Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kilgast2009-06-23 09:01
Antal inlägg: 499

Billy Rubin: det va det dummaste jag har hört!!! är du såå lat att du inte ens orkar göra några kompressioner??: )

Billy Rubin2009-06-23 09:51
Antal inlägg: 214

Hjärtstille utan defibrillator är som grogg utan alkohol. Dvs helt meningslöst!

inge_flyt - Ej medlem längre2009-06-23 09:54
Antal inlägg: 143

Att i den här tråden hoppa på en "hobbyjägare" är väl bland det lägsta man kan göra! Vad i helvete har det med HLR att göra?

Trampar du inte, ens av misstag, på myror, kör över skalbaggar eller slår ihjäl en fluga du, Grundsnygg??? Det är väl djur det också i så fall.

_fantomen_2009-06-23 10:16
Antal inlägg: 23

På min arbetsplats har det utbildats några instruktörer i HLR som ska utbilda resterande personal. Alla kurser är frivilliga men eftersom vi jobbar inom vården finns det ett stort intresse för HLR.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-23 10:33
Antal inlägg: 3069

"Hobbyjägare", det var ett "träffande" epitet :). Tack för backningen.

apbur2009-06-23 10:34
Antal inlägg: 9699

Men man har ju förhoppningsvis larmat ambulans när man har ett hjärtstillestånd och gör kompressioner för att bibehålla cirkulationen tills ambulanspersonalen kommer.

trashone - Ej medlem längre2009-06-23 10:41
Antal inlägg: 18678

Jag hyser inte några större förhoppningar att ni kommer lyckas när det verkligen gäller. Det är snarare undantaget att någon vid kris klarar att hålla huvudet kallt. olycksplatser brukar mest bestå av bleka höns :(

Billy Rubin2009-06-23 10:42

Defibrillerar man inte inom 3 minuter är överlevnaden mycket liten. Man ska ha en j-a tur om ambulansen med defibrillator är på plats inom 3 minuter.

Kanske var man/kvinna skulle ha en defibrillator i fickan/handväskan. Eller så kan man operera in en ICD (inopererad defibrillator) på samtliga vuxna...

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-23 10:45
Antal inlägg: 7605

Billy, håll mitt hjärta :)

Risotto - Ej medlem längre2009-06-23 10:54

Precis som apbur säger så är hjärtkompressioner till för att på artificiell väg hålla blodcirkulationen igång tills mer kvalificerad hjälp anländer, det är i alla fall vad jag har lärt mig.

Billy Rubin2009-06-23 11:06

Jodå, cirkulationen hålls igång med HLR och hjärnan dör inte i bästa fall. Däremot lägger hjärtat helt av om det inte sparkas igång inom 3 minuter. Undantagen är kraftigt nerkylda, tex drunkningsolyckor och förfrusna.

Tess 082009-06-23 11:08
Antal inlägg: 18003

Billy Rubin!
Kan jag få lite vetenskap bakom dina uttalanden??? Lite viktiga länkar?

Själv har jag ingen, men det finns på nätet... OM man börjar att göra hjärtkomressioner INNAN en deff klarar sig hjärtat oftast mycket bättre än om man deffar på en gång.
Och i flera fall har man klarat personen mycket bra efter att ha gjort hjärtkompressioner mycket mycket längre.

Ett fall var en man man deffade 6 eller 7 gånger utan att något hände, gjorde hjärtkompressioner i 17 minuter INNAN deffen (andra - inte ambulanskillarna) och vi trodde han skulle komma in enbart för att läkaren skulle fastställa dödsfallet. När han kommer in (ca 40 minuter efter att han föll ihop) har de lyckats få igång hjärtat och han överlever. Får ett bra liv också...

Har själv gjort kompressioner under 20 minuter (när man hade en deff tillgänglig, men man gör ju hjärtkompressioner mellan deffen). Vi var syrror, läkare i olika grader och jag som jobbade på honom...

Tess 082009-06-23 11:08
Antal inlägg: 18003

Billy Rubin!
Du lär ju skrämma rätt många med såna där korkade uttalanden!

Billy Rubin2009-06-23 11:09

Nu blir det ju allt vanligare med defibrillatorer i varuhus, allmänna lokaler och även brandmännen har deff nuförtiden. Kanske polisen också? Någon som vet?

trashone - Ej medlem längre2009-06-23 11:10
Antal inlägg: 18678

Iofs, felaktig hlr är bättre än inget. Det räddar iaf räddarens liv, och fortsatta leverne.

Billy Rubin2009-06-23 11:13

Tidig defibrillering är helt avgörande. det borde du veta som är syrra, tess. Kanske en kurs vore på sin plats?

Här kan du läsa på lite:

www.hlr.nu/kongress/...0R ingh.pdf

Risotto - Ej medlem längre2009-06-23 11:23

Billy, du har säkert rätt i att en "deff" är mer kraftfull och i slutänden en nödvändig hjälp för att få igång en "semidöd" människa. Däremot tycker jag att du på ett hånfullt sätt forringar den initiala hjälp HLR innebär, det är synd tycker jag. Som jag har skrivit tidigare i den här tråden så är det bättre att agera än att reagera och allt man kan göra är bättre än inget.
Jag hoppas att du är förberedd och omtänkt den dag du själv står där med en "semidöd" människa som du fedrilt försöker få tillbaka till det levande stadiet, vem vet det kanske är din mor eller far och då hjälper det inte att be till gudarna om ett mirakel.

apbur2009-06-23 11:24
Antal inlägg: 9699

Nu är det ju inte bara HLR som kan vara nyttigt att kunna. När en person kollapsar är nog risken inte jättestor att det är just ett hjärtstopp det handlar om.
Man bör ha grundläggande kunskaper i första hjälpen. Kanske inte direkt för andras skull utan för att det är en skam att så få människor har en susning om hur kroppen fungerar.

Sweeetiepie - Ej medlem längre2009-06-23 11:30
Antal inlägg: 93

Har precis varit på uppdaterad HLR-kurs och man rekommenderas att göra vanliga kompressioner till största del - av defibrillatorn själv! (Deffa, kompressioner (30 + ev. 2 inandningar osv.), _eventuellt_ deffa igen, kompressioner tills ambulanspersonal kommer). Att defibrillatorer finns lite överallt nu beror bl.a. på att det är jäkligt jobbigt att göra riktiga hjärtkompressioner en längre tid (evt. upp till 10-15 minuter innan ambulans kommer) så det är ett smidigt sätt.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-23 11:31
Antal inlägg: 7605

Man måste ju ändå försöka, inte bara strunta i den nödställde.
Vi fick lära oss att ta i ordentligt, hellre ett knäckt revben än en etta med jordvärme.
Man bör kanske förbereda sig mentalt på att svårt skadade inte är så trevliga att göra mun-mot-mun på som en övningsdocka. Det kan t ex vara blod och uppkastningar hos vederbörande.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?