Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 727 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| emman | 2009-04-02 11:08 | |
![]() | jag håller med kissed :) | |
| emman | 2009-04-02 11:09 | |
![]() | katalias: fast det ÄR ju inte olagligt att röka, så att tvångsförflytta folk av olika anledningar får väl kanske väntas lite med | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:10 | |
![]() | Haha, nej då emman, jag pratar ö h t inte om lag och tvångsförflyttning, utan om kisseds tankesätt om att anpassa sig. Varför ska ickerökaren anpassa sig efter rökaren, när det bevisligen är rökarens levnad som är ohälsosam? Jag vill inte lagstadga om tvångsförflyttning, jösses amalia! | |
| emman | 2009-04-02 11:10 | |
![]() | Jag tycker det är sunt att vara förstående för omgivningen, oavsett vad det nu handlar om (inom lagens gränser iaf), men uppmaningar till häxjakter känns aldrig som en bra idé. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:10 | |
![]() | Det är inte lukten som bara "luktar fan", utan det är röken man störs av/blir sjuk av, särskilt allergiska barn. Man kan ha bosatt sig i ett bilfritt hyresområde men blir förgiftad av sin närmaste granne... Fick nyss bassning av maken, för att mina (inte hans dock) matsäckssmörgåsar tills i morgon innehåller vitlök :P Fan, det var klantigt av mig, ska jag frysa in dem och byta? Ska ju t o m flyga...stackars medpassagerare. Skrev detta för att visst, det finns andra saker som stör, vitlök lr stark parym t ex, men det är lätt att byta ut. Rökning är väldigt svårt att byta ut mot någon konstruktiv vana. På min tid konfirmerade man sig och började röka. Jag har ofta funderat och kan kanske få ett svar här? Hur kan en ung tjej, som ev tänker skaffa barn så småningom, välutbildad och intelligent få för sig att börja röka på 2000-talet? | |
| emman | 2009-04-02 11:11 | |
![]() | katalias: ;) nej inte du, men det finns nog folk till allt. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:11 | |
![]() | Ska tillägga att jag inte är rökare och har aldrig varit det heller. Har otroligt svårt för lukten när folk röker men anser ändå att man helt enkelt får stå ut med vissa saker här i samhället. | |
| emman | 2009-04-02 11:12 | |
![]() | mommesfrites: jag har svårt att tänka mig att någon tjuvrökandes 13-åring tänker i sådana banor. Jag tror inte ens folk planerar att 'börja röka', men en dag inser man att man faktiskt blev 'rökare' ändå | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:15 | |
![]() | Men katalias hur blir det då med min granne som envisas med att använda en massa kol i matlagningen. Ska hon eller jag tvångsflyttas?:-)) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:16 | |
![]() | Mommes, det kan handla om miljöarv och gener, faktiskt. Exempelvis jag växte upp med rökande föräldrar som rökte inne. Självklart började jag röka. Jag var ju nikotinist från befruktningen! Växte upp under 70-80-tal när folk rökte överallt. I dag är det annorlunda, men många från den tiden har inte lyckats sluta röka och deras barn blir till viss del programmerade av det beteendet. Dessutom kan arvsanlagen bestämma att du har lättare att bli beroende. Exempelvis provar du att röka några cigaretter på krogen och vips är du fast. Andra kan feströka helt utan problem, och då kanske den här unga intelligenta tjejen på 2000-talet tror att hon också kan göra det. Kanske en förklaring? | |
| Caligatia | 2009-04-02 11:17 | |
![]() | Kan tänka mig att väldigt många faller för grupptryck. För min egen del hade jag astma, och kunde inte röka. Jag var tonåring och skitförbannad för att alla andra hade valet att röka; det hade inte jag. Därför gav jag mig fan på att jag SKULLE röka, och vill man finner man en väg... Sund och logisk förklaring. Från början var jag inte beroende, men då ville jag inte sluta. Nu är jag beroende, men hade säkert kunnat sluta bara jag verkligen ville. Det är ju det som är så jobbigt med cigaretter, samtidigt som jag vill sluta - för min hälsas skull mm, så vill jag inte sluta, eftersom jag tycker om mina cigaretter. Fram till jag slutar försöker jag visa hänsyn för mina medmänniskor. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:17 | |
![]() | kissed, köp henne en elgrill i present.. :) Nej, jag förstår så väl. Ett bedjande samtal, kanske? Hon kanske själv köper en elgrill då. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:18 | |
![]() | Haha,,vad fel det kan bli. Jag menar inte sån kol,,insåg nu att jag stavade helt fel. Jag menade givetvis kål:-)) | |
| Caligatia | 2009-04-02 11:19 | |
![]() | Grillar hon på balkongen? Det är väl ändå inte tillåtet?? (Fast katalias, huga för elgrillar, man kan aldrig jämföra resultatet med det från en kolgrill ^^) | |
| Caligatia | 2009-04-02 11:20 | |
![]() | Aha! :) Kål som luktar sååå gott när man lagar till det? Vad har du emot den pikanta doften av kålfis kissed? ;) | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:22 | |
![]() | Hon är en underbar polsk kvinna som jag inte har något ont att säga om. Hon använder sig tydligen av kål i mycket mat sen går hon därnere och sjunger till olappaloma blanka eller vad den nu heter och fiser i högan sky:-)) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:22 | |
![]() | Minns när jag var ung och rökte. Tände ofta en cig på väg upp i hissen. Eller ner. När jag sedan hade slutat och luktsinnet så sakteliga började fungera igen blev jag vansinnig varje gång jag klev in i hissen och det stank rök. Tänk att vara skitförbannad och superskamsen samtidigt! Och det där tjatet om hur kläder och hår stinker efter en kväll på krogen hade jag mycket svårt att tro på. Tills jag själv slutade röka. Intressant! Caligatia, jag bara hoppas att du en vacker dag, precis som jag, upptäcker att du faktiskt vill sluta. En vän till mig berättade att jag stod vid bardisken och sade att "en gång rökare, alltid rökare. Nån jävla last kan man väl få unna sig? Jag vill inte sluta röka" bara tre veckor innan jag faktiskt slutade! Liiiite pinsamt, men om det är något jag är stolt över så är det att jag lyckades sluta. Det var fruktansvärt jobbigt (var kedjerökare) men det gick. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:24 | |
![]() | Kissed, vilken härlig granne! Men om du förklarar för henne, snällt och ödmjukt, att du störs väldigt mycket av när hon tillagar kålen på balkongen så kanske hon väljer att fixa just kålen inne i köket? Man kan ju alltid prova! Caligatia, håller med att elgrill verkligen inte kan jämföras. Men vill man väldigt gärna grilla på sin balkong så tror jag att elgrill är det snällaste. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-02 11:25 | |
![]() | Ja okej, jag har bara sett intensiv information i både mellan- och högstadiet under senare år men ändå torskar många kids på rökningen...to bad. Grillar med kol, gör man väl inte 10 ggr/dag ändå? Känner förresten en kille i Umeå, som grillade med engångsgrill på balkongen. Grannarna klagade och polisen kom dit och sa till honom att visa hänsyn. | |
| Caligatia | 2009-04-02 11:26 | |
![]() | Ja som sagt, jag är övertygad om att det går. Men varje gång jag slutat hittills har det inte varit ett helhjärtat försök; vilket trots att det mer eller mindre var dömt på förhand gav mig en känsla av att vara en sämre människa. Men det handlar som sagt inte om om, utom när. :) | |