Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 485 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tjoan | 2009-03-20 08:06 | |
![]() | Hmm. Intressant att se hur de flesta här väljer att se antingen att hela svaret ligger i den arbetsointresserade ungdomen ELLER i det omöjliga att få ett sådant jobb som man vill ha. Jag tycker att det verkar vara så att det finns fler alternativ,och att det inte är så enkelriktat att bara ett utav dem gäller, men definitivt en svårare arbetsmarknad idag jämfört med för något år sedan. Jag sitter på mitt jobb och anställer folk (trevligt värre vill jag bara säga=)). För varje utannonserad tjänst jag hanterar idag jämfört med för ett år sedan så får jag in runt tre gånger så många fler ansökningar. Av de tjänster som kräver låg eller ingen utbildning är det snarare 5 gånger fler ansökningar. Massor av arbetsföra både unga och äldre som har låg eller ingen utbildning får inte en chans, men en del gör. Störst chans att få ett av jobben har de som har korrekt utbildning och erfarenhet... | |
| janne121212 | 2009-03-20 08:13 | |
![]() | Eleverna i högstadiet i dag orkar ingenting. Aldrig har kunskapsnivån varit lägre eller skolkfrekvensen högre. Det är möjligt att ungdomar är stressade men det kommer i alla fall inte från skolan. Kompisar, ständig uppkopplong med datorer, telefoner, rädslan att hängas ut på internet, se bra ut, osv. Tyvärr tror jag att pressen från skolan har blivit för liten så nu har de gott om tid att ägna sig åt den andra skiten som de tycker är viktigast här i livet. Curlingföräldrar som nämndes är ett stort problem eller många ensamstående föräldrar som kapitulerat och inte orkar ställa krav på sina barn. | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2009-03-20 08:25 | |
![]() | Och jag tror precis som vanligt. Verkligheten ser ut ungefär som den alltid gjort. Visst förändras en del saker, men på det stora hela är fok och det hela ganska oförändrat. Det är bara på ytan vissa saker förändras, men skrapa lite på ytan så komemr ni se att tonåringen idag fungerar ungefär som tonåringen för 20,30 eller 50 år sedan. Det är bara bull det där med att "det var bättre förr". Så har det sagts i måååånga generationer. Sen gör ju konjukturen sitt emd brist på jobb, men när jag kom ut i arbetslivet -92 så var det inte heller så att jobben växte på träd. Sen vad gäller trådskaparens inlägg så är det ju inte så enkelt att besvara på det viset. Du kunde inte bli läkare eller ingenjör utan att plugga vansinnigt mycket 1963 heller. avd man däremot kan se är att när nya branscher skapas så krävs ju som regel mindre utbildning initialt, så som i media och IT branschen där många nya titlar sett dagens ljus. När jag började med IT fanns ju inte många utbildningar att läsa, och således så krävdes det inte i samma omfattning som nu, men det ser jag som en ganska naturlig utveckling. Och så har det nog också alltid varit... | |
| SuperGreta | 2009-03-20 08:53 | |
![]() | Jag tycker itne det är en för hård press på ungdomarna idag. Självklart vill man att personen som får ett arbete har kunskapen om jobbet också. Däremot kan jag tycka att det är för mycket "teori". Självklart är det inte lätt att få ett arbete där det krävs högskolekompetens för å städa ett kontor, och gärna 10 års yrkeserfarenhet av det också.. Samtidigt som den sökande helst ska vara 23 år, inte ha barn och heller inte skaffa några innan pensionen.. =) Jag själv avslutade aldrig gymnasiet, men har alltid haft jobb ändå.. Olika jobb, där min erfarenhet värderats högre än en utbildning. Och det känns faktiskt ganska rättvist. Att itne ha pluggat i 10 år, innebär inte att man inte är kompetent för arbetet.. | |
| katten65 - Ej medlem längre | 2009-03-21 21:51 | |
![]() | le-lou ja är inte bitter alls lovar o svär | |
| katten65 - Ej medlem längre | 2009-03-21 21:54 | |
![]() | Tjoan tack för ditt inlägg | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2009-03-22 02:08 | |
![]() | Skolan är ju anpassad så att verkligen alla ska hänga med och kunna få bra betyg, så nej, verkligen inte för hård press. Nog hade man kunnat ha ett rätt lugnt tempo och ändå baka ihop de 9 första åren till kanske 4 år, sen ta bort ett år på gymnasietiden. Sedan skulle det väl vara trevligt om alla efter det fick en obligatorisk teknisk högskoleutbildning på kanske tre år efter det. Sedan kan vi skicka ut dessa välutbildade 16-åringar med en förstålse för hur saker och ting verkligen fungerar i samhället till jobb eller andra studier. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2009-03-22 02:20 | |
![]() | Det råder utbildningsinflation! Man måste nästan ha doktorsavhandling för att få jobb... | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2009-03-22 02:24 | |
![]() | När dessa väl får jobbet tröttnar de fort eftersom jobbet inte är tillräckligt utmanande. Trots det så saknar de flesta arbetslivserfarenhet. Suttit i skolbänken i flera år. Ofta får dessa högutbildade personer utbildning på plats av lågavlönade gymnasister som brinner för sina jobb. | |
| mrperfect | 2009-03-22 02:53 | |
![]() | jagär bara en sketen civilingenjör, det räcker inte för att få jobba i butik | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2009-03-22 02:58 | |
![]() | Men du kanske får jobb som hygientekniker. dvs städa toaletter på McDonalds. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-03-22 13:05 | |
![]() | Det som gör mig lite förvånad, är att folk väljer att plugga till yrken som det inte finns någon som helst arbetsmarknad för. Ja, egentligen förvånar det mig inte att de pluggar till det, om det är vad de vill göra. Men att sedan sura för att de inte fick en av de totalt tre lediga tjänsterna i nordeuropa och inte vilja "nedvärdera" sig att ta ett jobb som finns, förvånar mig. | |
| athena666 - Ej medlem längre | 2009-04-29 10:48 | |
![]() | Man är ju sjukt förvånad att folk vill bli någonting i detta land,, du får ju knappt betalt för någonting längre,,, Sen skulle jag vilja säga till dig KATTEN, jag har Cashflow så jag behöver inte bygga hydda.. Livet är en dans på trosor!!!!! | |
| athena666 - Ej medlem längre | 2009-04-29 10:49 | |
![]() | Mrperfect, hemtjänsten!!!! finns alltid jobb!!! skit mysigt också!!! | |