Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 377 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Caligatia | 2009-03-19 11:52 | |
![]() | Jag ser inte bara till vågen kissed, framförallt inte som jag får i mig stora mängder socker. Om det inte framgått så förespråkar jag alltså INTE att man uteslutande skall sätta i sig mättade fetter, men att jag inte tror att det är onyttigt att äta det med måtta. Framförallt så tror jag att det är mycket, mycket värre med snabba kolhydrater än med mättat fett. Jag tror på en balanserad kost med så naturliga råvaror som möjligt. Jag har personliga problem med enkelomättat fett (omega 3 o 6) - de är blodförtunnande - helt ofarligt och ofta tom hälsosamt för de flesta personer. Jag har en blodsjukdom och är strängt förbjuden att äta kosttillskott som innehåller ovanstående. Jag får bara äta det om det finns naturligt i maten, och då med måtta. Skall sätta mig in i dessa studier nu. | |
| Snoosy | 2009-03-19 18:13 | |
![]() | Löken,, Tror också på en blandning. Men då ska det helst vara naturliga produkter. Olja är inte fel att äta. Och det är fleromättat. Men jag tror även där, på ren olja. Det finns många som köpter ''matolja'' (det står så på förpackningen) Där ska man se upp och välja rapsolja istället. När jag menar att man ska äta mättat fett, så menar jag verkligen inte siter eller dylikt. Utan rent smör. Upa ;) Upa, du behöver inte ge mig en kram om du inte menar det. Vet mycket väl vad en sund livslinje betyder. Den är olika för allla. Jag har hittat min. Rena livsmedel är det bättre. Hemkakat bröd bl.a Ren fil, ren youghurt, utan socker. Ursprungsprodukterna. dvs inte lättfil. ex. :) Cali,, cola är nog boven i ditt liv dessvärre :( Slutar du med och väljer vatten istället, så kommer du må mycket bättre.. | |
| Snoosy | 2009-03-19 18:14 | |
![]() | siter = ister | |
| Snoosy | 2009-03-19 18:16 | |
![]() | hemkakat haha.. Jag måste fasen börja läsa igenom vad jag skrivit innan jag skickar iväg. Sorry :D | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-03-19 18:19 | |
![]() | Det kan jag skriva under på också Caligatia. Tror man kan äta det mesta bara man gör det med måtta. Och lightprodukter håller jag mej långt ifrån. Vill ha naturliga råvaror. Men mättade fetter använder jag ändå så lite som möjligt, men visst ibland slinker det ju ner i matlagningen:-) | |
| YlBjörn | 2009-03-19 18:31 | |
![]() | Tror att oavsett vilket fett man äter så dör man. Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet. Så ät det ni gillar, så länge det varar! | |
| Snoosy | 2009-03-19 21:46 | |
![]() | YlBjörn, klart att man ska äta och må bra. Självklart ska man käka det man tycker bäst om ibland :) Men inte varje dag :P | |
| kajix | 2009-04-08 11:30 | |
![]() | Debatt på Dagens medicin huruvida Livsmedelsverkets studier verkligen säger något om det mättade fettets farlighet. Vi får väl vänta på Livsmedelsverkets försvar. Och så kan man hålla på i många år... www.dagensmedicin.se.../i ndex.xml | |
| kajix | 2009-06-19 11:34 | |
![]() | Ah, äntligen har livsmedelsverkets gd gett sig in i debatten. www.dagensmedicin.se.../i ndex.xml Om och på vilket sätt mättat fett skulle vara farligt vet vi dock fortfarande inget om. | |
| handinglove | 2009-06-19 13:49 | |
![]() | Det här är vad jag har fått lära mig (biokemikurs ett år, läkarstudier) i en sammanfattad och lite enklare version :P : 1) LDL (low density lipoproteins) är de fettproteinerna som transporterar kolesterol från levern (där de tillverkas) till andra organ. Detta är en nödvänding process då kroppen behöver kolesterol för att tillverka hormoner, vitamin D, gallsalter (bile salts) osv. Cellerna kan dock endast ta emot så mycket kolesterol som de kan göra av med och när de inte kan ta emot mer så åker LDL istället till blodkärlen där de lämnar av sitt kolesterol = åderförkalkning 2) Hur mycket LDL vi har i kroppen är direkt relaterat till hur mycket fett vi har i kroppen. Dvs. hur mycket fett vi äter och hur mycket fett vi producerar. Ju mer fett ju mer LDL. 3) Oxiderad LDL är betydligt mer åderförkalkningsframkalla nde (binder lättare till blodkärlens vägg). 4) HDL (High density lipoproteins) är de fettproteiner som tar kolesterol från blodkärl och organ till levern där de sönderdelas och används till hormonproducering osv. Detta kallas för "bra kolesterol". Och är LDLs motpart skulle man kunna säga. 5) HDL motverkar oxidering av LDL (läs punkt 3) 6) HDL ökar pga träning och minskar pga rökning och övervikt. 7) Slutligen: Mättade fetter ökar antalet små LDLs i kroppen (tar längre tid för cellerna att förbruka än stora LDLS, och är därmed mer åderförkalkningsframkalla nde) Transfetter ökar antalet LDLs samt minskar antalet HDLs Fleromättade fetter ökar upptagning av LDL in i cellerna --> ökad användning av kolesterol istället för avlämning i blodkärlens vägg. Långt och tråkigt kanske. Men där har ni det. | |
| handinglove | 2009-06-19 13:52 | |
![]() | Och sedan när det gäller high-fat low-carb så skulle jag vilja säga att det är en väldigt destruktiv diet. Det bästa är alltid en balanserad diet med träning. Såklart. :) | |
| kajix | 2009-06-19 13:59 | |
![]() | Destruktiv, hur? | |
| handinglove | 2009-06-19 14:36 | |
![]() | När vi inte äter kolhydrater så tas energin från fett istället. Mycket av fettet (triacylglycerol; tre fettsyror och glycerol) kommer från våra egna lager (därför blir vi smalare). Fettet delas upp i sina beståndsdelar fria fettsyror och glycerol. Alla dessa fria fettsyror tas upp till stor del av levern som producerar LDLs --> åderförkalkning (samma händer i diabetes, utan insulin frigörs fettsyror från våra fettlager utan några begränsningar). När det gäller energiproduktion från fettsyror istället för från kolhydrater så är kroppen inte kapabel att ta hand om så mycket fettsyror som frigörs (vi har inte tillräckligt med syre för detta) så istället produceras ketonkroppar (syror) som leder till att vårt blod blir mer surt (lägre pH). Till en viss del så kan kroppen ta hand om dessa syror men inte allt och inte om det fortsätter på samma sätt. Istället får vi något som heter acidosis (på engelska). Läs här: www.wrongdiagnosis.c...mp tom_list Hjärnan kan inte använda sig av fettsyror som bränsle utan behöver kolhydrater eller (efter några veckor) ketonkroppar. Därför är det väldigt dumt att sluta äta kolhydrater tvärt av för hjärnan hinner inte vänja sig vid sin nya kost och har inte tillräckligt med kolhydrater för att funka riktigt ordentligt. | |
| kajix | 2009-06-19 17:17 | |
![]() | Aha, du menar "visst man går ned i vikt, men destruktivt=man får sämre hälsa ändå" Annars fylls ju nätet med historier om både viktnedgång och hälsoförbättringar, inklusive finare kärl. Det verkar också som att det blodsocker som är livsnödvändigt tillgodoses av det som kan produceras av protein och fett. Därmed inte sagt att det är det mest effektiva. Naturligtvis kan det ju vara en fördel att dra ner kolhydraterna långsammare för att ge kroppen tid att ställa om. Ingen verkar heller ha drabbats av acidosis. | |
| handinglove | 2009-06-19 18:38 | |
![]() | Det ar helt riktigt att blodsocker kan produceras av protein och fett och det ar darfor en manniska kan overleva utan kolhydrater. Det ar ingen tvekan om saken att ketonkroppar som tillverkas vid anvandning av fettsyror som bransle skapar acidosis, dock kanske inte sa illa att man far symptomen yrsel, illamaende osv. Har svart att tro dock att ingen har drabbats av det. Speciellt iom att en hog proteinkost aven ocksa bidrar till acidosis. Proteiner och fett aktiverar aven magsyreproducering i hogre grad an kolhydrater och kan ocksa darmed ge problem. Nar det galler finare karl sa har jag ocksa hort det, men funderar pa hur den undersokningen har sett ut. Traning och fleromattade fetter bidrar ju aven till lagre kolesterol... Annu en sak att tillagga ar att fria radikaler skapas utav omattade fetter. Huruvida detta ar relevant i relation till low-carb high fat kan jag dock inte svara pa men det kan tankas att det kan vara sa. | |
| frvib | 2009-06-20 16:51 | |
![]() | Att symtomgivande ketoacidos skulle uppstå på grund av lågkolhydratkost är osannolikt. Det finns i forskningen en enda beskrivning av ett fall där en kvinna åt Atkins-kost och fick ketoacidos i samband med det. Med tanke på hur många som äter LCHF-kost är de epidemiologiska beläggen för att det inte finns någon särskild koppling väldigt starka. Vidare nedregleras kroppens egenproduktion av LDL vid högt intag genom kosten. Huruvida HDL är enkom "bra kolesterol" är också något som diskuteras flitigt. Sammanfattningsvis är verkligheten sällan så svart eller vit; tvärtom rör det sig om oerhört komplexa samspel som vi människor bara till viss del kan förstå alla gånger. Min erfarenhet är att föreläsare på läkarprogrammet inte alla gånger belyser komplexiteten nog och uttalar sig väldigt subjektivt och hypotetiskt. | |
| frvib | 2009-10-01 21:13 | |
![]() | En ny, tungt vägande utvärdering från WHO säger bl.a. följande: "Based on the results of epidemiological studies and trials on CHD (events and death) it was also agreed that: – There is convincing evidence that substituting SFAs with PUFAs reduces the risk of CHD. – There is probable evidence that substituting SFAs with mainly refined carbohydrates does not impair the risk of CHD, but may support the development of metabolic syndrome. – There is insufficient evidence that substituting SFAs with mainly whole grain carbohydrates does not impair the risk of CHD. FAO/WHO Dietary Recommendations for SFAs The intake of SFA should not exceed a MAL of 10%E to keep cholesterol levels in a normal range and to reduce the risk of CHD." (CHD = coronary heart disease, SFA = saturated Fatty acids) Drygt 300 sidors läsning för den intresserade: content.karger.com/P...tN r=223977 | |
| kajix | 2009-10-01 22:47 | |
![]() | Vad innebär "tungt vägande"? | |
| frvib | 2009-10-01 23:20 | |
![]() | Att man noggrant har gått igenom en enorm mängd studier och artiklar som på olika sätt berör fett och fettsyror i kosten. Utvärderingen kommer högst sannolikt att utgöra grund för kommande kostrekommendationer kring fett och personer som fortsätter att tvärsäkert hävda att mättat fett är ofarligt kan nog få det svårare att bli tagna på allvar. | |
| jaap_conrad - Ej medlem längre | 2009-10-01 23:26 | |
![]() | Frvib: Vilket är bäst? Rapsolja, solrosolja eller kombinationen som ICA kallar för ''matolja''? | |