Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 20 |
Mobilspel
| Pågående | 19 330 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2009-03-31 15:46 | |
![]() | Nej, inaveln vet jag inte vad den beror på, annat än slöa och oseriösa uppfödare. Jag menar de defekter som ingår i rasstandarden. | |
| Dalkullan | 2009-03-31 15:51 | |
![]() | Kanske dags att revedera rasstandarden på vissa vovvar? | |
| Dalkullan | 2009-03-31 15:52 | |
![]() | Varför inte göra det på vissa kattraser också....medans jag nu är i gång och skriver. | |
| Minta | 2009-03-31 16:08 | |
![]() | När man medvetet avlar fram vissa defekter för att det tillhör rasen, och hunden får hälsoproblem, kan det ju aldrig vara rätt. Jag vill tillägga när det gäller min hund att jag inte hörde av mig till kenneln för att få pengar eller något sådant, utan helt enkelt bara meddela resultatet på höftledsröntgen som de ville att man skulle göra. Seriösa uppfödare vill ju veta det för att planera vidare avel. Jag tänkte att de kanske brydde sig om hur det gick med "deras" hundar, men det var de inte. | |
| skrabban | 2009-03-31 16:12 | |
![]() | Det borde vara förbjudet att avla fram hundar med defekter för att den ska bli en champion. Det är rena djurplågeriet. Sådana människor ska straffas hårt för detta. Likadant med att de kan klona både människor och djur. Man undrar hur världen ska bli. | |
| rockshit | 2009-03-31 16:18 | |
![]() | Minta: menade du att ett argument löd som att man "ville blunda" för de defekter som hundarna hade för att man hellre ville ha den perfekta hunden enligt rasstandarden. Då hänger jag med =) Det tror jag mycket väl kan stämma är ett av det argument man gav, men minns inte om det framgick så tydligt i programmet. dalkulla: Ja det är ju faktiskt ett förslag. Det är också något som sker och skett. efter att programmet sändes, så påstod man att engelska kennelklubben skickat ut vissa riktlinjer för hur aveln ska bedrivas. Tror också att många rasstandader i sverige skiljer sig från utomnordiska. Minns bland annat att programmet diskuterade ridgeback och att man i rastandarden rekommenderade att avliva eller inte avla på helt friska hundar för att de saknar hårkam. Ridgebacken kan bära på en genetisk ärvd sjukdom som beror på denna hårkam (inflammerade ("hårsäckar") kanaler som kan sträcka sig ända in i ryggmärgen). De hundar som saknar denna hårkam bär alltså inte eller sällan på denna gen. I Sverige så rekommenderar man att inte avla på hundar som man upptäckt har denna sjukdom (har denna kanal) inte heller får eller ska man avliva helt friska hundar utan hårkam. Men man får inte avla på dem som saknar hårkam vilket är helt befängt, trots att de inte är bärare av genen. Så visst påverkar rasstandarden otroligt mycket på våra hundar och vilken fysisk kondition de kommer få, eller har. Vilket innebär att vi måste ta oss en funderare på hur vida vi vill ha en skönhet som är sjuk, eller ett odjur som är friskt. Det borde ju vara allas önskan att avla friska djur och där måste ju kennelklubbarna som sätter standarderna ta sitt ansvar! | |
| Minta | 2009-03-31 16:20 | |
![]() | Ja, så uppfattade jag att de sa. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-31 16:48 | |
![]() | äntligen säger jag bara! Har varit på hundutställningar och tänkt "detta måste vara rashygienismens sista utpost". Representanter för kennelklubbar som tittar på ens hund och säger "njae, han verkar inte helt renrasig stackarn". | |
| rockshit | 2009-03-31 17:00 | |
![]() | dude: du satte (hund)huvet på spiken! Vart är djurens värde idag? Ska vi få pyssla med rasbiologi till vilket pris som helst bara för att det gäller en annat djur och inte människa? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-03-31 17:00 | |
![]() | Litet inlägg i erat dravel. Gissa varför man avlar fram stora ögon, korta nosar mm mm. Jo för det är det folk/ni vill ha. Ingen är direkt oskyldig. | |
| Minta | 2009-03-31 17:01 | |
![]() | Exakt! | |
| Minta | 2009-03-31 17:01 | |
![]() | Till dude och rockshit var mitt förra inlägg avsett. | |
| Minta | 2009-03-31 17:02 | |
![]() | Dravel?! Ska man ge folk det de inte visste att de ville ha? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-03-31 17:02 | |
![]() | Jag tycker det du skriver är dravel ja. Och det får jag tycka. | |
| Minta | 2009-03-31 17:04 | |
![]() | Fniss, fniss. Detsamma =) | |
| Eukonkanto - Ej medlem längre | 2009-03-31 17:05 | |
![]() | trashone: Tala för dig själv. Det finns många som hellre har en hund med en nos som inte följer en rasstandard men är frisk än vinner priser med en hund som plågas. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-03-31 17:06 | |
![]() | Ja det gör det oxå. Men som det utmålas här att några är skurkarna är ju lite väl snevt. Nu vet jag att ni inte vill veta fakta heller, det är rätt skönt att hata ett gemensamt mål i grupp så lämnar det vid de. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-31 17:07 | |
![]() | minta, jag tror att du underskattar "makten" hos fanatikerna och kennelklubbarna. Folk tror de vill ha det som kennelklubbarna marknadsför som tecken på en bra hund. "Folk" har inte kommit på att man skall knipsa av svansen på hundar, det är rashygienisterna som gjort det. Vi står inte alla i skuld! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-03-31 17:09 | |
![]() | (du vet om att kapa svansar är bra mkt bättre vid 3 dagars gamla vovvar än när de slår sönder svansen som vuxen vid jakt) | |
| Minta | 2009-03-31 17:10 | |
![]() | Absolut. Kennelklubben är en auktoritet i sammanhanget, renrasighet allt och defekter ska vi inte tala om. | |