Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 430

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stol2009-04-13 14:41
Antal inlägg: 1015

En student som har lätt för sig har tid att lägga på ett deltidsarbete men en som har det svårt har inte tid.

ModerTrucker - Ej medlem längre2009-04-13 14:42
Antal inlägg: 96

Nu är kanske inte gymnasielärare särskilt konkurrensutsatta på marknaden, så jag kan förlåta dig för att du kanske inte reflekterat över att en utbildning helst ska vara något värd på den globala marknaden i dagsläget.

babatrik2009-04-13 14:44
Antal inlägg: 100

stol

Det är nog inte så enkelt. Visst går våra föräldrars skattepengar delvis till utbildningsväsendet, men som det är nu t.ex, går Sverige back med råge. Då får man fundera på vad skattepengarna räcker till, om man inte vill höja skatten ännu mer. Kanske bör man då implementera något som premierar studenter som inte tar 6-8 år på sig för att ta examen.

Håller med dig om att vi har nog med avgifter i detta land.

stol2009-04-13 14:49

Babatrik
Hur kan du säga att om man lägger ner 60 timmar i veckan på att plugga så har man valt fel. Jag la ner cirka 70 timmar i veckan då jag läste till högskoleingenjör och inte känner jag att valet var felaktigt. Men det är klart hade jag ej satsat på VG i alla ämnen utan nöjt mig med G så hade jag inte behövt plugga så mycket och kanske haft tid till ett deltidsjobb.

eviltyrus2009-04-13 14:52
Antal inlägg: 606

Kanske inte skulle behövas en premie efter man avslutat studierna men istället mer pengar från csn medan man studerar, det är då man behöver pengarna som mest för att inte behöva jobba extra. Om man fick extra pengar, utöver det "vanliga" bidraget & lånen, efter varje snabbt avslutad kurs skulle i alla fall jag läsa in mina kurser snabbare och om det var möjligt också läsa under somrarna.

babatrik2009-04-13 14:53

_astrud_

Det en utbildning kräver av sina studenter är den tid som respektive student måste lägga ner på sina studier för att klara den. Denna tid varierar med student och utbildning. Vissa utbildningar kräver mer, andra mindre. Vidare är det så som du skriver, att studenter har olika förutsättningar. Det jag då hävdar, är att man ska välja en utbildning som passar ens förutsättningar. Alla har inte potentialen att ta sig igenom teknisk fysik på KTH. Det är ett faktum, sedan får man kalla mig elitist om man tycker att det är det jag är.

Jag har lirat fotboll i halva mitt liv, ändå nådde jag bara bänken i divison 4. Zlatan lirar i Inter. Jag hade aldrig kommit dit, hur mycket tid jag än hade lagt ned. Inget konstigt med det.

ModerTrucker - Ej medlem längre2009-04-13 14:54

Framförallt skulle man ha tid att plugga istället för att söka en massa extrajobb.

gnagelram - Ej medlem längre2009-04-13 14:55
Antal inlägg: 1646

Det kan låta på ytan kallt och cyniskt, men idén är inte att alla ska klara av högskolestudier, speciellt inte de svårare. Vad skulle vi uppnå med att ha sådana utbildningar? Är det synd om dem som inte passar till en viss typ av studier? Varför?

Aftonbladet nämner såklart inte i sin artikel vilka summor det rör sig om. De är alltför upptagna med att piska upp stämningar som vanligt. Är det att utbildningen ska finansieras helt av studenten eller att det ska vara en mindre avgift, ska den gälla från början eller efter ett antal år?

Hur kan en fyraårs-utbildning ta _i_snitt_ sex år? Är det rimligt? Är det bra?

Som alla som går och har gått högskoleutbildningar vet så är det många studenter som helt enkelt inte ser nått större skäl att skynda sig mer än CSN-poängkravet eftersom man är försörjd och slipper tänka på arbetsmarknaden i åtminstone sex år.

babatrik2009-04-13 14:56

stol

Om du pallade de där 70 timmarna i veckan så var det inte fel för dig. Om en annan går in i väggen för att han lägger 60 timmar på sina studier så var det fel för honom. Tror du att alla på din utbildning lade ner 70 timmar i veckan? Detta är inte ett försök att förolämpa dig.

ModerTrucker - Ej medlem längre2009-04-13 14:58

I genomsnitt lägger en student ner 20-30 timmar per vecka på sina studier. Detta vittnar om hur dåliga svenska utbildningar är.

babatrik2009-04-13 15:00

evil

Om du fick mer pengar under studierna så har du ju en större "ryggsäck" när du sedan kommer ut i arbetslivet. Tiden då man inte behövde pröjsa tillbaka sina studielån är ju över (tack för det).

Som det är nu kan man ha en halv miljon i studieskulder när man är klar med sin utbildning. Frågan är hur mycket mer en student klarar av att betala tillbaka.

ModerTrucker - Ej medlem längre2009-04-13 15:00

Det finns även relativt många som läser två utbildningar på heltid parallellt. Även detta är paradoxalt, och borde vara omöjligt om utbildningarna är vettiga.

babatrik2009-04-13 15:02

gnagelram

Det du skrev hade jag lika gärna kunna skriva.

vulcan2009-04-13 15:11
Antal inlägg: 7666

Man kanske skulle börja med att fråga sig vad vi ska ha högre utbildning till? Jag upplever att svaret på den frågan inte är självklart idag och då blir naturligtvis inte finansieringsfrågan det heller. En sak är dock säker hur mycket den genomsnittlige såssen än låter bli att begripa det: Någon måste betala kalaset. Om det inte är studenterna själva så blir det jobbarna.

Därmed inte sagt att jag är för någon avgiftsbeläggning. Skulle dock föredra att sätta mig in lite i förslaget först innan jag tycker till om det. Något måste dock vara allvarligt fel när en genomsnittlig student behöver 50% mer tid än avsatt för att ta sig igenom en utbildning som varje någorlunda normalbegåvad person borde kunna klara på utsatt tid med rätt förutsättningar och fokus.

_astrud_ - Ej medlem längre2009-04-13 15:13
Antal inlägg: 398

Vissa utbildningar har ju faktiskt perioder av schemalagda heldagar, min till exempel. Utöver det förväntas man dess utom lösa vissa uppgifter. Det handlar inte om brist på förutsättningar i mitt (eller mina klasskamraters) fall när vi lägger ner 60 timmar i veckan på vår utbildning. När man läser en utbildning vill man ju göra det mesta av det och inte bara nätt och jämt klara sig.

Alla studenter har helt enkelt inte tid med ett extrajobb.

Förutom det faktumet att utbildningar kräver olika mycket av sina studenter så kan man ju också ha olika förutsättningar som du nämner. Vad det beträffar låter jag gärna var och en välja om de vill försöka, kämpa och kanske klara det eller inte. Det är lite sorgligt att en lärare som du själv har åsikten att man ska låta sig slås ner av att man inte har "potential", vad nu det är. Hoppas ni har en lite mer visionär syokonsulent.

eviltyrus2009-04-13 15:19
Antal inlägg: 606

ModerTrucker, I genomsnitt 20-30 timmar ja, en arbetsvecka är ca 40 timmar. Genomsnittet av de studerande kan kanske jobba 10 timmar utan att det påverkar studierna negativt och betala av den eventuella avgiften som de vill införa. Men idag ser inte verkligheten ut så för alla. Lärarutbildningar har i dagsläget ganska många utbildningsplatser tomma, på min utbildningsort fanns det 240 lediga platser, 200 sökande, ser du kopplingen? Personer med lägre betyg kommer in på utbildningen men det behöver inte betyda att de blir sämre lärare för det? Utbildningar med fler sökande har högre intagningspoäng och kanske flitigare studenter som skulle kunna klara av sina utbildningar snabbare, men vad säger att en läkare som läser snabbt är bättre än en läkare som behöver längre tid till sina studier?

Men jag håller med dig, de flesta högre utbildningarna borde det krävas mer nedlagda studietimmar till.

Ekonomiskt är det bra för landet kortsiktigt om allas utbildningar tog kortare tid men vi skulle nog ha brist ganska snart i de yrken som kräver högre utbildning om inte alla ges möjligheten till universitetsstudier och detta skulle bli ännu värre ekonomiskt för Sverige i längden.

Outbildat folk=mindre konkurrenskraft internationellt.

stol2009-04-13 15:27

Vulcan
Jag kan tala om för dig att det är väldigt svårt att ta sig igenom en ingenjörsutbildning om man är normalbegåvad på utsatt tid. De som är normalbegåvade klarar inte av en utbildning utan en stenhård diciplin med många timmars studier. I min kull på ca... 35 elever var det bara 4 stycken som tog examen och jag var en utav dom. Inte klassar jag mig som normalbegåvad utan klart under. Om en normalbegåvad person ska klara en ingenjörsutbildning krävs stenhård vilja och disiplin. Utbildningarna är inte dåliga i Sverige som några av er har nämt

babatrik2009-04-13 15:30

_astrud_

"Vad det beträffar låter jag gärna var och en välja om de vill försöka, kämpa och kanske klara det eller inte."

Jag håller med dig där till fullo. Man bör dock ha klart för sig att man inte blir lycklig av att välja en utbildning som man inte klarar av.

"Det är lite sorgligt att en lärare som du själv har åsikten att man ska låta sig slås ner av att man inte har "potential", vad nu det är. "

Det handlar inte om att låta sig slås ner, utan helt enkelt att inse att man inte klarar allt. På dig låter det som att du har den här curlingförälderinställnin gen "du klarar allt, mitt barn, bara du lägger din själ i det". Vissa tror att de gör barnen och ungdomarna en tjänst när de slår i dem att de kommer att klara allt de tar sig för. Det gör de inte, fallet blir bara hårdare när barnet inser att det inte är oövervinnligt. Jag ser sådana ungdomar varje år, som har fått sockrade betyg i grundskolan och sedan hamnar på ett program som de inte klarar av. Dem är det synd om; det blir ett tufft uppvaknande.

Med allt detta menar jag inte att man ska lägga ner allt så fort det börjar gå motigt. Man ska tro på sig och kämpa som fan för det man vill uppnå, men man bör också tillägna sig en förmåga att inse att det finns tillfällen då man bör ge upp och försöka något annat istället.

Kadgar2009-04-13 15:48
Antal inlägg: 638

Nu kommer det ni alla väntat på - Ni kanske borde sluta sitta här o gråta och plugga istället? :)

babatrik2009-04-13 15:52

:-)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?