Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 310

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jellyflower2009-03-30 12:38
Antal inlägg: 1108

Det omöjliggörs av islam, faktiskt. Islam är en männens religion, en religion som handlar om sex. Vårt samhälle och vår kvinnosyn möjliggjordes av protestantismen, men det har ju hittills tagit 500 år.

Palini2009-03-30 12:38
Antal inlägg: 1381

Okej, då är jag med på hur du tänker och jag håller med, men det borde ändå funka med ett vanligt fängelsestraff för att visa att det är en attitydsförändring på gång. Men jag tror inte att man påskyndar processen genom "syrastraff", även om det här bevisligen får större genomslag.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:42
Antal inlägg: 1600

Måns_E Det är radikala saker som för utvecklingen framåt. Om inte människor gett sitt liv för vissa saker så skulle vi fortfarande ha slavhandel och tjejer skulle inte få rösta osv.

Jag tycker det vore bra om en snubbe får lida för att flera hundra tjejer ska slippa lida...Ett steg framåt. Demokrati och demonstrationer osv slås ner väldigt hårt i Iran. Tjejerna som jobbar på kvinnojourer jobbar under dödshot.
Sen kan man prata om fina ord som demokrati och att behålla sunt förnuft, inte sjunka till en viss nivå..osv
Men där våldet redan är och där problemen redan finns med arresteringar osv så räcker det inte med att skriva små notiser i tidningar om demokrati. Demokrati kommer när människor fått grundläggande rättigheter.
Innan grundläggande rätt kommer har det alltid förts en kamp med offer i...
Vi är vana vid löv på spåret och därför kan vi inte sätta oss in i att mn kan bli mördad pga att man fråkar synas med fel kille.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:45

Palini Ja, jag kan hålla med om att det räcker med fängelse, fast när jag tänker på att kanske tjejer kan få slippa att bli blinda i framtiden och att en attitydförändring kan komma att ske, om nu den här killen blir det...så tycker jag fortfarande att det är okej.
Fast kanske det funkar med att bara han får livstid...Det kanske ger samma resultat..

Yonderboy - Ej medlem längre2009-03-30 12:49
Antal inlägg: 1661

puckla på fanskapet bara, synd bara om han skulle vara oskyldig men då lär sig andra Alatoyla snubbar att det inte ska löna sig att leka benny

Måns_E2009-03-30 12:49
Antal inlägg: 12059

belugavis, visst är det ofta radikala saker som kan vara en utlösande faktor för förändring, men nästan alltid i ett klimat där omvärlden är mogen (vilket oftast just kommer med välstånd och utbildning).

Jag hoppas att det framgår att jag inte försöker försvara syrakastande unga män från Iran? Det är bara det att jag inte tror att det leder till färre misshandlade kvinnor om man misshandlar de män som har misshandlat kvinnorna.

Måns_E2009-03-30 12:50

samhället skall det stå, inte omvärlden

Femme_Fatale2009-03-30 12:57
Antal inlägg: 709

Jag tänker inte längre än näsan räcker den här gången och jag måste faktiskt säga att jag tycker att just detta fall berättigar till en hämnd. Man behöver bara titta på bilden av henne för att förstå hur mycket han förstört av hennes liv.

Efter vad man tidigare hört om staterna i det där området så är det helt otroligt att hon ens får chansen till hämnd.

jellyflower2009-03-30 12:59
Antal inlägg: 1108

Jag tycker inte att argumentet "men tänk om han är oskyldig?" duger. Om man skall utgå från att den dömde är oskyldig bör man aldrig döma ut ngra straff alls.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 13:02

Måns Det framgår såklart! För bara några år sen utbildade sig och jobbade kvnnor i Iran och de levde mer öppet än nu. Det har blivit en återgång i samhället.
Jag tror inte att misshandlade män som slagit kvinnor slutar slå kvinnor på personlig nivå och det är inte det jag är ute efter och jag hoppas också att det framgår.
Däremot behöver samhället en attitydförändring om att tjejer är värda något.

Och Yonderboy. I Iran ska det mycket till innan en tjej får rätt i en sån här sak. Om du är rädd för att han är oskyldig. Tänk på mängden oskyldiga kvinnor som döms hela tiden där, pga en sned syn i samhället.
Jag tror att risken för att han ska vara oskyldig är ganska minimal i och med deras piedestaltänkande kring män bara för att man råkar vara man.

Men jag förstår poängen och jag vill inte heller ha ett samhälle där oskyldiga döms lättvindigt. Tyvärr ser det ut så där. Om man gifter sig och skiljer sig (det får man inte som tjej i regel om inte "han" vill), då tillfaller barnen honom per automatik. Det, därför att han är mannen. Punkt slut. Så att bli sönderslagen och sen vilja skilja sig betyder att man är inte värd något i samhället, man skuldbeläggs för det plus att man fråntas sina barn. Så funkar det i Iran och det är inte bara "ingenting" det heller...Så landet är redan orättvist.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 13:04

Femme Det är det jag menar som kan leda till en attitydförändring i samhället. Det du skrev;

"Efter vad man tidigare hört om staterna i det där området så är det helt otroligt att hon ens får chansen till hämnd."

Tufflan2009-03-30 13:17
Antal inlägg: 1254

Nej jag tycker det är helt fel. Den mannen har begått ett fruktansvärt brott, och nu ålägger domstolen offret att begå samma brott. Straff ska för det första utmätas av den dömmande instansen, staten, inte av brottoffret. Jag tror inte heller, som mollee, att hämnd hjälper någon att må bättre i längden, och jag kan inte se vad som är klyschigt med det Belugavis.

I förlängningen ger ju ett sånt här domstolsutslag dem som tar lag och rätt i egna händer ett sorts erkännande, "man får hämnas, man får ge igen med samma mynt". Det är farligt, det kan i värsta fall spä på såna heders konflikter, om det uppfattas som att det är legitimt. Varför vänta med hämnd i x antal år om man ändå räknar med att få laglig rätt att utföra handlingen när det malt genom rättssystemet. Nej det här tror jag är mycket dåligt för människorna i Iran.

upa - Ej medlem längre2009-03-30 13:22
Antal inlägg: 2565

Självklart har hårdare straff effekt när det gäller förebyggande av brott. Man måste skilja på brott och brott. Mord verkar exempelvis inte påverkas av straffskala. Jag tror snatteri minskar radikalt om man blir av med högerhanden som straff. Jag skulle nog våga påstå att dessa brott är ganska ovanliga i ett land som tillämpar vedergällning.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 13:30

Tufflan Ja det låter rätt och riktigt. Om 200 år (?) kommer de kunna tänka så som du skrev.
Undrar vad det är som kan komma at leda till att de eventuellt kan tänka så....

Ja, det är visserligen sjukt att brottsoffret får utöva straffet, precis som i en gammalkristen anda...
Visst att tjejernas föräldrar som råkar ut för det här kan komma att ta lagen i egna händer efter det här.
Troligt är dock inte att syraattacker gentemot tjejer som inte "vill gifta sig" kommer att öka.
Jag tror igen att det här är så himla svårt för oss att sätta oss in i eftersom vi jämför med Sverige.
Dock var det inte små, små gulliga saker som demokratiska val som lett till att vi har det som vi har det i Sverige idag.
Tycker dock att du resonerar helt sunt och det är nästan så att jag ändrar mig om det inte vore för att det helt absurda är NORMALT i Iran.
Alltså kan inte logiska resonemang ändra på saker på kort sikt.
Jag VILL inte att det ska ta flera hundra år. Jag vill inte att tjejer ska kastas från balkonger eller att man ska kunna kasta syra i en tjejs ansikte och sen så passerar det obemärkt..medan hon får leva sitt liv i lidande med en stolt osynlig slöja av "demokrati" "sunda värderingar" "vänd andra kinden till" och "det ska vara såhär i evighet" "Det är ditt fel. Du är tjej"
Nej jag kan inte ändra mig. Det här kan leda till något bättre ang attityd mot tjejer... i längden, tror jag. Ett slags wakeup-call..

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 13:35

upa Ja, jag känner igen det där också med att vissa brott minskar med hårdare konsekvenser och lagar. Är det där kanske i Malaysia som det nästan inte finns brott och där allt straffas väldigt hårt. I något asiatiskt land i alla fall är det så har jag hört. Det är nästan kliniskt rent på gatorna och inga brott som stöld och så förekommer.

Måns_E2009-03-30 13:36

Det beror nog på om snatteriet handlar om överlevnad, har psykologiska orsaker eller beror på grupptryck. Men visst klotter och skadegörelse var inte så vanlig på moskvas tunnelbana under sovjettiden.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 13:38

Ialla fall. Det spårar ur. Det är inte hårdare straff jag vill ha...
Någonting måste ske innan ett land kan få demokrati när en kulturellt betingad nedlåtenhet gentemot kvinnor är starkt förankrad.

Tufflan2009-03-30 13:40
Antal inlägg: 1254

Har du tänkt på vad som kan hända "när till och med en kvinna har rätt till hämnd enligt lagen och domstolen"

Behöver "en man" ens fråga då?

Om du kan hitta ett enda hållbart argument som kan övertyga mig att den här dommen kommer att få positiva följder för alla dem kvinnor som lever under hot och förtryck, så blir jag förvånad. Den här dommen befäster i mina ögon alla gamla värderingar där hot och våld blir en del av vardagens bekymmer, den river inte upp nåt, den förändrar inget och skapar ingen grund att ta avstamp i som ändrar synen på såna här hämdaktioner eller hedersrelaterat våld, inte som jag kan se iaf, men du får gärna försöka övertyga mig om motsatsen.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 13:44

Tufflan I så fall kan ju du börja med att argumentera om varför den inte skulle kunna innebära att människor förändrar sitt sätt att tänka?
Du raddar upp en hel massa saker som rä svåra att ta på.
Självklart kan det för det första inte leda till att en kvinna som lever under förtryck och våld i ett hem får det bättre. Det kan vi ju vara överens om direkt.

I ett land där kvinnan per automatik får skulden då hon blir misshandlad av sin man och av sina kvinnliga systrar får frågan "Varför blir du misshandlad? Vad har du gjort? Det är ditt fel"

Där behövs en grundläggande omstörting av vems fel det är när en person blir förstörd för resten av sitt liv, alltså ganska allvarliga saker.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 13:49

Och det här förstod jag inte vad du menar....

"Har du tänkt på vad som kan hända "när till och med en kvinna har rätt till hämnd enligt lagen och domstolen"

Behöver "en man" ens fråga då?"

Menar du risken att en man inte behöver tillfrågas eller få en rättvis bedömning och rättegång i Iran?

Så vill man ju inte att det ska bli. Tyvärr så ser det ut så ofta. Släktfejder där kvinnan får övertyga resten om att hon har rätt och att han faktiskt varit elak mot henne. Jag känner en tjej som varit med om precis det. Innan dess gav alla henne skulden, inklusive hennes föräldrar.

Självklart vill man ha ett fungerande rättssystem i varje land. Då måste värdegrunden vara stabil. Dvs att en kille och en tjej straffas på lika grunder.
Så ser det inte ut i Iran.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?