Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 339 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2009-04-01 21:50 | |
![]() | *Shooting rubber darts at Sylvia from my permobilotron* | |
| remvanrijn | 2009-04-01 21:50 | |
![]() | Lär nog inte många i diskussionen Anders.. Jag tänker så, att om jag lägger fram mina helt enkla " såsom man kan känna det" ideer, så kan väl andra lägga fram sina, bygga på dem på dem eller hitta motsägelser i det. Lite brainstorming om vad man anser.hur det kan vara . för min del blir det imorn då.. | |
| oblivian | 2009-04-01 21:56 | |
![]() | Att ägget kom först bör varken vara nyhet eller förvånande. Universum är oändligt expanderande och då är det så att det där slutet det finns inte... Oändligt.... | |
| remvanrijn | 2009-04-01 22:00 | |
![]() | svårigheten för mig ligger väl i orden oändligt och tidslös. oblivan; om det fortsätter att expandera- vilket jag gott kan tro- så återståt ju frågan var i expanderar det då.. det måste ta plats där förut fanns nåt annat. Eller som jag tänkte, det finns ett absolut tomrum mellan de olika universum | |
| oblivian | 2009-04-01 22:12 | |
![]() | Att det är svårt att förstå säger jag inget om! Jag kan inte greppa oändlighet! AHAHA | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2009-04-01 22:29 | |
![]() | Man kan alltid försöka föreställa sig hur kort en attosekund är, det får en sekund att framstå som en evighet/oändlighet. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-01 23:48 | |
![]() | Jag tror att vi bara är bakterier i magen eller kroppen på en jättealien. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-01 23:48 | |
![]() | kanske även bakterier på en bakterie som vi kallar jorden. | |
| veggie_d | 2009-04-01 23:57 | |
![]() | När folk säger att universum expanderar, så tänker de oftast sig att universum är som en boll som man blåser upp så att den blir större och större. Tänker man så blir det också ofrånkomligt att man måste ställa sig frågan "vad finns utanför", eller "vad expanderar universum i". Det är sant att universum ständigt expanderar, men det sker inte på det sättet, utan genom att själva rummet utvidgas. Alltså, om man vill hålla sig till bollanalogin: bollens diameter är konstant men avstånden mellan partiklar inuti bollen utökas. I universums fall: sett från vilken stjärna som helst i universum är alla andra stjärnor på väg bort från den, och det beror alltså på att rummet mellan stjärnorna hela tiden blir större, inte på att någon yttre gräns flyttas. Det är alltså meningslöst att fundera på vad som finns "bortom universums gräns" eftersom någon sådan inte finns. | |
| mrperfect | 2009-04-02 00:22 | |
![]() | Intressant fråga, den ställde min mamma till min morfar för 87 år sedan, han avrådde henne från att försöka ta reda på svaret. Min morfar var en klok man.............. | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2009-04-02 00:38 | |
![]() | "Rymden kunde tänkas vara krökt (som en ballong, men i 3D) så att det inte finns något "bakom". En kurs i differentialgeometri rekommenderas. :)" Fipplar man i tre dimensioner, eller använder man sig av fler för att få dessa tre att verka böjda? Jag har för övrigt ganska svårt att föreställa mig det där. Redan i linjär algebra blev det jobbigt att förstå när föreläsarn fick för sig att med armarna visa hur böjda plan korsade varandra. Men försök gärna illustrera detta iaf! | |
| mrperfect | 2009-04-02 00:40 | |
![]() | tänk på kleins flaska eller möbiustransformationer, då fattar man | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-02 00:43 | |
![]() | Alltså, finns det någon som kan förklara 4:e dimensionen på foliehattnivå så skulle jag bli glad: upload.wikimedia.org...si mple.gif en.wikipedia.org/wik..._D imension | |
| ANDERStG | 2009-04-02 01:03 | |
![]() | Anden: Man kan bädda in det i ett euklidiskt rum av högre dimension, men det är inte nödvändigt. Vi på jorden bor på en krökt 2-dimensionell yta och vi kan utveckla sfärisk geometri för sjöfart mm utan att bekymra oss vad sfären är "inbäddad" i. I fallet med universum så känns det inte som ett "inbäddningrum" tjänar några syften. NNN: Som att visa 3D-föremål åt invånarna i Flatland. en.wikipedia.org/wik...i/ Flatland | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-02 01:08 | |
![]() | men varför inte utbäddningssystem där vi är inbäddade? | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-02 01:11 | |
![]() | *funderar över ryska dockor* | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-02 01:15 | |
![]() | I den akademiska världen så pekar man på vårt "lokala" kosmos och "Superkluster" av galaxer. | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2009-04-02 01:30 | |
![]() | Nu är det så att jag vill att universum ska ha ett "inbäddningsrum" som jag ska förstå mig på, får jag inte som jag vill blir jag butter! mrperfect: Kleins flaska kändes inte alls som ett bra "inbäddningsrum" åt universum! | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-04-02 01:33 | |
![]() | 4D är ju en barnlek. Den som kan förklara ett 196,883-dimensionellt rum får 8080174247945128758864599 0496171075700575436800000 0000 foliehattar av mig. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-02 01:34 | |
![]() | Hahaha! :D Georg Cantor är en känd matematisk filosof från början av 1900 talet som gav sig på att försöka räkna ut det oändliga. "The Infinate" .. något som ligger i relation till just universum. Han hamnade dock gång på gång i konflikt med omvärlden och några gånger in på psyket, vad jag förstår så fick han lite insikter som jag tror kan härleda till nån form av paralell matematik vi inte har accepterat utanför logikens gränser. Men är inte helt insatt. Logik förutsätter ju en begränsad spelplan. Hur kan man räkna med något som man inte ens kan greppa med sinnet. en.wikipedia.org/wik...hy pothesis | |