Spelrum
Giraffen40
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 370

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mollee - Ej medlem längre2009-04-06 19:09
Antal inlägg: 6087

Biologi och fysik hade jag inga som helst problem med i skolan... konstigt. Bara matten.

vincea2009-04-06 19:10
Antal inlägg: 60

håller med HumbleBug. Miniräknare används i allt för stor utsträckning i grundskolan och gymnasiet. Det skulle absolut kunna gå att ha samma innehåll som inte kräver miniräknare. Visst ska man lära sig i hur en miniräknare fungerar och hur man kan använda en sådan på bästa sätt men jag personligen tyckte att vi miniräknare alldeles för mycket på gymnasiet framför allt.
Därav chocken som jag fick på universitetet där miniräknare princip är bannlysta.

mollee - Ej medlem längre2009-04-06 19:16

Det är nästan så man skäms när man är dålig på matte :(
Folk uppfattar matte som den högsta hierarkin i skolämnen.

Är man bra på ex språk eller bild får man inte ett uns beröm, medans alla mattesnillen betraktas som nå jäkla proffesorer.
När man sen är dålig på matte, så känns det hopplöst.
Så var det för mig, ju sämre det gick och ju mer jag fick höra att jag aldrig skulle klara det, destå sämre gick det ju.

Nej, uppmuntran och stöd är vad som gäller för barn med räkningsproblem!

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 19:21
Antal inlägg: 2032

Som någon säkert sagt innan, matte är så jävla trist och det känns så meningslöst för ungarna ibland. De flesta vill nog ha mer praktisk nytta av det man lär i skolan, och det har man ofta, men i matte så är det så många aspekter som man aldrig någonsin kommer ha användning för om man inte senare kommer vilja bli ingenjör, arkitekt eller något...och hur fan vet man det vid tex 12 års ålder?

Brasved - Ej medlem längre2009-04-06 19:29
Antal inlägg: 77

men hur ska du sedan kunna bli "arkitekt eller något.." om du inte börjar vid 12 års ålder..? eller ska man redan i så unga år bestämma sig för vad man vill göra resten av sitt liv..?

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 19:33

Men jag menar att vid så unga år så ändrar man yrkesdröm en gång i kvarten vanligtvis..Motfråga till dig, brasved, varför ska man tvinga barn i så unga år att bestämma sig för vad de vill göra när de är 30?
Bättre att man får lära sig mer av vad som behövs när man väl är där..

Hr Winbladh2009-04-06 19:34
Antal inlägg: 384

Det är inte säkert att konkretisering är rätt väg. Om man från början hakar upp matematiken på vardagliga ting så tror jag det finns en risk att när dessa exempel sinar så försvinner intresset raskt. Om man istället klargör redan från början att matematik faktiskt är abstrakt och en tankeprocess (bortom det banala då förstås) så riskerar man inte det plötsliga tappet när vardagen, så att säga, tar slut.

ANDERStG2009-04-06 19:35
Antal inlägg: 7560

"Bättre att man får lära sig mer av vad som behövs när man väl är där.."

Bättre att utveckla hjärnan i den ålder det är fysiologiskt lättare. Matematik ger logiskt och abstrakt tänkande.

Brasved - Ej medlem längre2009-04-06 19:37

Är inte riktigt med Kanin.. tyckte vi båda var överens om att man inte kunde bestämma sig vid så låg ålder.. Samtidigt, om man inte kan bestämma sig så måste man ju fortsätta ha en sån lång grundskola som 9 år, där alla elever måste läsa alla ämnen, oberoende av om de kommer ha nytta av dem eller ej.

pion ekrot2009-04-06 19:38
Antal inlägg: 3340

Konkretisering innebär väl inte att bara hänga upp det på vardagliga ting? Hela jäkla världen innehåller matematik, och det är ju helt fantastiskt. Varför är det som inte är abstrakt "banalt"? Hur logisk är den slutsatsen?

mollee - Ej medlem längre2009-04-06 19:39

Mattenmatiken är ju en bas till alla andra ämnen, såsom fysik,kemi och biologi. Sen så är det ju bra att använda sig att måttliga mängder matte i vardagen. Som när man betalar räkningar, ska betala för inköp mm

Givetvis bör matte vara en del av barnens undervisning :)

Tycker dock att ibland är matematikeni skolan ibland är alldeles för avancerad för små barn.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 19:39

Nja, snarare så att det krävs iaf logiskt tänkande ofta...Abstrakt tänkande kan du klara dig på när det gäller flera ämnen, speciellt estetiska.
Faktum är väl att abstraktivitet finns inte utrymme för inom matematiken. Jag menar inte att matte skall tas bort, men eftersom det faktiskt märks att många har problem med det så kanske man skulle lugna sig lite innan man blir för avancerad? Faktum är väl att det finns en massa andra ämnen som man behöver rent praktiskt än vissa matteövningar, och därför ska man kanske inte lassa på för mycket av den varan? Det finns andra ämnen som faller sig lite mer naturligt..

mollee - Ej medlem längre2009-04-06 19:39

Fan vilka grova stavfel jag gör :S

Brasved - Ej medlem längre2009-04-06 19:41

mollee.. Samtidigt som den är alldeles för enkel för andra. Vore det inte vettigt om man tidigare delade in elever lite mer efter deras förmåga? Någon kan ju liksom vara jätteduktig i Svenska men ha svårt för matte t.ex.. än att alla måste sitta och vänta på att en hel klass på 30 elever ska förstå innan man går vidare..

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-04-06 19:44

Exakt vad jag ville ha sagt, brasved...
Vi missförstod kanske varann litegrann...:)
Dessutom vill jag säga att en vetenskap som matematik, så styrd av logik och diverse lagar knappast lämnar utrymme för abstrakt tänkande.

Hr Winbladh2009-04-06 19:48
Antal inlägg: 384

Missförstå mig rätt. Abstrakt i bemärkelsen "inte alltid så påtaglig i det vardagliga livet", eller nåt ditåt.

mollee - Ej medlem längre2009-04-06 19:49

Vad jag minns så fanns det uppdelningar på ex låg, mellan och högstadiet där barnen arbetade i olika grupper beroende på vilka kunskaper i matte de hade...

Vi hade i alla fall två grupper på högstadiet: En grupp som hade en röd bok ( som innehöll svårare tal) och en grupp som hade en grön bok ( för de som behövde lite mer hjälp)

Trodde alla skolor hade det så, men vi var väl unika :S

ANDERStG2009-04-06 19:50
Antal inlägg: 7560

Ond: Du har en konstig syn på abstraktion. (Och jag vill påstå att den är direkt felaktig om du anser att matematiken inte innehåller abstraktion.)

mollee - Ej medlem längre2009-04-06 19:50

Egentligen borde det finnas grupper och indelningar i alla ämnen... även engelska och svenska. Kännr många vänner som var jätte grymma i matte, men som hade jätte svårt för språk.

Pseudonymf2009-04-06 19:52
Antal inlägg: 8282

Jag skriver mitt examensarbete om "Skönlitteratur och sagor som ett pedagogiskt verkytg inom matematik", där jag ifrågasätter sagans befintlighet inom matematik och förespråkar att det är otroligt bra och roligt hjälpmedel, även för barn i äldre åldrar.

Precis som E Soul skrev: "Problemet är att man tvångsmatas matte i form av oändliga upprepningar och lite eget kreativt tänkande kring problemen."

Det är där man bör angripa problemet. Hitta alternativa vägar för att nå målen. Matematikboken är inte en bibel eller något du MÅSTE hålla dig till - den är ett hjälpmedel. Om du kan räkna 2x5, varför repetera det 500 ggr i matematikboken? Är det viktigast att kunna säga: "Vi har räknat klart hela matematikboken!" eller "Mina elever förstår matte och vi har dessutom haft roligt på vägen!" :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?