trots att de kan jongla med enbart två bollar på en gång, så vinner de på bättre koncentration på en sak i sänder. Bibelcitatet (ovan) lyder ung. så här: Kvinnans list övergår mannens förstånd. Menas med det att mannen inte hänger med = förstår inte vad kvinnan menar eller kvinnan är överlägsen mha sin list medan mannen står där och försöker fundera ut något vettigt. Ärligt sagt, så är jag glad över att min man inte är som jag. Hur skulle det gå? | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:45 | |
![]() | Det finns vetenskapliga bevis på, att kvinnan är bättre på att köra bil. Troligen just för att hon kan hålla fler bollar i luften samtidigt. Sedan tror jag att mannen är mer ihärdig t ex. när man kör längre sträckor. | |
| Quelle | 2009-03-16 20:45 | |
![]() | De biologiska skillnader som finns... hum... förutom könsorganens uppbyggnad... hos en nyfödd pojke och en nyfödd flicka finns inga andra skillnader. Jo, en flicka har oftast starkare skelett än pojkar, pojkar är överlag lite större när de föds än vad flickor är. Sen är det vi som planterar skillnaderna... så Viktor, jag kan bara instämma med dig. Fokusera på de verkliga skillnaderna. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:46 | |
![]() | Viktor: Jag tycker inte att det är det minsta kränkande att få veta att min hjärna är lättare och annorlunda byggd än mannens, lika lite som jag blir kränkt om någon påpekar att jag inte har penis och skäggväxt. Varför är det så otänkbart och provocerande att de yttre biologiska skillnaderna har sin motsvarighet i inre skillnader? När du säger "lämna 1800-talet" så är det ett uttryck för att du som "modern människa" vill att människan inte skall vara primitiv och begränsad av sin biologi - fine, tanken är god och väl värd att försöka förverkliga med de medel vi kan. Men det bästa sättet att komma dit är att inte blunda för de olikheter som finns. Då kan vi finna en jämlikhet som är förankrad i de vi är, inte de vi önskar vara. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:48 | |
![]() | Victor www.fpes.se/old/Femi...kn ing.html "Några konkreta skillnader är att den kvinnliga hjärnan har en tjockare hjärnbalk som förbinder hjärnhalvorna. Det är antagligen därför kvinnor har bättre simultankapacitet. Man har också visat att kvinnorna använder båda hjärnhalvorna och fler delar av hjärnan när hon lyssnar och talar. Män använder bara ena hjärnhalvan. Det kan vara därför mäns talförmåga drabbas hårdare vid en stroke." | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:50 | |
![]() | Liknande forskning www.resurs.folkbildn...mm aman.htm "Ett annat faktum är att sex av sju savanter är män. Även bland autister är majoriteten män. Enligt autistexperten professor Simon Baron-Cohen har män mer en S-hjärna och kvinnor mer en E-hjärna, där "E" står för empati och "S" för system. Baron-Cohen hävdar att autism är en extremform av den manliga hjärnans fokus på systemtänkande. I programmet frågar sig forskarna om savanternas genialiska förmåga kan förklaras som en felkonstruktion av den manliga S-hjärnan?" | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:51 | |
![]() | Mekano, det där är musik för mina öron. Fascinerande! | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:52 | |
![]() | "vilka är störst mannen eller kvinnan i samhället?" Slutsats: Alltså, efter stroke har män större makt i samhället än en kvinnor! | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:52 | |
![]() | eller? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:53 | |
![]() | Kvinnor har sämre humor, var vad vi kom fram till. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:54 | |
![]() | Ja visst är det intressant och det är inte så att man direkt blir chockad över forskning som tyder på dessa skillnader i hjärnan.. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-16 20:54 | |
![]() | Sylvia. Jag tycker det är kränkande att höra om skillnader på män och kvinnor som inte finns. Höra att jag är sämre på något än min flickvän är, fast det inte stämmer. (Nu har inte jag någon flickvän, men som ett exempel) Läs fakta, Sylvia. Våra hjärnor ser likadana ut. Men visst, försök få ett jämställt samhälle genom att presentera falska skillnader mellan män och kvinnor. Vi kommer ändå hämmas av samma ideal och jag som man kommer att fortsätta tjäna i snitt 20 procent högre lön än du som kvinna om vi inte fokuserar på de verkliga skillnaderna. Jag måste säga att jag tycker att människan är primitiv och själv lämnar jag sällan 1800-talet. Jag kör inte så mycket bil och jag lyssnar på klassisk musik. Men min syn på kvinnor respektive män är dessbättre inte kvar i 1800-talet. så... Blunda inte, bli upplyst. | |
| Dyslekso | 2009-03-16 20:57 | |
![]() | Viktor, det handlar om statistiska skillnader, inte om dig som person. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-16 21:00 | |
![]() | Men alltså Victor, läs själva artiklarna bara. Tänk inte värderingar eller känslor. Läs bara utan att värdera. Självklart är alla unika och speciella människor formade av många fler saker än en struktur i hjärnan! Hittade ännu en artikel som var intressant ang skillnader även mellan homosexuella och hetersexuellas hjärnor. Också i de skillnaderna finner man stöd för manligt och kvinnligt tänkande..tycker jag. www.dn.se/nyheter/ve...a- 1.595398 | |
| 655556 | 2009-03-16 21:00 | |
![]() | @ Viktor_M: "...påhittade biologiska strukturer" Om det är något som är påhittat så är det nymodigheterna med genus"vetenskap"och dylikt. Allt är inte per definiton förlegat för att detär en "gammal" inställning härörande från "1800-talet". Till skillnad från politiska flugor så är biologin något beständigt, något vars strukturer skulle ta mycket lång tid att bryta ner. Jag håller med dig, lika lön för lika arbete. Men mycket av de radikalfeministiska tankegångarna som anses vara poltiskt korrektidag är helt åt fanders. "Är det inte dags att skippa modesnacket om 'förlegade normer'", säger jag. Mina grundläggande idéer: - JA, vi behöver jämställdhet - JA, vi behöver likhet inför lagen och inför arbetsgivaren - JA, fler kvinnor behövs i näringslivet, inte för att det ska vara rättvist utan för att de kan tillföra något. - NEJ, det är inte viktigt att kvotera fram och tillbaka så att alla yrken i samhället utförs till 50% av vardera kön. - NEJ, det är inte viktigt att barn leker med samma saker och har på sig samma saker oavsett kön. - NEJ, vi behöver inte detta: www.skb.se/upload/pu...10 webb.pdf eller detta: www.atomer.se/div/trumpet .pdf Angående biologiska skillnader mellan raser: Visst finns dem, detta är vetenskapligt bevisat och heller ingen överraskning med tanke på evolutionen, fast denna kanske bara är påhitt? Huruvida det sedan är vettigt att med dessa skillnader som basis ge sig in i någon form av klassificeringsprocess och/eller rasåtskillnadsideologer är en HELT annan fråga i vilken jag utgår ifrån att de flesta sunda människor har samma uppfattning. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-03-16 21:01 | |
![]() | Kan man inte bara njuta av skillnaden? | |